کشتی‌گیران روس همچنان در آمپاس حضور در المپیک پاریس

8:45 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۱۷۶
کشتی‌گیران روس همچنان در آمپاس حضور در المپیک پاریس
با نزدیک شدن به بازی‌های المپیک ۲۰۲۴، همچنان ابهاماتی در مورد حضور کشتی‌گیران مطرح روسی در پاریس وجود دارد.

خبرگزاری میزان - پیر دو کوبرتن، بنیانگذار المپیک، روح المپیک را اینگونه خلاصه کرد و گفت: پیروزی مهم نیست، بلکه حضور مهم است. بازی‌ها برای ایجاد تفرقه نیستند، بلکه برای گرد هم آوردن مردم به‌وجود آمده‌اند.

متأسفانه برای آرزو‌های جاودانه پیر دو کوبرتن و جنبش المپیک، سیاست، مانند یک پارتی بازی، راهی برای ایجاد اختلال در رویداد‌های ورزشی دارد. 

یکی از تناقضاتی که در این میان مطرح می‌شود جدایی سیاست از ورزش است، مورد خنده‌داری که استکبار جهانی از آن تنها به نفع خود استفاده می‌کند؛ چه اینکه علی رغم جنایات بشری صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین و غزه و درخواست تعدادی زیادی از کشورهای عضو کمیته بین‌المللی المپیک برای تحریم این رژیم، اما تنها شاهد بی‌تفاوتی نسبت به این درخواست جامعه جهانی هستیم، در حالیکه این موضوع خیلی سریع درباره روس‌ها به نتیجه و اعمال تحریم رسید.

سوالات زیادی در خصوص نحوه حضور و شرایط ورزشکاران روس در المپیک پاریس مطرح می‌شود که در گزارش زیر به کم و کیف این موضوع اشاره شده است.

آیا ورزشکاران روسی یا بلاروسی در المپیک پاریس حضور خواهند داشت؟

یکی از پیامد‌های فوری جنگ این است که کمیته بین المللی المپیک (IOC) کمیته‌های المپیک روسیه و بلاروس را از جنبش المپیک حذف کرد. IOC بعداً مقرراتی را اضافه کرد که به ورزشکاران با پاسپورت روسیه و بلاروس اجازه می‌دهد تا به عنوان ورزشکاران بی طرف در مسابقات شرکت کنند؛ بنابراین پاسخ کوتاه به این سوال، بله، بیشتر ورزشکاران روسی و بلاروسی در پاریس حضور خواهند داشت، اگرچه باید انتظار داشته باشید که تعداد کمتری از حد معمول را ببینید. 

حکم IOC در مورد ورزشکاران روس و بلاروس شامل چه مواردی است؟

به طور خلاصه:

• همه تیم‌ها محروم هستند. بدون بسکتبال، واترپلو، شنای همزمان، تنیس دوبل و غیره. 

• پرچم ها، رنگ ها، سرودها، اساساً هر چیزی که هر یک از کشور‌ها را شناسایی کند ممنوع است. 

• از هیچ مقام یا مقامی از روسیه و بلاروس در بازی‌ها استقبال نمی‌شود.

• "شرایط واجد شرایط بودن سختگیرانه" برای افراد برای رقابت به عنوان ورزشکاران بی طرف. 

• به طور خاص، ورزشکاران منفرد نباید بخشی از ارتش روسیه یا بلاروس باشند، و همچنین نمی‌توانند "به طور فعال از جنگ حمایت کنند".

• آزمایش PED اضافی که توسط WADA انجام می‌شود.

کدام ورزشکاران روسیه و بلاروس واجد شرایط حضور در پاریس هستند؟

تاکنون فقط ۲۸ بلاروس و ۲۶ روس برای شرکت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ در ۱۰ رشته ورزشی مختلف واجد شرایط شده‌اند، با این حال، این امکان وجود دارد که در نهایت حدود دو برابر تعداد ورزشکاران روسی واجد شرایط باشند. 

این هنوز با ۳۳۵ روسی که در ۳۰ رشته ورزشی در بازی‌های توکیو شرکت کردند، یا ۴۵۵ روسی که در المپیک ۲۰۰۸ پکن شرکت کردند، که بیشترین در تاریخ المپیک روسیه بود، فاصله زیادی دارد.

