رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

علل افزایش سرمایه گذاری خارجی‌ها در "پاکستان"

10:11 - 12 بهمن 1397
کد خبر: ۴۸۹۷۱۳
این روزها سرمایه گذاران خارجی به ویژه اروپاییان با بازگشت مجدد به کشور پاکستان برای سرمایه گذاری و فعالیت در عرصه های مختلف؛ باعث حرکت و شتاب دوباره به اقتصاد این کشور شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ، جمهوری اسلامی پاکستان دارای یکی از شگفت انگیزترین اقتصادهای در حال رشد دنیا می باشد که در اقتصاد جهانی کمتر به آن توجه می شود. نشریه انگلیسی اینترنشنال مانیتورینگ بیزنس قدرت رشد اقتصادی جمهوری اسلامی پاکستان را بسیار اعجاب آور و نادر توصیف کرده است.

پاکستان همواره یکی از بهترین کشور ها برای سرمایه بوده است اما اکنون قدرت نهفته و ناشناخته اقتصاد پاکستان نیز بر همگان به ویژه فعالین اقتصادی و تجار خارجی در جهان واضح شده است.

اما به راستی این کشور 210 میلیون نفری چگونه در طی چند سال توانسته است به چنین جایگاهی از اقتصاد دنیا دست پیدا کند و توجه سرمایه گذاران فراوانی را از کشورهای مختلف غربی و شرقی به خود جلب کند؟

مهمترین علل رشد اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی ها در پاکستان را می توان در موارد ذیل جستجو کرد:

1. افزایش کاربری شهر بندری کراچی و بهبود زیر ساخت های آن به عنوان قلب تپنده اقتصادی شبه قاره

2. نرخ رشد اقتصادی حدود 15 درصد در 3 سال اخیر

3. کاهش قابل توجه نرخ فقر و تنگدستی

4. استراتژی اقتصاد مقاومتی و رشد بالا در بخش های صنعت و خدمات

5. نقش کلیدی پاکستان در صلح منطقه و جهان

6. بهره برداری از منابع داخلی در سال های اخیر

7. سرمایه گذاری 62 میلیارد دلاری چین در کریدور اقتصادی سی پک

8.غلبه بر تروریست ها و کاهش ناآرامی در سراسر پاکستان به ویژه مناطق مرزی شمال غرب

علاوه بر این ها جمهوری اسلامی پاکستان در میان اقتصاد های بزرگ جهان که در آنها کارآفرینی اجتماعی شتاب گرفته است نیز قرار دارد از همین روی فرهنگ استارت آپ در پاکستان با شتاب دهنده و رشد دهنده های خصوصی هدایت می شود.

چشم انداز کارآفرینی در پاکستان با وجود چالش‌های پیش رو در بخش خصوصی همواره شکوفا بوده است. فرهنگ استارت آپ در پاکستان عمدتا توسط قشر جوان این کشور به پویایی رسیده است.

واضح است در این کشور افراد زیر 30 سال دو سوم از جمعیت را همراه با پشتیبانی بخش خصوصی قوی، تشکیل می دهند، آینده ی کارآفرینی‌های اجتماعی بخصوص استارت آپ ها در پاکستان بسیار امیدوار کننده است و الگویی خوب برای سایر کشورهای اسلامی منطقه خواهد بود.

به نظر می رسد به طور کلی جمهوری اسلامی پاکستان در حالی تبدیل به یک کشور مناسب برای جذب سرمایه خارجی شده که سرمایه‌گذاران به دنبال بازار جدید غیر از آمریکا و امارات متحده عربی بودند؛ از طرفی نیز اقدامات موثر دولت «عمران خان» برای اجرای پروژه‌های مختلف این کشور را نباید فراموش کرد که پاکستان را تبدیل به یک بازار خوب برای جذب سرمایه هنگفت غربی و عربی کرده است.

برخلاف تبلیغات منفی و اشتباه در ایران وضعیت اقتصادی پاکستان رو به رشد و بسیار امیدوار کننده است. رشد اقتصادی پاکستان در طی پنج سال 6 درصد افزایش یافته که در مقایسه با پنج سال گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. بازار بورس پاکستان 27 درصد پیشرفت کرده و روابط پاکستان با بانک جهانی نیز در حال بهتر شدن است. البته این حجم بازار بورس پاکستان از سال 2015 تاکنون بدلیل حضور سرمایه‌گذاران خارجی و نقدینگی ارز این کشور نسبت به دلار با رشد دوبرابری همراه بوده که این عامل نیر در رتبه بندی بانک جهانی به پاکستان در بهبودی وضعیت اقتصادی آن موثر بوده است.

ارائه تسهیلات ویژه برای سرمایه‌گذاران خارجی حتی بر ارزش روپیه در پاکستان اثر خواهد گذاشت و این کشور را به سمت استحکام اقتصادی پیش خواهد برد و مشکلات معیشتی داخلی را نیز برطرف خواهد ساخت.

در پایان باید یاد آور شد که بازار پاکستان را باید جزو 10 بازار بزرگ دنیا نام برد و این کشور را نیز جزو 10 قدرت اقتصادی نوظهور جهان دانست. قطعا جمهوری اسلامی پاکستان به زودی به سبب در اختیار داشتن مواد اولیه و نیروی کار ارزان به یکی از مراکز تولیدی مهم و بزرگ دنیا تبدیل خواهد شد. فراموش نکنیم که صنعت نساجی، تولید گوشی های پیشرفته تلفن همراه، تعمیر و تولید انواع قطعات دستگاه‌های مختلف صنعتی و ورزشی از مواردی هستند که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها خواهند بود و جمهوری اسلامی ایران نیز می تواند از پیست رقابت سرمایه گذاری در این کشور عقب نیافتد؛ بنابراین بخش تولیدی پاکستان در آینده توان زیادی برای پیشرفت خواهد داشت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *