کشتار در اردوگاه آوارگان رفح؛ رژیم صهیونیستی ناقض احکام بین‎المللی

15:12 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۴۶۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
کشتار در اردوگاه آوارگان رفح؛ رژیم صهیونیستی ناقض احکام بین‎المللی
رژیم صهیونیستی با وجود دستور دادگاه لاهه مبنی بر توقف حمله به شهر رفح، همچنان مناطق مختلف این شهر در جنوب نوار غزه را هدف قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان - نظامیان اشغالگر رژیم صهیونیستی یکشنبه شب، ۶ خرداد با بمباران چادر‌های آوارگان در انبار‌های سازمان آنروا در شهر رفح (در محله تل‌السلطان)، در جنوب نوار غزه کشتاری جدید را علیه ده‌ها آواره انجام دادند. این در حالی است که مکان بمباران شده منطقه امن اعلام شده بود. 

رژیم صهیونیستی از طریق بمباران متمرکز و عمدی مرکز آوارگان اجباری که در مرکز آنروا در شمال غربی استان رفح ایجاد شده بود، قتل‌عام وحشتناکی را مرتکب شد.

این مرکز با بیش از ۷ موشک و بمب‌های بزرگ هدف قرار گرفت. هر کدام از این موشک‌ها و بمب‌ها بیش از ۲ هزار پوند (حدود ۹۰۰ کیلوگرم) مواد منفجره حمل می‌کردند. 

این بمباران خشونت‌آمیز به شهادت ده‌ها نفر و مجروح شدن شمار زیادی منجر شد. حال برخی از مجروحان بسیار وخیم بوده که نشان‌دهنده افزایش قطعی تعداد شهدای این کشتار است. 

وزارت بهداشت نوار غزه نیز از شهادت تعداد زیادی فلسطینی و مجروح شدن شماری دیگر بر اثر حمله هوایی اشغالگران به اردوگاه آوارگان در رفح خبر داد و اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن مفقودان در این مکان همچنان ادامه دارد.

منابع پزشکی پیشتر گزارش داده بودند که ارتش رژیم صهیونیستی طی ۲۴ ساعت ۸ قتل‌عام تازه را علیه خانواده‌ها در غزه انجام داده است.

وزارت بهداشت نوار غزه نیز اعلام کرد ارتش رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته ۷ جنایت دیگر را در این باریکه مرتکب شده است.

واکنش‌ها به جنایت تازه رژیم صهیونیستی در رفح

پزشکان بدون مرز از حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان فلسطینی در محله تل‌السلطان ابراز وحشت کرد و گفت که این رویداد مرگ‌بار بار دیگر تاکید می‌کند که هیچ کجا در غزه امن نیست.

گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در اراضی اشغالی هم تاکید کرد که رژیم صهیونیستی در غزه مرتکب نسل‌کشی شده است.

فرانچسکا آلبانیز، گفت آن‌چه روز گذشته در رفح رخ داد، وحشتناک‌ترین اتفاق برای غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه بود. 

آلبانیز، تصریح کرد که این جنایت‌ها و کشتار‌ها می‌توانست متوقف شود، اما به خاطر مصون ماندن رژیم صهیونیستی از مجازات، این جنایت‌ها همچنین ادامه دارد.

وزارت خارجه قطر نیز جنایت شب گذشته ارتش رژیم صهیونیستی در رفح و کشتار ده‌ها آواره فلسطینی در این شهر را به‌شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه بر ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی مبنی بر توقف فوری حمله به رفح تاکید کرد. 

قطر خواستار تحرک فوری جامعه جهانی برای متوقف کردن نسل‌کشی ملت فلسطین در آخرین پناهگاه خود یعنی رفح شد.

همچنین وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای کشتار آوارگان فلسطینی در رفح را شدیدا محکوم کرد.

وزارت خارجه کویت هم اعلام کرد: بمباران چادر‌های آوارگان فلسطینی در رفح را شدیدا محکوم می‌کنیم.

وزیر خارجه آلمان، اعلام کرد حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد غزه و رفح الزام‌آور بوده و باید به آن احترام گذاشت. 

وزیر خارجه ایرلند حمله شب گذشته به رفح را محکوم کرد و آن را نقض صریح تصمیم‌های دیوان دادگستری بین‌المللی دانست.

وزیر خارجه نروژ هم بمباران‌های رفع و کشتار فلسطینیان در این شهر را نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشر خواند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید با اشاره به شهادت بیش از ۳۰ آواره فلسطینی در بمباران رفح، گفت: وضعیت ما را به سمت آن می‌کشاند که خواهان اجرای حکم اخیر دیوان دادگستری بین‌المللی شویم.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، گفت: از حمله‌های اسرائیل که به کشته شدن تعداد زیادی از آوارگان در رفح منجر شد، عصبانی هستیم. هیچ منطقه امنی در رفح برای غیرنظامیان فلسطینی وجود ندارد.

به گفته مکرون، این عملیات‌ها باید متوقف شود و من خواستار احترام کامل به قوانین بین‌المللی و آتش‌بس فوری هستم. 

نادیده گرفتن حکم دادگاه لاهه برای توقف حمله به رفح

جنایت بمباران اردوگاه آوارگان در شهر رفح در حالی انجام شد که دیوان بین‌المللی دادگستری روز جمعه، ۴ خرداد به رژیم صهیونیستی دستور داده بود تا حمله نظامی به شهر رفح را متوقف کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرده بود که وضعیت بشردوستانه در رفح از زمان صدور دستور پیشین دیوان بیشتر بدتر شده است. این دادگاه همچنین وضعیت در رفح را در دسته فاجعه‌بار طبقه‌بندی کرد. 

اما پس از صدور حکم، گزارش‌هایی مبنی بر حمله‌های هوایی رژیم صهیونیستی به رفح منتشر شد.

این دادگاه همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داد تا گذرگاه رفح را برای ارائه کمک‌های بدون مانع بازگشایی کند. 

این فرمان برای رژیم صهیونیستی از لحاظ قانونی الزام‌آور است. دستور‌های قبلی دیوان بین‌المللی دادگستری برای افزایش کمک‌ها قبلا به دولت‌ها هشدار داده بود که خطر نسل‌کشی قریب‌الوقوع وجود دارد و بنابراین وظیفه آن‌ها براساس کنوانسیون نسل‌کشی برای جلوگیری از آن قبلا آغاز شده است.

درخواست عفو بین‌الملل برای تحقیق درباره جنایت جنگی در ۳ حمله رژیم صهیونیستی به غزه

سازمان عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا درباره ۳ حمله رژیم صهیونیستی که به شهادت ۴۴ غیرنظامی فلسطینی از جمله ۳۲ کودک در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت) در نوار منجر غزه شد، تحقیق کند.

به گفته این گروه حقوق بشر، این حمله‌ها شامل حمله در ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) به کودکانی است که در حال بازی در اردوگاه پناهندگان المغازی بودند. همچنین اطلاعات ۲ حمله به ساختمان‌های مسکونی در رفح در ۱۹ و ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین و اول اردیبهشت) در این شکایت ارائه شده است.

این گروه حقوق بشر اعلام کرد که هیچ شواهدی از اهداف نظامی در یا اطراف مکان‌های آسیب‌دیده و هیچ نشانه‌ای از هشدار قبلی وجود ندارد. 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *