پای صحبت معلم دانشآموزان استثنایی؛ از دشواریهای تدریس تا مشکلات معیشتی و کمبود امکانات

۱۲ اردیبهشت ماه سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری به پاس زحمات همه معلمان و اساتید به عنوان روز معلم نامگذاری شده و فرصتی برای قدردانی و بررسی دغدغههای این قشر زحمتکش است.
از بین همه معلمان دلسوز معلمان مدارس استثنایی بیش از سایر همکارانشان دغدغههایی از جنس مشکلات معیشتی و نحوه آموزش به کودکان توانیاب دارند، از این رو به مناسبت این روز به گفتوگو با مهدی جابری یک معلم دانشآموزان توان یاب ذهنی در مدرسه پسرانه مکتب علی (ع) منطقه ۱۴ تهران پرداختیم.
این معلم دلسوز ۲ سال است که به استخدام آموزش و پرورش درآمده و پیش از آنها سالها به عنوان نویسنده و روزنامه نگار مشغول به فعالیت بوده و در سالهای فعالیتش در رسانه تعامل بسیار خوبی با سازمانهای مردم نهاد و مراکز مرتبط با دانشآموزان با نیازهای ویژه داشته و همواره در تلاش بوده از نظر رسانهای به این گروه از جامعه کمک و مسائلشان را پیگیری کند.
او در حال حاضر نیز صبح تا ظهر خود را به معلمی و باقی روز را به فعالیتهای رسانهای اختصاص داده است و همچنان در فعالیتهایش توجه ویژهای به افراد دارای معلولیت و دانشآموزان با نیازهای ویژه دارد.
جابری در گفتوگو با میزان درباره انگیزهاش برای فعالیت در زمینه آموزش به دانشآموزان استثنایی گفت: شاهد این موضوع بودم که معلمان آقا تمایل کمتری به فعالیت در این زمینه دارند و این درحالیست که در این حوزه با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و همین مسائل برایم انگیزه شد تا به فعالیت در زمینه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه روی آورم. همچینن در این زمینه انگیزه شخصی نیز داشتم و این توانایی را در خودم دیدم که به این کودکان کمک کنم.
وی درباره دغدغههای معلمان مدارس استثنایی ضمن اشاره به اینکه معلمان استثنایی کارشان نسبت به سایر معلمان سختتر است و بیش از همه انتظار درک شدن از سوی مسئولان را دارند، ادامه داد: اگر یک معلم استثنایی بداند که تصمیم گیران و معلمان این حوزه شرایط خاصش را درک میکنند دلگرمی بیشتری پیدا میکنند. البته تعدادی از مدیران نسبت به شرایط معلمان استثنایی درک دارند، اما در مواردی تصمیماتی که گرفته شود و یا اظهارنظرهای تعدادی از مسئولان ما را به این نتیجه میرساند که این افراد در مورد معلمان مدارس استثنایی آگاهی کافی ندارند. تصمیماتی که گرفته میشود از جمله بخشنامه و ابلاغیهها باید مطابق با شرایط و نیازهای دانشآموزان استثنایی و معلمانشان باشد. از این رو باید به شرایط این افراد اشراف کامل و درک صحیح داشته باشند.
این معلم با بیان اینکه اولیای دانش آموزان نیز لازم است نسبت به شرایط معلمان درک بیشتری داشته باشد، افزود: والدین به سختی میتوانند یک دانش آموز را در خانه کنترل کنند و این در حالیست که یک معلم باید تعداد زیادی از دانشآموزان را سر کلاس کنترل کند و این شرایط برای معلمان دانش آموزان استثنایی دشوارتر است.
