معاون قضایی قوه قضاییه در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به درخواستهای ۱۴ نفر از مراجعان رسیدگی کرد
با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی بودن و مردمی ماندن قوه قضاییه و در راستای عمل به دستورات ریاست قوه قضاییه مبنی بر حضور مسئولان، مدیران قضایی و قضات در بین مردم و ارتباط بدون واسطه و چهره به چهره با مراجعان، حجتالاسلام و المسلمین علی مظفری معاون قضایی قوه قضاییه با حضور در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضاییه به مشکلات ۱۴ نفر از مراجعان رسیدگی کرد.
معاون قضایی قوه قضاییه در این دیدارها که با حضور سید علی اصغر رفاهی مدیر کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه برگزار شد، ضمن استماع مسائل و مشکلات مراجعان دستورات لازم را برای رفع این مشکلات صادر کرد.
وی در حاشیه این دیدارها، اظهار کرد: جلسه ملاقات امروز متفاوتتر از جلسات قبل بود. در برنامه ملاقات امروز مدیر کل عفو و بخشودگی معاونت قضایی و کارشناس مربوط به پروندهها حضور داشتند و این موضوع برای بررسی سوابق پرونده و شناخت دقیق مطالبات مراجعان کمک کننده بود.
بررسی درخواستهای عفو مراجعان در کمیسیون عفو و بخشودگی
حجتالاسلام والمسلمین مظفری در تشریح مهمترین درخواستها و مطالبات مراجعان در برنامه ملاقات امروز، گفت: تعدادی از مراجعه کنندگان متقاضی عفو بودند که برخی از درخواستهای این عزیزان در گذشته بررسی و حتی با عفو آنها موافقت شده بود که به اطلاع مراجعه کنندگان رسید. برخی از درخواستها نیز در در روند رسیدگی کمیسیون عفو و بخشودگی قرار گرفت. برخی از مراجعان نیز درخواست اعمال ماده ۴۷۷ داشتند که به فراخور هر کدام از این درخواستها دستورات لازم صادر شد.
وی افزود: امیدواریم نتایج زحمات همکاران ما در اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه مثمر ثمر باشد و زمینه احقاق حقوق مراجعه کنندگان و رضایتمندی آنان حاصل شود.
رسیدگی فوقالعاده به پروندهها در ایام تعطیلات
معاون قضایی قوه قضاییه یادآور شد: در سال گذشته و در ماههای پایانی پروندههای زیادی در معاونت قضایی قوه قضاییه مورد بررسی قرار گرفت. از دو هزار پرونده موجودی این معاونت در انتهای سال، حدود هزار و ۸۰۰ پرونده رسیدگی شد و این حاصل تلاش و کار جهادی همکاران ما در این معاونت است. همکاران ما در شرایط تعطیلاتی که بر اثر ناترازی انرژی حادث شد پروندههای قضایی مراجعه کنندگان را در منزل رسیدگی کرده و نتایج این رسیدگی را در سریعترین زمان ممکن منعکس میکردند. این موضوع باعث شد که سرعت رسیدگی به پروندهها افزایش چشمگیری داشته باشد به نحوی که ریاست قوه قضاییه در جلسه شورای عالی قضایی از زحمات همکاران ما در این معاونت تشکر کردند.
وی با تاکید بر اینکه آشنایی مراجعان با مبانی حقوقی سهم زیادی در رسیدگی سریع به پروندهها و رضایتمندی مردم دارد، تاکید کرد: از مراجعان محترم درخواست میشود اگر در پرونده مورد نظرشان وکیل حضور دارد همراه با وکیل خود در جلسه ملاقات مردمی حضور پیدا کنند چرا که آشنایی با مبانی حقوقی و رویههای قضایی نقش تعیین کنندهای در تحقق مطالبات و خواستههای آنها دارد.

روند رسیدگی به پروندهها از بدو تا ختم باید توسط وکلا پیگیری شود
حجتالاسلام والمسلمین مظفری خاطرنشان کرد: سیستم دادرسی در کشور ما عادیست در حالی که برای تحقق کامل عدالت باید روند رسیدگی به پرونده از بدو تا ختم توسط وکلا پیگیری شود؛ وقتی که افراد شخصاً اقدام به پیگیری پروندههای قضایی میکنند برای آنها شبهاتی پیش میآید. وقتی افراد بدون هیچ تخصصی اقدام به اقامه دعوا میکنند باید بپذیریم که بروز این شبهات به دلیل عدم آشنایی با مبانی حقوقی و قضایی امری امکان ناپذیر است؛ بنابراین ضرورت دارد مرجعی برای رفع شبهات این افراد وجود داشته باشد. در حال حاضر این رسالت خطیر برعهده اداره کل ارتباطات مردمی قوه قضاییه است.
تلاش برای رفع شبهات حقوقی و قضایی مراجعان
وی ادامه داد: در جریان این برنامههای ملاقات روند رسیدگی به پرونده و سیر قضایی آن برای مراجعه کننده شرح داده میشود و این موضوع برای رفع شبهات ایجاد شده برای مراجعه کنندگان بسیار اثرگذار است.
وی با تاکید بر اهمیت رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی، تصریح کرد: اگر در پروندهای شبههای وجود داشته باشد و مراجعه کنندگان درخواست رسیدگی مجدد به پرونده را داشته باشند پرونده مجدداً توسط همکاران ما در معاونت قضایی بررسی میشود.
انتهای پیام/

