نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: وقفه‎ای در حمایت ایران از جریان‎های مقاومت ایجاد نمی‎شود/ تبادل پیام ایران و آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها

10:53 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۳۶۴
کنعانی: وقفه‎ای در حمایت ایران از جریان‎های مقاومت ایجاد نمی‎شود/ تبادل پیام ایران و آمریکا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها
سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تاکید بر تداوم رویکرد حمایت از جریان‌های مقاومت از سوی دستگاه دیپلماسی، اعلام کرد که تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده است.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه درپی سانحه بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و هیئت همراه وی، در جمع خبرنگاران ایرانی و خارجی حاضر شد و به پرسش‌های آن‌ها درباره مهم‌ترین تحولات در حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

 

درباره احتمال تغییر در راس هیئت مذاکره‌کننده
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۲:۳۳

کنعانی در پایان گفت: در رویکرد و ساختار گفت‌وگوهای غیرمستقیم و با واسطه رفع تحریم‌ها و بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها به برجام تغییری روی نداده است.

بازه زمانی سفر بن‎سلمان به ایران هنوز مشخص نیست
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۲:۱۰

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفر احتمالی ولیعهد عربستان به ایران گفت: درباره بازه زمانی سفر نمی‌توان سخن گفت.

وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور شهید از بن سلمان برای سفر به ایران دعوت کرده بود که متقابلا مورد پذیرش قرار گرفته بود، اظهار کرد: عربستان هم از رئیس‌جمهور شهید دعوت کرده بود؛ این دعوت‌ها در چارچوب رویکرد سازنده دو کشور انجام  شد.

درباره درخواست قوه قضاییه از وزارت امور خارجه برای استرداد منافقین
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۲:۰۶

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره استرداد منافقین، گفت: چون دادگاه در حال برگزاری است، موضوع‌های جاری در صلاحیت قوه قضاییه است؛ اما اگر نیازی به اقدام دستگاه دیپلماسی برای استرداد متهمان باشد، این درخواست مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

درباره مناسبات ایران با جمهوری آذربایجان و سودان
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۲:۰۳

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه روابط ما با جمهوری آذربایجان در مسیر درستی قرار دارد، گفت: از سرگیری فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان در چارچوب توافق‌های مورد گفت‌وگو پیش می‌رود.

وی همچنین اظهار کرد: روابط با سودان در مسیر خوبی قرار گرفته است.

کنعانی با بیان اینکه توسعه مناسبات با کشورهای عربی به روال سه سال گذشته با جدیت ادامه دارد، بیان کرد: روابط با اقلیم کردستان عراق در مسیر توسعه ادامه می‌یابد.

درباره رای مجمع عمومی درباره سربرنیتسا و منطقه بالکان
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۲:۰۰

کنعانی با بیان اینکه ایران سیاست خارجی مستقلی دارد و در اجرای سیاست خارجی خود از طرف‌های ثالث تاثیر نمی‌پذیرد، گفت: رای مثبت ما به نسل‌کشی سربرنیتسا نشان‌دهنده کنش مستقلانه ایران در سیاست خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه ثبت این واقعه جانگداز عملا برای جلوگیری از تکرار این فجایع لازم است، اظهار کرد: هرگونه سوتفسیر از این قطعنامه که منجر به تنش در بوسنی هرزگوین و منطقه بالکان شود، مردود می‌دانیم.

به گفته کنعانی، رویکرد سیاست ایران در بالکان بر حفظ صلح و ثبات است و ما با همه کشورهای منطقه روابط سازنده داریم؛ اقدام‌های مغایر با یکپارچگی سرزمینی صربستان را نپذیرفتیم.

درباره مسائل آبی مشترک ایران و کشورهای همسایه
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۵۸

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه موضوع‌های آبی و‌ مسائل مربوط به رودخانه‌های مشترک با ترکیه و عراق مورد اختلاف عراق و ‌‌ترکیه است، گفت: ما به‌عنوان کشور متاثر از تنش‌های آبی به موضوع‌های مرتبط با منابع آب هم از منظر زیست‌محیطی منطقه‌ای و هم از ضرورت رعایت منافع ایران اهتمام ویژه داریم؛ وزارت‎خانه‌های مربوط در صورت ضرورت ورود می‌کنند و به مسئله بی‌تفاوت نیستند؛ ما از گفت‌وگوهای مربوط استقبال می‌کنیم.  

کنعانی با اشاره به اینکه راهگذرهای ترانزیتی در منطقه همواره به دلیل موقعیت راهبردی ایران، مورد توجه بوده است، اظهار کرد: ما از هرگونه ابتکار و پروژه با قابلیت صلاح منطقه استقبال می‌کنیم و سیاسی کردن آن‌ها را مفید برای منطقه نمی‌دانیم؛ در همین چارچوب چند راهگذر مختلف را با شرکای منطقه‌ای در دستورکار داریم و در رابطه با موضوع‌های مربوط منفعل نیستیم.

همکاری مشترک دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه درباره استرداد متهمان
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۵۴

کنعانی در پاسخ به پرسش میزان درباره نامه اخیر قوه قضاییه به وزارت امور خارجه درباره استرداد یک کلاهبردار سازمان‎یافته از امارات و همچنین آخرین همکاری‎ها میان دو نهاد برای استرداد دیگر متهمان، گفت: اقدامات وزارت امور خارجه در ارتباط با استرداد این متهم و مجرم اقدامات متنوع و متعددی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اقدامات اعم از یادداشت‎ها، دیدارها، ملاقات‌ها و گفت‎وگوها در این رابطه با مقام‎های ذی‎ربط این کشور همسایه چه در خود آن کشور از طریق سفارت و همچنین از طریق کنسولگری جمهوری اسلامی ایران و چه در تهران انجام شده است، اظهار کرد: در این ارتباط بین دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه ارتباط نزدیک و همکاری مشترک وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه طبیعتا در برنامه اقدامات جمهوری اسلامی ایران استرداد و بازگرداندن این مجرم به ایران وجود دارد و جزو موضوعات جاری و در دستور کار دستگاه دیپلماسی است، عنوان کرد: در این زمینه دستگاه دیپلماسی، قوه قضاییه را در ارتباط با شرح و جزئیات اقدامات خود در این رابطه در جریان قرار داده است.

درباره ادعاها پیرامون جزایر سه‎گانه ایرانی و پول‌های بلوکه شده در قطر
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۴۳

کنعانی با بیان اینکه بیانیه‌های اتحادیه عرب سازوکار خاص خودش را دارد، اما ما خارج از اطهارنظر درباره این سازوکار باید بگوییم هرگونه اعلام موضع درباره جزایر سه‌گانه ایرانی را مداخله در امور داخلی خود تلقی می‌کنیم، گفت: طبیعتا جزایر سه‌گانه ایرانی جز ابدی خاک ایران است ‌و خواهد بود.

به گفته وی، پول‌های موجود ایران در قطر سازوکارهای خاص خود را دارد ‌‌تغییری در نحوه استفاده از آن‌ها ایجاد نشده است.

واکنش به بازداشت یک شهروند ایرانی در عراق
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۴۱

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی این موضوع را با جدیت از آغازین روز بازداشت شهروند ایرانی در عراق داشته است، اظهار کرد که دستگاه دیپلماسی در جریان جزئیات پرونده یادشده است و بازداشت خودسرانه شهروند ایرانی در عراق از نظر ما پذیرفته‌شده نیست.

وی تاکید کرد: ما هرگونه رفتار غیرقانونی با این شهروند ایرانی را محکوم می‌کنیم و پیگیری‌ها در این موضوع ادامه دارد.

هیئت مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها با دستور مقام‌های عالی نظام اقدام می‎کند
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۳۳

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده ایران در موضوع رفع تحریم‌ها همواره با دستور مقام‌های عالی نظام اقدام کرده و در این چارچوب از همه ظرفیت‌های درون نظام استفاده شده است، گفت: وزارت امور خارجه رایزنی‌های خودش را در مسیر مذاکره رفع تحریم‌ها ادامه می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه ایران رویکرد سازنده‌ای در قبال آژانس دارد، اضافه کرد: ایران همواره تاکید کرده که آژانس در چارچوب رویکرد حرفه‌ای خود به موضوع هسته‌ای ایران نگاه کند.

به گفته کنعانی، وارد کردن رویکردهای سیاسی و تاثیرگذاری از فازهای سیاسی برخی از بازیگران کمک‌کننده به روابط ایران و آژانس نیست.

تداوم تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۹

کنعانی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه عمان به تهران در چارچوب عزیمت به‌منظور ابراز تسلیت و ابلاغ مراتب همدردی با ایران صورت می‌گیرد، گفت: وزیر خارجه عمان به‌دنبال حضور نداشتن در مراسم شهدای خدمت و نوع رابطه نزدیک با همتای ایرانی تصمیم به سفر به تهران گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه روابط ایران و عمان سازنده است و موضوع‌های متعددی میان دو کشور برای رایزنی وجود دارد، اظهار کرد: وزیر خارجه عمان احتمالا با مخبر هم دیدار می‌کند.

وی با اعلام اینکه تبادل پیام میان ایران و طرف آمریکایی برای مذاکرات رفع تحریم‌ها همواره در جریان بوده و قطع نشده و مذاکرات درباره رفع تحریم و موضوع هسته‌ای بوده و هرگز از این چارچوب خارج نشده است، اضافه کرد: مفاد خبرهای منتشره در رسانه‌های غربی درباره این گفتگوها معتبر و دقیق نیست.

