نماینده مجلس: حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای جُبه مردمی بر تن قوه قضاییه پوشاند
مجید دوستعلی عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با میزان، ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه اظهار داشت: به عنوان کسی که سالهای سال در دستگاه قضایی توفیق خدمت داشتم و اکنون نیز خدمتگزار مردم در مجلس هستم باید از همه همکاران قضایی و اداری دستگاه قضا در سراسر کشور و حضرت حجتالاسلاموالمسلمین اژهای ریاست قوه قضاییه که زحمات زایدالوصفی را متحمل میشوند تشکر و قدردانی میکنم.
وی ادامه داد: ریاست محترم قوه قضاییه، شخصیتی هستند که در دستگاه قضایی رشد کردند و همانند شهید رئیسی از بدنه قوه قضاییه هستند. ایشان از همان پایه، دستگاه قضایی را شناختند؛ در دادگاههای بدوی، در دادسراها و حتی دوره خدمت خود در جمهوری اسلامی را در این دستگاه گذراندهاند. کار قضا یک کار فنی است و واژه «فن حقوق» به جای «علم حقوق» بر آن اطلاق میگردد. کار فنی نیاز به شناخت دارد، وقتی فردی رئیس قوه قضاییه میشود که تمام سلسله مراتب را طی کرده و دستگاه قضا را به خوبی میشناسد، قطعاً تصمیمگیریها و اظهار نظرها؛ فنیتر، کارشناسیتر و با علم و آگاهی بیشتری به انجام میرسد و این اظهارنظرها و تصمیمگیریهای مبتنی بر کارشناسی و تجربه سالها فعالیت در قوه قضاییه، خیلی میتواند در پیشرفت امور قوه موثر باشد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ویژگی دیگری که میتوانم در دوره مدیریتی ایشان به عنوان یک شاخصه به آن اشاره کنم نوع رویکرد مردمی ایشان نسبت به دستگاه قضایی است؛ایشان یک جُبه مردمی به تن قوه قضاییه پوشاند، شخصاً در جمع مردم حاضر میشوند و از نزدیک درد مردم را میشنوند. سفرهای استانی انجام میدهند و در جاهای مختلف حضور پیدا کرده و اظهار نظر میکنند.
دوست علی افزود: در همین ایام نیز ایشان در بحث تجمعات شبانه مردم در میادین، جریان جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان اظهار نظر میکردند و به نوعی قوه قضاییه را در دل مردم آوردند. هم اکنون مردم، قوه قضاییه را به عنوان یکی از قوای سه گانه جمهوری اسلامی میشناسند که خدمات موثری را ارائه میدهد که اگر این خدمات ارائه نشود خیلی از سیستمها مختل میشوند. اگر بخواهیم ببینیم که آیا دستگاه اداره کشور درست عمل میکند، باید ببینیم که نبضش که همان دستگاه قضاست خوب میزند یا خیر؛ ارتباط متقابل بین قوه قضاییه و مردم از نکات بسیار حائز اهمیت عملکرد دوره جاری قوه قضاییه است.
دوست علی خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی خوب دیگری که دستگاه قضایی بر آن متمرکز شده بحث مبارزه با فساد است. قوه قضاییه در حقیقت مسئول اعمال قانون و اجرای عدالت در کشور است؛ وقتی مردم بفهمند که قانون و عدالت در کشور اجرا میگردد، راضی میشوند. قطعاً هر چه دستگاه قضایی بتواند با بحث فساد در همه شئون کشور اعم از اداری، فرهنگی، اجتماعی و... مبارزه کند موجب رضایت مردم خواهد شد.
عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از کارهایی که امروز دشمن ما بر آن متمرکز شده، موضوع ایجاد شکاف بین مردم و مسئولین است همانطور که حضرت آقا در پیام اخیر خود در خصوص تابآوری مردم نیز این مسئله را یادآور شدند که یکی از مصادیق مبارزه دشمن تابآوری مردم همین کاشت بذر تردید در دل مردم است تا مردم را نسبت به مسئولین بی اعتماد کنند. اگر دشمن بتواند مردم را نسبت به مسئولین بی اعتماد کند، یک پله پیروزی برای خود به دست آورده است فلذا هر چه که قوه قضاییه به عنوان مرجع اِعمال قانون و احکام در مسیر عدالت محوری و عدالت گستری با فساد در جامعه مبارزه میکند نتیجه آن سلامت اداری و اعتماد عمومی در کشور میشود که الحمدالله ما در این دوران اخیر، عملکرد قوه قضاییه در این خصوص را مناسبتر از ادوار گذشته دیدیم گرچه که هنوز خیلی جای کار در این زمینه وجود دارد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد قوه قضاییه در حوزه هوشمندسازی خدمات قضایی نیز عنوان کرد: باتوجه به اینکه در مسئله اطاله دادرسیها مردم واقعاً معذب بودند، امروز یکی از راهبردهای مهم در ارتباط با خدمت به مردم، استفاده از فناوری در هر حوزهای است. هوشمندسازی خدمات قضایی که در قوه قضاییه اتفاق افتاده است یکی از کارهای بسیار ارزشمند و مفید است که هنوز هم جا دارد این امر در بسترهای مختلف توسعه پیدا کند.
وی تاکید کرد: تمام موارد فوق موجب میشود که اولاً کار با سرعت انجام شود، ثانیاً اعتماد مردم بیشتر گردد و ثالثاً جلوی اطاله دادرسی گرفته شود و در نهایتاً مسیر سوء استفاده از پروندهها مسدود گردد؛ بنابراین این اقدام هم یکی از کارهای ارزشمند پنج ساله اخیر قوه قضاییه بوده است که رشد قابل توجهی داشته و قطعاً این اقدام میتواند مردم را دسترسی مناسب به خدمات قوه قضاییه و اطلاع از روند پیگیری پروندهها یاری رساند.
انتهای پیام/


