بخشش و انفاق را با تاسی از امام جواد (ع) نگین زندگی خود کنیم

13:47 - 26 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۳۴۶۰
یک پژوهشگر دینی گفت: چه زیباست در ولادت این امام رئوف، از امروز همه ما بخشیدن و انفاق کردن مال را هم به خوبی بیاموزیم و با توجه به اینکه ایام عید را در پیش داریم از امروز به نیت آقا امام جواد (ع) جوری در زندگی برنامه ریزی کنیم که سراسر انفاق و بخشش جزء برنامه‌هایمان باشد.

سمیه اکبری فرد در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه ، به مناسبت ولات امام جواد جود و بخشندگی را خصلت بارز امام نهم شیعیان برشمرد و گفت: امام نهم ما شیعیان به لقب جواد (ع) مشهور هستند که به معنای جود و بخشش می‌باشد و این امام رئوف در زندگی شخصی خود بسیار اهل بخشش و کرم بوده اند لذا این لقب بهترین صفت بارز برای این امام بزگوار است.

وی به حدیثی از امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: امام جواد (ع) می‌فرمایند: سه چیز مایه جلب محبت است: انصاف در معاشرت با مردم، همدردی در مشکلات آن‌ها و همراه و همدم شدن با معنویات است.

این پژوهشگر دینی افزود: محمد بن علی بن موسی معروف به جواد به معنای بخشنده و تقی به معنای پرهیزگار است. نهمین امام شیعیان دوازده امامی بعد از پدرش علی بن موسی الرضا و پیش از پسرش هادی می‌باشد. از او گاهی با عنوان ابوجعفر هم یاد می‌کنند. ایرانی‌ها او را به اسم امام محمد تقی یا امام جواد می‌خوانند. امام محمد تقی در سال ۱۹۵ هجری در مدینه به دنیا آمد. مدت امامت امام نهم هفده سال می‌باشد.

اکبری فرد صفت بخشش و انفاق را صفات عالیه یک جامعه آرمانی دانست و گفت: امروزه جامعه‌ای آرمانی و ایده آل است که مردمان آن جامعه صفت انفاق و بخشش و به یاد دیگران بودن را بیشتر از خصلت‌های دیگر داشته باشند و چه زیباست در ولادت این امام رئوف، از امروز همه ما بخشیدن و انفاق کردن مال را هم به خوبی بیاموزیم و با توجه به اینکه ایام عید را در پیش داریم از امروز به نیت آقا امام جواد (ع) جوری در زندگی برنامه ریزی کنیم که سراسر انفاق و بخشش جزء برنامه‌هایمان باشد و یادمان نرود که با هر انفاق چندین برابر خیر و برکت آن به زندگی ما برگشت داده خواهد شد.

این استاد حوزه تصریح کرد: شیطان در هنگام بخشش بسیار به انسان نزدیک است و هر وقت انسان می‌خواهد به دیگری کمک کند در همان لحظه شیطان وسوسه می‌نماید تا او را از این عمل پسندیده انصراف دهد، اما با تاسی از رفتار امام نهم باید این صفت را در خودمان تقویت کنیم و از این امام رئوف در کنار خصلت‌های پسندیده دیگر، بخشش را سرلوحه زندگیمان قرار دهیم.

این محقق علوم دینی تصریح کرد: در حدیث بالا که از امام جواد (ع) ذکر شد یکی از خصوصیات تاکید شده امام، همدردی با مشکلات مردم است و چه خوب است که انسان در هر شرایطی با مشکلات مردم خودش را نزدیک سازد و گره‌ای از مشکلات مردم را با دستان نیکو اش برطرف سازد و چه بسا لبخند خداوند در دستگیری از مشکلات مردم است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *