فضای پرورشی نباید هیچگونه دافعهای داشته باشد
صادق حسینزاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، عصر امروز یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ در حاشیه نشست خبری سخنگوی آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم حمایت از همه دانشآموزان در پاسخ به پرسشی درباره تنبیه دانشآموزان، گفت: در فضای پرورشی نباید هیچگونه دافعهای وجود داشته باشد و همه معاونان و مربیان پرورشی موظفاند نسبت به تمامی دانشآموزان، حتی کسانی که دچار خطا یا آسیب شدهاند، رفتار حمایتی و دلسوزانه داشته باشند.
وی افزود: معاونت پرورشی وظیفه دارد با همکاری مشاوران و مربیان، مشکلات دانشآموزان را پیگیری و برای رفع آنها تلاش کند. حتی در مواردی که دانشآموز مرتکب خطا یا جرم شده، رویکرد ما همچنان حمایتگرانه است تا زمینه بازگشت او به مسیر صحیح فراهم شود.
معاون پرورشی با اشاره به تحول فرهنگی در نظام تعلیم و تربیت کشور خاطرنشان کرد: در گذشته، تنبیه بدنی یکی از ابزارهای رایج تربیتی بود، اما خوشبختانه در دهههای اخیر با رشد فرهنگی جامعه، این رفتار به عنوان یک رذیلت اخلاقی شناخته میشود و وزارت آموزش و پرورش با هرگونه تنبیه بدنی یا رفتار خشن در مدارس مقابله میکند.
وی تأکید کرد: اگر موارد معدودی از رفتارهای نادرست در مدارس مشاهده میشود، معمولاً ناشی از خشم یا هیجانات لحظهای است و نه یک مشکل ساختاری. این موارد باید با رویکرد آسیبشناسانه و از مسیر مشاوره و آموزش مهارتهای کنترل هیجان و صبر برطرف شود.
وی همچنین نقش رسانهها را در پیشگیری از تکرار چنین حوادثی مؤثر دانست و گفت: رسانهها با اطلاعرسانی درست، به اصلاح فضای عمومی کمک میکنند. البته نباید چند مورد محدود، زحمات و فداکاریهای هزاران معلم دلسوز کشور را زیر سؤال ببرد.
معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش در پایان تأکید کرد: سازوکارهای نظارتی و برخورد با تخلفات در این وزارتخانه فعال است و علاوه بر حمایت از دانشآموزان، سلامت روان معلمان نیز مورد توجه جدی قرار دارد تا انشاءالله بروز چنین اتفاقاتی به صفر برسد.
انتهای پیام/

