رئیس سازمان بهزیستی: همه واحدهای سازمان بهزیستی دست اندرکار تولید سرمایه اجتماعی هستند

به گزارش سازمان بهزیستی کشور؛ سید جواد حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور در دیدار با مدیران کل و همکاران حوزههای گزینش، حراست و پذیرش گروههای هدف سازمان بهزیستی کشور با اشاره به نظریات توسعه در گذر زمان، گفت:توسعه نیز همچون دیگر مفاهیم مراحل مختلفی را طی کرده است. در یک دوره تکنولوژی مبنا و در دورهای منبع مبنا بوده و در دورههای دیگر نیز مالکیت مبنا و ثروت مبنا بوده است. اما از دهه ۱۹۸۰ به بعد مفهوم توسعه انسان مبنا شد.
وی افزود:این نظریه دو وجه دارد. اول اینکه کشوری توسعه یافته است که بتواند همه انسانها را در توسعه دخیل کند؛ یعنی انسانهایی با نیازهای ویژه، افراد دارای معلولیت، کودکان بی سرپرست و ... را در مسیر توسعه قرار دهد؛ و وجه دوم توسعه انسان مبنایی این است که همه انسانها با نیازهای ویژه و ویژگیهای مختلف همچون افراد حاشیه نشین، کودکان استثنایی، افراد دارای معلولیت و همه انسانها از مواهب توسعه بهرهمند شوند و این دو چهره از فلسفههای وجودی بهزیستی است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت:نظریه دومی که میتواند از فلسفههای وجودی بهزیستی باشد، تئوری امتداد است و به این معنا که وسایل ارتباط جمعی امتداد اورگانیسم موجود زنده است مثلا بلندگو امتداد زبان، گوشی تلفن امتداد گوش، هوش مصنوعی امتداد مغز و... و در همین راستا توسعه امتداد پیکر موجود زنده است.
وی افزود: در انسانهایی که جامعه هدف بهزیستی هستند؛ بخشی از این ظرفیتها امتداد نیافته است یعنی پایی برای حرکت، چشمی برای دیدن و مغزی برای اندیشیدن نیست و ما باید بتوانیم امتداد نداشتههای این افراد باشیم یعنی با وسایل و تجهیزات کمک توابخشی و... بتوانیم امتداد بخش نداشتههای این افراد باشیم.
حسینی گفت:نظریهای که سه واحد حراست، گزینش و پذیرش گروههای هدف را در بر میگیرد؛ نظریه دارایی مبنا است و در مقابل نظریه کمبود یا نقص مبنا قرار میگیرد. نظریه کمبود یا نقص به این معناست که کمبود کمبود افراد یعنی شغل، مسکن، امنیت، سمعک، ویلچر و.. را به افراد بدهیم و آنها را در مسیر تکامل قرار دهیم.
وی افزود:اما یک نگاه متعالیتر به انسانها وجود دارد و آن هم این است که داشتهها و داراییهای انسانها را در مرکز توجه قرار دهیم و رشد دهیم تا نداشتهها به حاشیه رانده شده و تبدیل به دارایی شوند؛ و انسانها را بر اساس داشتهها بنگریم و برجسته کنیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به دین متعالی و کرامت بخش اسلام، گفت:تفکر و اعتقادات ما هم بر همین مبنا استوار است و مبنا و اولویت ما هم باید همین نگاه بزرگوارانه و مثبت نگر باشد که مانند پیامبرمان در جایی که دشمنش خاکستر. بر سر او میریخت، در زمان بیماری و غیبت آن فرد جویای احوالش شد و یا در کلام خداوند برای اثبات برخی گناهان آنقدر ریزه کاری و شرایط سختی را مطرح کرده است که عملا نمیتوان آن گناه را اثبات کرد.
وی افزود: اذعان میکنم که در مجموعه سازمان بهزیستی و در حوزه حراست و گزینش هم، همین تفکر دارایی محور و مثبت نگر حاکم است. چنان که در دولت نیز در این حوزه ها، این نگاه وجود دارد و به دنبال امنیت فرهنگی، سیاست فرهنگی و امنیت اجتماعی هستیم و به دنبال فرهنگ امنیتی، فرهنگ سیاسی و اجتماع امنیتی نیستیم.
رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین ستاد پذیرش گروههای هدف سازمان بهزیستی را به عنوان پیشانی این سازمان دانست و گفت:این حوزه ورودی و پیشانی بهزیستی است و قطعا افرادی که به این مرکز مراجعه کنند، دست خالی بر نمیگردند.
حسینی در ادامه این نشست و پس از استماع گزارش سه حوزه از فعالیتهای انجام شده و برنامههای پیش رو، گفت: در افق پیش رو و در سال جدید، قطعا برای حل و فصل مشکلات برنامههایی تعریف شده است و جلسات متعدد و منظم و طرح این مشکلات با حوزههای درگیر در مشکلات اداری، فناوری و... میتواند راه گشا باشد. همچنین شناسایی و رصد گلوگاههایی که سرعت ما را در ارائه مجوزهای مورد تقاضا کم میکند، بر اساس گزارش درگاه مجوزها، توانسته است سرعت مجوزدهی سازمان بهزیستی را بیشتر کند.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اهمیت صیانت در حوزه حراست سازمان بهزیستی گفت:در واقع حراست ما نقش صیانت را در دستور کار خود دارد که این صیانت منجر به پیشگیری از اعمالی است که میتواند انجام نشود. همچنین در پدیدههای اجتماعی تمامی ابعاد باید شناخته و رصد شوند و اثرات آن بر عملکرد افراد مورد توجه قرار گیرد. اینکه ساختار بهزیستی، شرکای اجتماعی، جامعه هدف، مخاطبین، محیط شناسی و رصد فضای پیرامونی، نگاه جامعه هدف به مراکز، موسسات غیر دولتی، انجمنها و... چگونه است، بر برداشت جامعه از کارهای ما تأثیر میگذارد و حراست سازمان بهزیستی و روابط عمومی میتواند ما را در این شناخت، کمک کند.
وی همچنین به تهیه تقویم مناسبتی سازمان اشاره کرد و گفت:بزرگداشت و توجه به مناسبتها توسط بهزیستی میتواند سازمان را به سمت اجتماعی شدن سوق دهد و مشارکتهای مردمی را برانگیزد. همچنین استقرار میز خدمت مناسبتی و ارائه خدمات فعال به جای منفعل در درخواستهای پر مراجع و پر تکرار نیز در تولید سرمایه اجتماعی در سازمان بسیار کمک کننده است و باید توجه کنیم که افزایش کارآمدی و رضایت مندی در جامعه منجر به افزایش سرمایه اجتماعی و بازتولید تمامی سرمایههای دیگر است و وفاق را در جامعه افزایش میدهد.
تأمین معیشت، درمان واشتغال در صدر درخواستهای میز خدمت بهزیستی در سال گذشته
ستاد پذیرش گروههای هدف سازمان بهزیستی با ارائه گزارشی از فعالیتهای این حوزه، بیشترین میزان درخواست مراجعین به میز خدمت سازمان بهزیستی در تمامی استانها را به ترتیب اولویت تأمین معیشت، اشتغال، درمان و درخواست تجهیزات توانبخشی عنوان کرد.
همچنین بیش از ۴۲ هزار ملاقات مردمی با مدیران کل استانی و پیگیری درخواست ۲ هزار و صد مددجوی معرفی شده از سوی نمایندگان مجلس نیز از دیگر فعالیتهای این ستاد در سال گذشته هستند.
پیگیری دسترس پذیری و مناسب سازی تمامی ادارت استانها و شهرستانها برای مراجعین و اعضای جامعه هدف و همچنین آموزش و استقرار رابط ناشنوایان در میز خدمت تمامی ادارات بهزیستی در سراسر کشور از جمله برنامههای این ستاد برای امسال هستند.
انتهای پیام/