شایان ذکر است، کشتی‌گیران روسی و بلاروسی تا کنون بیش از هر ورزش دیگری به پاریس راه یافته‌اند.

روسیه همچنین از نظر تاریخی موفق‌ترین کشور جهان در کشتی آزاد مردان است و شش سهمیه را به دست آورده است. ورزشکاران انفرادی روسیه که قرار است در کشتی آزاد مردان در پاریس شرکت کنند به شرح زیر است:

۵۷ کیلوگرم: زائور اوگویف

۶۵ کیلوگرم: شمیل ممدوف

۷۴ کیلوگرم: زائوربک سیداکوف

۸۶ کیلوگرم آرتور نایفونوف

۹۷ کیلوگرم علیخان ژابرایلوف

۱۲۵ کیلوگرم عبدالله قربانوف

آیا عبدالرشید سعدالله یف در پاریس کشتی می‌گیرد؟

عبدالرشید سعدالله‌یف، دارنده دو مدال طلای المپیک و قهرمان پنج دوره جهان در لیست رقبای مورد انتظار غایب است. دلیل آن این است که شواهدی به UWW ارائه شد که نشان می‌داد او فعالانه از جنگ روسیه در اوکراین حمایت می‌کرد و بنابراین سعدالله‌یف واجد شرایط شرکت در مسابقات انتخابی المپیک اروپا در فروردین‌ماه امسال نبود.

از آنجایی که سعدالله‌یف شرایط سخت صلاحیتی را که در آوریل توسط IOC تعیین شده بود برآورده نکرد، منطقی است که تا صبح روز ۲۰ مرداد، زمانی که وزن ۹۷ کیلوگرم رشته آزاد المپیک مردان قرار است وزن‌کشی کنند، باز هم واجد شرایط نخواهد بود. 

با این حال، ممکن است شرایطی ایجاد شود که راه مناسبی برای سعدالله‌یف به پاریس فراهم کند.

با این حال سعدالله‌یف گفته است: قلبم به من می‌گوید که در المپیک پاریس شرکت خواهم کرد. خواهیم دید که آیا قلب سعدالله‌یف به زودی به او حقیقت را می‌گفت یا خیر!

چرا در مورد همه این مسائل ابهام زیادی وجود دارد؟ 

زیرا همه این مسائل جدید و منحصر به فرد است. هیچ‌کسی چنین وضعیتی را پیش‌بینی نمی‌کرد، بنابراین اینطور نیست که کمیته بین‌المللی المپیک فقط بتواند به کتاب قوانین مراجعه کند.

این بدان معنا نیست که کمیته بین‌المللی المپیک در حال انجام همه چیز است. ارمنستان و آذربایجان نیز در وضعیت مشابهی قرار داشتند، جایی که هیچ ورزشکاری درگیر در مناقشه قره باغ واجد شرایط شرکت در ورزش‌های المپیک نبود. آفریقای جنوبی نیز به دلیل سیاست آپارتاید در بازی‌های المپیک از سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۸ مورد استقبال قرار نگرفت. پس این موضوعات کاملاً ناشناخته‌ای نیست که ما از آن عبور می‌کنیم.

آیا ممکن است روسیه اصلاً در المپیک شرکت نکند؟

هر چیزی ممکن است! سخنان میخائیل مامیاشویلی، رئیس فدراسیون کشتی روسیه، پس از آخرین مسابقات انتخابی المپیک جهانی، می‌تواند این واقعیت را بگوید که آن‌ها منتظر‌ تغییر احتمالی در صلاحیت عبدالرشید سعدالله‌یف هستند تا اینکه اصلاً در المپیک شرکت نکنند.

سپس موضوع بازی‌های دوستی جهانی است، یک رویداد ورزشی بین‌المللی که در پاییز ۲۰۲۴ در روسیه برگزار می‌شود. این مسابقات خارج از صلاحیت IOC و WADA برگزار می‌شود.

ما می‌توانیم ده‌ها ورزشکار روسی را در المپیک ۲۰۲۴ ببینیم، از جمله ۱۶ کشتی‌گیر. همچنان ممکن است شاهد کشتی سعدالله‌یف در پاریس باشیم. اما ما شاهد یک گروه کامل از روس‌ها نخواهیم بود و آن‌ها را در هیچ ورزش تیمی نخواهیم دید.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *