آوارگی اجباری غیرنظامیان غزه؛ سلاحی در دست رژیم صهیونیستی

12:40 - 04 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۹۱۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
آوارگی اجباری غیرنظامیان غزه؛ سلاحی در دست رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی از آوارگی اجباری ساکنان غزه به عنوان سلاحی برای پیشبرد اهداف نظامی خود استفاده می‌کند.

خبرگزاری میزان - جامعه بین‌المللی باید اقدامی سریع و جدی انجام دهد تا رژیم صهیونیستی را مجبور کند که از ارتکاب جنایت آوارگی اجباری علیه مردم نوار غزه دست بردارد.

رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه، بیش از ۱.۷ میلیون نفر از ساکنان نوار غزه را به شیوه‌ای نظام‌مند، گسترده و تکراری آواره کرده است.

پس از اجبار به سفر و پناه گرفتن در جنوب غزه در ماه‌های اخیر، هزاران نفر باید اجازه داشته باشند به خانه‌های خود در استان‌های غزه و شمال غزه بازگردند.

منطقه امنی در غزه وجود ندارد

این امر به‌ویژه از آنجایی حائز اهمیت است که حمله نظامی رژیم صهیونیستی به رفح عملا به وجود منطقه موسوم به منطقه امن پایان داده است، که به عنوان پناهگاه نسبی برای کسانی بود که به اجبار از مناطق مختلف نوار غزه آواره شدند و مکان دیگری برای ماندن نداشتند.

از زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی دستور‌های نهایی را برای آوارگی اجباری در اوایل می‌صادر کرد، بیش از ۹۰۰ هزار نفر رفح را ترک کردند؛ این جابجایی اجباری با وجود شرایط بسیار دشوار همچنان در حال وقوع است و خانواده‌ها در تلاش برای یافتن چادر‌هایی به اندازه کافی بزرگ برای اسکان، ترتیب حمل‌ونقل و پرداخت هزینه‌های مربوط به تخلیه هستند.

دستور ترک رفح حدود ۸ ماه پس از آغاز نسل‌کشی صادر شد که منابع معیشتی اکثر خانواده‌ها را از بین برده و بیشتر آن‌ها را بیکار کرده است؛ این خانواده‌ها نه‌تنها بار‌ها تخلیه و اخراج اجباری را متحمل شده، بلکه بسیاری از دارایی‌های خود را نیز از دست داده‌اند.

با توجه به تهدید‌های متعدد رژیم صهیونیستی برای حمله به این شهر مرزی، نهاد‌های حقوق بشری برآورد می‌کنند که در هفته‌های قبل از دستور رسمی تخلیه اجباری، حدود ۱۵۰ هزار نفر به زور از رفح خارج شدند.

اکثر این افراد آواره‌هایی هستند که در اکتبر گذشته (مهر ۱۴۰۲) پس از صدور دستور‌های گسترده ارتش رژیم صهیونیستی برای جابجایی اجباری، به اجبار از شهر و شمال غزه تخلیه شدند.

در طول چند ماه، نیرو‌های نظامی صهیونیست اقدام‌های مختلفی را برای آوارگی اجباری بیش از ۹۰۰ هزار فلسطینی انجام داده‌اند. این اقدام‌ها شامل دستور تخلیه مستقیم و ایجاد یک محیط اجباری است که منجر به مهاجرت گسترده به دلیل بمباران خشونت‌آمیز، ارعاب، هجوم به خانه‌ها و مراکز سرپناهی و مجبور کردن پناهجویان به ترک منازل و سفر به جنوب غزه شده است.

براساس آمار‌های منتشر شده، نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در استان‌های غزه و شمال آن آواره شده‌اند.

از آنجایی که پس از تهاجم رژیم صهیونیستی به رفح و تخلیه اجباری ساکنان آن حدود ۳ هفته پیش، دیگر هیچ منطقه‌ای در نوار غزه وجود ندارد که حتی نسبتا امن باشد، ادعای این رژیم درباره اینکه آوارگان شهر غزه باید برای اهداف امنیتی در جنوب نوار بمانند، بی‌اساس است.

صد‌ها هزار آواره به دلیل نبود دسترسی به امکانات اولیه، مجبور شده‌اند در خیابان‌ها و سواحل، خان‎یونس و دیرالبلح در بخش‌های جنوبی و مرکزی نوار غزه پناه بگیرند.

آوارگی اجباری یک جنایت بزرگ است که بر زندگی بیش از یک میلیون غیرنظامی که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان هستند تأثیر منفی می‌گذارد.

از آنجایی که به صورت هدف‌مند و گسترده انجام می‌شود، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی تلقی می‌شود و در رده جنایت نسل‌کشی که رژیم صهیونیستی در نوار غزه مرتکب می‌شود، قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *