کشورهای خارجی مشارکت در "افغانستان" را بازبینی می‌کنند

7:21 - 27 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۳۷۱۳
شماری از دیپلمات‌های ارشد خارجی مستقر در کابل اظهار داشتند که در پی ناکامی‌های کشورشان در افغانستان، مشارکت خود را در این کشور درگیر جنگ مورد بازبینی قرار می‌دهند.

به گزارش گروه بین الملل ، شماری از دیپلمات‌های خارجی مستقر در کابل که از اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز هستند از احتمال کاهش مشارکت این کشورها در افغانستان خبر دادند.

این دیپلمات‌ها به دلیل حساسیت وضعیت به شرط فاش نشدن نام خود به «رویترز» گفتند که دولت‌های آن‌ها در حال تجدیدنظر و بازبینی درباره بازسازی افغانستان هستند.

براساس این گزارش، این روند به دلیل کنار گذاشته شدن از گفت‌وگوهای صلح افغانستان و عدم حمایت رای دهندگان و قانونگذاران این کشورها از ماموریت افغانستان تسریع شده است.

با این وجود یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا مدعی است که نشانه‌ای مبنی بر کاهش تمایل برای سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان وجود ندارد.

در سال 2017 میلادی مجموع کمک‌های توسعه‌ای آمریکا برای افغانستان حدود 1.2 میلیارد دلار بود و پس از آن نیز بزرگترین حمایت کننده‌ها آلمان، اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن هستند.

دیپلمات‌ها می‌گویند که در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان تنها اهرم برای نگه داشتن نفوذ بر دولت‌های آینده در افغانستان کمک‌های مالی خواهد بود.

پس از حمله آمریکا در سال 2001، افغانستان به یکی از بزرگترین دریافت کنندگان کمک‌های خارجی برای ترویج و توسعه اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده است. در سال 2016 میلادی نیز حامیان بین‌المللی متعهد به پرداخت 15.2 میلیارد دلاری برای افغانستان تا سال 2020 شدند.

یکی دیگر از دیپلمات‌ها نیز اظهار داشت که کشورش با توجه به سناریوهای مختلف احتمالی در افغانستان، از جمله ملحق شدن طالبان به روند صلح و یا شکست مذاکرات، مشارکت در افغانستان را بازبینی می‌کند.

کاهش کمک‌های بین‌المللی از افغانستان می‌تواند نتایج فاجعه‌باری را برای افغانستان داشته باشد. «توبی لنزر» معاون نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان می‌گوید، 90 درصد از بودجه بخش سلامت افغانستان توسط جامعه جهانی تامین می‌شود.

سخنگوی سفارت انگلیس در کابل نیز اظهار داشت که هرگونه تغییر در زمینه مشارکت نیروها پس از مشورت با دیگر اعضای ناتو خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی نیز گفت: ما در افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم و باید در مذاکرات حضور داشته باشیم. تعهد ما باید در نفوذ در گفت‌وگوهای صلح و یا دستکم اطلاعات درباره گفت‌وگوها بازتاب پیدا کند.

وی ادامه داد که دسترسی محدود برای حضور بر سر میز مذاکره قابل فهم است اما چیزی که غیر عادی است این است ما در توافقی شرکت داشته باشیم که هیچ اظهارنظری در آن نتوانیم انجام دهیم اما از ما درخواست شود هزینه‌های آن را بپردازیم.

یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی نیز ناکامی‌های ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان را مشکلی برای ادامه مشارکت در افغانستان خواند.

این دیپلمات گفت: در حالی که مردم گزارش‌هایی مبنی بر کنترل طالبان بر نیمی افغانستان را می‌بینند بسیار دشوار است تا به مردم دلیل ادامه حضور خود در افغانستان را توضیح دهیم.

وی ادامه داد: تقریبا تمام اعضای ناتو برای توجیه حضور خود در افغانستان با مشکل روبرو هستند.

از دیگر دیپلمات‌هایی که کشورش در زمینه حمایت از پروژه‌های درمانی در افغانستان حمایت می‌کند نیز گفت: بزرگترین نگرانی ما این است که یک روز از خواب بیدار شویم و ببینیم ترامپ پیش از ایجاد توافق صلح در توئیتی خروج یکجانبه نیروهای آمریکایی از افغانستان را اعلام کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *