آمریکا تنها می‌تواند "طالبان" را برای آغاز مذاکرات با دولت قانع کند

13:37 - 15 اسفند 1397
کد خبر: ۵۰۰۱۱۷
رییس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان و نماینده‌ اشرف غنی در امور منطقه‌ای برای اجماع صلح گفت: آمریکا با گروه طالبان به تفاهم نمی‌رسد بلکه می‌خواهد رضایت این گروه را به دست بیاورد که به قدم‌های بعدی مذاکره راضی شوند.

به گزارش گروه بین الملل ، محمد عمر داودزی در نشست «صلح پایدار نیازمند مشارکت فعال و معنی‌دار زنان است» در کابل گفت که طالبان به‌دنبال تشکیل امارت اسلامی نبوده و تنها مشارکت در حکومت را خواستار است.

وی افزود: طالبان هم مشارکت می‌خواهند اما سطح مشارکت مورد بحث است و یکی از خطوط سرخ جمهوری اسلامی است.

رییس دبیرخانه‌ شورای عالی صلح افغانستان خاطرنشان کرد: این مسأله که آمریکا و طالبان بر روی جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی و این که از خاک افغانستان در برابر هیچ کشور دیگری استفاده نشود، در حال مذاکره‌ هستند، درست نیست.

داوودزی گفت: نه آمریکا می‌تواند روی خروج نیروهایش از افغانستان با طالبان به توافق برسد و نه طالبان می‌تواند تضمین کند که از خاک افغانستان در برابر کشورهای دیگر استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: حضور آمریکا در افغانستان بر اساس یک معاهده‌ امنیتی است که در سال ۲۰۱۴ امضا شده است.

به گفته‌ی او هرگونه حرفی که در مورد خروج و یا حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان باشد، باید با دولت افغانستان مطرح شود.

داوودزی همچنین گفت که آمریکا با گروه طالبان به تفاهم نمی‌رسد بلکه می‌خواهد رضایت این گروه را به دست بیاورد که به قدم‌های بعدی مذاکره راضی شوند.

به گزارش آوا، وی ادامه داد: طالبان باید به آمریکا تعهد بدهد که دیگر با گروه‌های تروریستی دوستی نکرده و به آن‌ها در خاک افغانستان پناهگاه نمی‌دهد.

/انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *