استقبال از تفاهم تهران و واشنگتن در بیانیه مشترک آمریکا و کشورهای حاشیه خلیج فارس
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در بیانیه مشترکی اعلام کردند: ما بر اهمیت حفظ روند مذاکرات بین اسرائیل و لبنان و اطمینان از عدم ارتباط آنها با سایر درگیریها تأکید میکنیم؛ ما تأکید میکنیم که حاکمیت لبنان تا زمانی که بازیگران غیردولتی تواناییهای نظامی خود را خارج از اختیار دولت حفظ کنند، محقق نخواهد شد. هیچ کس مجبور به ترک غزه نخواهد شد و کسانی که آنجا را ترک میکنند، آزاد خواهند بود که بازگردند.
در این بیانیه همچنین بر اهمیت خلع سلاح کامل گروههای غیردولتی در لبنان، حمایت مستمر از دولت سوریه در مبارزه با تروریسم و بازسازی خدمات، لزوم خلع سلاح همه گروههای مسلح در غزه تاکید شد.
در بیانیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا آمده است: ما خواستار خلع سلاح همه گروهها، احیای انحصار دولت لبنان در استفاده از زور و حمایت از نیروهای مسلح آن هستیم. ما حملات گروههای عراقی وفادار به ایران علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را محکوم میکنیم.
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایالات متحده آمریکا در ادامه تاکید کردند: ما از امضای یادداشت تفاهم بین واشنگتن و تهران استقبال میکنیم و اهمیت میانجیگری پاکستان و قطر را یادآور میشویم. ما بر اهمیت حفظ روند مذاکرات برای پایان دادن به خصومتها و جلوگیری از توسعه سلاح هستهای توسط ایران تأکید میکنیم.
در این بیانیه ادعا شده است: صلح در منطقه مستلزم مقابله با تهدیدات ایران، از جمله موشکها، پهپادها و حمایت آن از نیروهای نیابتیاش است. ما بر اهمیت بازگشایی تنگه هرمز و اینکه آزادی نامحدود دریانوردی برای امنیت منطقه و جهان ضروری است، تأکید میکنیم. هرگونه سرمایهگذاری یا تجارت با ایران مشروط به پایبندی آن به یادداشت تفاهم و توافق نهایی است. تعهد خود را به حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی لبنان مجدداً تأیید میکنیم و از مذاکرات اسرائیل و لبنان تحت نظارت آمریکا استقبال میکنیم.
انتهای پیام/



