تمرکز شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمانشاه بر کاهش آسیبهای اجتماعی دانشآموزان
جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان کرمانشاه با محوریت بررسی راهکارهای پیشگیری از آسیبها و ناهنجاریهای اجتماعی در حوزه دانشآموزی، بر اساس سند ائتلافی و آییننامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان (نماد)، در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد.
در این جلسه که با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمانشاه و جمعی از مدیران و مسئولان ادارات و دستگاههای اجرایی از جمله آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل زندانها، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان مدیریت و برنامهریزی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای ذیربط برگزار شد، بر لزوم همافزایی، آموزش تخصصی و مسئولیتپذیری در قبال نسل نوجوان به خصوص دانشآموزان تأکید شد.
معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در این نشست با بیان اهمیت و حساسیت نقش دانشآموزان در آیندهسازی کشور گفت: هرچند ضرورت توجه به قشر نوجوان و دانشآموزی بر کسی پوشیده نیست و یک تکلیف است، ولی تحولات جهانی اقتضا میکند که نظام تعلیم و تربیت ما با دانش و اخلاق حرفهای بهروز، به مقابله با آسیبهای اجتماعی نوظهور بپردازد.
عباسی با اشاره به تأثیرگذاری فضای مجازی بر شکلگیری شخصیت نسل جوان، بر ضرورت آموزش دقیق و علمی مشاوران مدارس تأکید کرد و افزود: آموزش و پرورش باید بهعنوان متولی اصلی اجرای طرح نماد، با بهرهگیری از متخصصان و اساتید دانشگاهی، نسبت به آموزش تخصصی مشاوران اقدام کند. بسیاری از آسیبهای فعلی ناشی از اجرای غیرتخصصی برنامههاست که نهتنها بینتیجه میمانند، بلکه میتوانند به دستگاه و جامعه نیز آسیب وارد کنند.
وی همچنین با ذکر نمونههایی از اهمیت موضوع ارجاع در آسیبهای روانی و اجتماعی، تأکید کرد:عدم ارجاع صحیح افراد در معرض آسیب به مراکز تخصصی میتواند تبعات کیفری و انسانی سنگینی داشته باشد. دستگاههایی، چون آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی موظفند در صورت مشاهده موارد جدی، موضوع را به اورژانس اجتماعی بهزیستی برای مداخله تخصصی گزارش دهند.
در ادامه جلسه، مدیران دستگاههای اجرایی به ارائه دیدگاهها، مسائل و پیشنهادات خود در خصوص چالشها و ظرفیتهای موجود در اجرای طرح نماد پرداختند. از جمله بر لزوم تخصیص منابع مناسب، بهروزرسانی تفاهمنامهها با دستگاههایی نظیر صدا و سیما، بهزیستی و اداره ورزش و جوانان برای برنامهریزی اوقات فراغت دانشآموزان و شناسایی فرزندان زندانیان بازمانده از تحصیل تأکید شد.
در پایان این نشست، با جمعبندی نظرات اعضا، پیشنهاداتی به تصویب رسید که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱ـ احصای نیازهای طرح نماد توسط آموزش و پرورش ظرف سه روز و ارسال به سازمان مدیریت و برنامهریزی
۲ـ معرفی نمایندگان تامالاختیار دستگاهها برای کمیتههای طرح نماد؛
۳ـ استفاده از ظرفیت صدا و سیما برای آگاهیبخشی عمومی؛
۴ـ شناسایی و حمایت از فرزندان زندانیان بازمانده از تحصیل با مشارکت آموزش و پرورش.
شایان ذکر است این جلسه در راستای تقویت همافزایی بین دستگاهها برای کاهش آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان برگزار شد.
انتهای پیام/