آموزش به دانشآموزان استثنایی چند برابر داشوارتر از آموزش به سایر دانشآموزان است
جابری توضیح داد: در مدارس استثنایی دانشآموزان مختلفی وجود دارند که نمیتوان با یک شیوه مطالب آموزشی را به آنها یاد داد و نمیتوان با یک ادبیات و زبان خاص با همه آنها ارتباط برقرار کرد و یک معلم استثنایی باید به تعداد دانشآموزانی که در کلاس درس هستند مهارت برقراری ارتباط داشته باشد، برای مثال اگر ۱۰ دانشآموز در کلاس هستند معلم باید بتواند با ۱۰ شیوه ارتباطی مختلف که منطبق با شرایط دانشآموز است با آنها ارتباط بگیرد. به طور کلی آموزش به دانش آموزان استثنایی چند برابر داشوارتر از آموزش به سایر دانش آموزان است.
وی بیان کرد: یکی از انتطارهای معلمان دانشآموزان استثنایی این است که در کلاس درس به تعدادی دانش آموز باشد که بتوانند به همه آنها رسیدگی خوبی داشته باشند و به شیوه صحیح و در زمان مناسب آموزششان را پیگیری کنند. تعداد استاندارد دانش آموزان استثنایی در هر کلاس درس حدود ۴ تا ۶ دانش آموز است این در حالیست که به دلیل کمبودهایی که در زمینه نیروی انسانی وجود دارد تعداد این دانش آموزان در کلاس درس ۲ برابر و حتی ۳ برابر تعداد استاندارد است که این امر کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار میدهد و شاید دانشآموز نتواند آموزشهای لازم را به طور کامل دریافت کند.
لزوم تجدید نظر در حقوق معلمان دانشآموزان استثنایی
این معلم دانش آموزان توان یاب ذهنی گفت: مسائل مالی این معلمان نیز یکی از مواردی است که مهم است، اما اولویت اصلی این معلمان نیست. یک معلم مدرسه استثنایی حداکثر ۷۰۰ هزار تومان بیشتر دریافت میکند و این در حالیست که کارشان چند برابر سایر معلمان است. حقوقی که در حال حاضر به معلمان پرداخت میشود بسیار کم است و کفایت زندگیشان را نمیدهد و در مواردی مجبورند شغل دوم داشته باشند و از این رو باید در این مورد تجدیدنظر جدی صورت گیرد.
جابری در مورد آموزش این معلمان نیز بیان کرد: سالانه دورههای آموزشی برای معلمان استثنایی ازطریق دانشگاه فرهنگیان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار میشود، اما لازم است این آموزشها بروز شوند و امکانات بیشتری با توجه به نیازها و شرایط روز در اختیارشان قرار گیرد. البته استفاده از هوش مصنوعی که در آموزش کودکان با نیازهای ویژه نقش مهمی دارد در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: به نظر میرسد باید مطالعه بیشتری در رابطه با نیاز روز معلمان و دانشآموزان استثنایی صورت گیرد. هنوز در مواردی نگاه سنتی وجود دارد که باید از بین رود و بهروزرسانی اساسی صورت گیرد.
وقتی معلم از شاگرد کتک میخورد
این معلم و فعال رسانهای در پایان عنوان کرد: ممکن است هرز چندگاهی تصاویری در فضای مجازی منتشر شود که معلمی در حال تنبیه دانش آموزی است و با وجود اینکه به صورت گسترده در فضای مجازی بازنشر میشود اما در مجموع و نسبت به تعداد معلمان، دانش آموزان و کلاسهای درس زیاد نیست البته همین تعداد نیز نباید باشد ولی در مقابل برعکس این اتفاق را نیز داریم و دانش آموزی دارم که با وجود اینکه بسیار مهربان است اما من را کتک میزند و من شرایطش را درک میکنم. در مدارس استثنایی و مدارس اوتیسم از این نمونهها بسیار است و ممکن است معلمان حتی آسیب جدی نیز ببینند اما رسانهای نمیشود، معلمان دوست ندارند در این مورد صحبت شود چرا که این دانش آموزان معصوم هستند و شرایط خاصی دارند و لازم است در مقابل بازتاب گسترده فیلمهایی از تنبیه دانش آموزان توسط معلمان به این موارد نیز توجه شود. به طور کلی فعالیت در زمینه آموزش کودکان استثنایی دشوارتر از حد تصور است و نیاز به صبر بسیاری دارد.
انتهای پیام/