جنایت‌های رژیم صهیونیستی نتیجه حمایت غیرانسانی آمریکا
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۲۱

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه جامعه جهانی نسبت به جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین مسئولیت قانونی و اخلاقی دارد، گفت: با در نظر داشتن واقعیت پرونده‌های مختلف رژیم صهیونیستی و سران آن در محاکم و مجامع بین‌المللی، همه زمینه‌های قانونی و حقوقی بین‌المللی برای انجام مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد، اما جنایت‌های هفت ماه گذشته نتیجه حمایت غیرانسانی آمریکا و برخی دیگر از کشورها از رژیم صهیونیستی بوده است.

گسترش مناسبات ایران با آفریقا، یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۱۵

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه گسترش مناسبات ایران با آفریقا یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: در همین چارچوب رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید سفرهای مختلفی به آفریقا داشتند.

به گفته وی، هشت کمیسیون مشترک در دولت سیزدهم درباره روابط با آفریقا برگزار شد.

کنعانی با اشاره به اینکه نگاه به همسایگان در چارچوب سیاست همسایه‌محور از اولویت‌های دولت سیزدهم بود که نتایج مثبتی مانند اعتمادآفرینی و افزایش روابط سودمند داشت، اضافه کرد: رویکرد ایران در مناسبات با کشورها حرکت به سمت گسترش روابط و ایفای نقش موثر در ارتقای همکاری‌های سازنده در سطح منطقه و خارج از منطقه است.

ایران اظهارات پادشاه بحرین را درباره روابط مورد اهتمام قرار می‌دهد
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۱۳

کنعانی ضمن قدردانی از حضور مقام‌های بحرینی در مراسم شهدای خدمت، گفت: اظهارات پادشاه بحرین درباره روابط ایران و بحرین را مورد اهتمام قرار می‌دهیم.

وی اظهار کرد: رفع سوتفاهم‌ها و موانع در مسیر روابط به‌ویژه در رابطه با کشورهای حوزه جنوبی خلیج فارس در دستور کار قرار داشته است.

وقفه‎ای در حمایت ایران از فلسطین ‌‌و جریان‌های مقاومت ایجاد نمی‌شود
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۰۹

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه حمایت از جبهه مقاومت در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی یک سیاست اصولی ایران و برگرفته از اصول مندرج در قانون اساسی است، گفت: با وجود این ضایعه تلخ در حمایت موثر ایران از فلسطین ‌‌و جریان‌های مقاومت خلل و وقفه‌ای ایجاد نمی‌شود؛ ما بر این باوریم که حمایت از فلسطین وظیفه بین‌المللی و مسئولیت اخلاقی برای همه کشورها است.

نقش برجسته رئیس‎جمهور و وزیر امور خارجه در توسعه روابط با جهان
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۱:۰۵

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نقش رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه در توسعه روابط با جهان و منطقه و ارتقای جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران در سه سال گذشته برجسته و ماندگار است، گفت: شاهد این مدعا هم کثرت پیامدهای تسلیت و همدردی از آغازین لحظات وقوع سانحه دلخراش و حضور مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای مختلف در مراسم تشییع و تدفین است.

به گفته کنعانی، ما بیش از ۳۳۰ پیام تسلیت از مقام‌های عالی کشورهای مختلف جهان دریافت کردیم؛ این شاهد خوبی برای موفقیت دولت و سیاست خارحی ایران در گسترش مناسبات با مجامع جهانی و بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه بیش از ۲۷ پیام از مقام‌های نهادهای بین‌المللی دریافت کردیم و ۶۰ هیئت از کشورهای مختلف برای حضور در مراسم به ایران آمدند، اظهار کرد: ضمن اینکه هیئت‌های مختلف و متنوعی در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ایران حضور یافتند و برخی از کشورها اعلام عزای عمومی کردند و برخی جلسه های بین‌المللی با سکوت به احترام شهدای خدمت برگزار شد؛ همه این‌ها نشان می‌دهد که ما در روابط خارجی سازنده با حوزه‌های مختلف جغرافیایی موفق بودیم.

قدردانی از حضور ‌‌و مشارکت مردم در مراسم تشییع و تدفین خادمان ملت
۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۱۰:۵۸

کنعانی در ابتدای نشست خبری ضمن عرض تسلیت به ملت ایران به دلیل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و هیئت همراه، برای خانواده‌های داغ‎دیده خادمان ملت، صبر و شکیبایی آرزو کرد.

وی با اشاره به حضور ‌‌و مشارکت مراسم تشییع و تدفین خادمان ملت، گفت: این حضور نشانه قدرشناسی از خادمانشان بود و بزرگی ‌ایستادگی ملت را یک‌بار دیگر به جهانیان اثبات کرد؛ مشارکت هیئت‌ها و مقام‌های ارشد دیگر کشورها در این مراسم قابل تقدیر است.

 

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *