چرا کشتی روسیه به طور کامل از حضور در المپیک پاریس منصرف شد؟

8:45 - 17 تير 1403
کد خبر: ۴۷۸۲۰۱۴
چرا کشتی روسیه به طور کامل از حضور در المپیک پاریس منصرف شد؟
فدراسیون کشتی روسیه با انتقاد از سیاست کمیته بین‌المللی المپیک، از حضور در المپیک پاریس انصراف داد.

خبرگزاری میزان - بر هیچ کس پوشیده نیست که کشتی‌گیران روس به دلیل تحریم‌های IOC قرار بود به عنوان ورزشکاران بی طرف در المپیک ۲۰۲۴ پاریس شرکت کنند. با این حال، کشتی‌گیران این کشور در تصمیمی متفق‌القول که تعجب بسیاری را برانگیخت، تصمیم گرفتند المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به طور کامل تحریم کنند.

در بیانیه فدراسیون کشتی روسیه آمده است:

«ما اصل انتخاب غیرورزشی را که کمیته بین‌المللی المپیک هنگام تشکیل لیست ورزشکاران واجد شرایط، اعمال می‌کرد و هدف آن تضعیف اصل وحدت تیم ماست، نمی‌پذیریم.»

به دلیل درگیری‌های مداوم بین اوکراین و روسیه، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله کمیته بین‌المللی المپیک تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کردند. همین امر در مورد کشتی‌گیران روس نیز صدق می‌کند، که همیشه نیرویی بودند که روی آن‌ها حساب کرده بودند. با این حال، IOC به جای اعمال ممنوعیت مطلق مانند مورد آفریقای جنوبی [به دلیل آپارتاید]، تصمیم گرفت روسیه و بلاروس به عنوان ورزشکاران بی طرف در المپیک رقابت کنند، یعنی نه اجازه خواهند داشت پرچم خود را به نمایش بگذارند و نه سرود آن‌ها نواخته شود.

پس چرا کشتی گیران روسیه تصمیم به تحریم المپیک پاریس گرفتند؟ 

علی‌رغم تحریم‌های فلج کننده، زمانی که مشخص شد کشتی‌گیران روسی اجازه حضور در مسابقات را دارند، آن‌ها بهترین عملکرد خود را انجام دادند و تا حد امکان سهمیه‌های المپیک را به دست آوردند.‌ با این حال، در اواسط ماه قبل، کمیته بین‌المللی المپیک لیست جدیدی را ارائه کرد که بسیاری از ورزشکاران قهرمان از شرکت در رویداد‌های مربوط به خود در پاریس محروم شدند. IOC حداکثر ۱۰ کشتی‌گیر روسی را تأیید و بقیه را از تلاش منع کرد. فدراسیون کشتی روسیه نیز با انتشار بیانه‌ای عنوان کرد:

«با این حال کمیته بین‌المللی المپیک مانعی بر سر راه عبدالرشید سعدالله‌یف برای رسیدن به قله سوم المپیک گذاشت و به زائوربک سیداکوف، زائور اوگویف، موسی اولویف و سایر کشتی‌گیران تیم ملی روسیه فرصت رقابت نداد و اتحادیه جهانی کشتی آخرین شانس خود را از دست داد که بازی‌های المپیک، رقابت قوی‌ترین‌هاست.»

البته باید گفت کشتی‌گیران روسی تنها کسانی نیستند که المپیک ۲۰۲۴ پاریس را تحریم کردند.

این احتمالاً نخستین بار پس از سال ۱۹۸۴ است که کشتی‌گیران روس المپیک را از دست می‌دهند. با این حال، کشتی‌گیران روسی تنها کسانی نیستند که المپیک پاریس را تحریم می‌کنند. در حالی که کمیته بین‌المللی المپیک حداقل به ۱۰ کشتی‌گیر روسی اجازه شرکت در این رقابت‌ها را داد، در مورد جودوکاران روس نیز ممنوعیت‌هایی را در نظر گرفت به طوری که تنها چهار نفر از ۱۷ جودوکار واجد شرایط اجازه حضور به عنوان ورزشکار بی طرف را داشتند.

این موضوع باعث عصبانیت فدراسیون جودوی روسیه شد و اعلام کرد که تحت چنین شرایط تحقیرآمیزی در این مسابقه شرکت نخواهند کرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *