پیش‎بینی‎ها درباره نشست شورای حکام؛ اختلاف نظر آمریکا و اروپا درباره چیست؟

14:14 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۲۳۰
پیش‎بینی‎ها درباره نشست شورای حکام؛ اختلاف نظر آمریکا و اروپا درباره چیست؟
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است هفته آینده آغاز به‎کار کند؛ موضوع هسته‌ای ایران یکی از محورهای این نشست خواهد بود اما اکنون خبرها از اختلاف نظر میان تروییکای اروپایی و آمریکا حکایت دارد.

خبرگزاری میزان - نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است از روز ۳ ژوئن (۱۴ خرداد) آغاز شود و تا ۷ ژوئن (۱۸ خرداد) ادامه یابد.

در آستانه برگزاری این نشست، گمانه‌زنی‌هایی درباره تصمیم تروییکای اروپایی برای صدور قعطنامه درباره ایران منتشر شده است.

این نشست در حالی برگزار می شود که رافائل گروسی در اردیبهشت گذشته سفری به ایران داشته و در این سفر با مقام‌های ایران دیدار و رایزنی کرد.

گروسی در این سفر و در جریان کنفرانس خبری مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی، گفت: ما در مرحله حساسی قرار داریم که این آغازی برای این مسیر است.

مدیرکل آژانس با اشاره به اینکه رایزنی‌های زیادی را برای گام‌های متقابل داشتیم، اظهار کرد: ما سال گذشته بر صدور بیانیه‌ای که تاکنون ادامه دارد، توافق کردیم تا مسیر آینده را ترسیم کنیم؛ آن توافق، سند مهمی بود که به سطح همکاری ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی اشاره دارد؛ برای حل و فصل موارد باقی مانده و راستی آزمایی نیازمند تلاش دو طرف است.

در همین حال مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‎تازگی در مصاحبه‎ای با اشاره به اینکه ما در تهران گفت‌‎وگو‌هایی داشته‌ایم تا ابزار‌های فنی ارائه دهیم که به نظر من برای شفاف‌سازی و تأیید اطلاعات بیشتر از ایران ضروری است، اظهار کرد: ما در سطح فنی کار را ادامه می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم نتایجی کسب کنیم؛ در غیر این صورت تصور من این است که ممکن است دوباره به مشکل برسیم.

اما اکنون دیپلمات‌ها خبر می‎دهند که آمریکا و ۳ متحد اصلی اروپایی واشنگتن درباره اینکه آیا باید درباره ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق دنبال کردن یک قطعنامه اقدام کنند یا خیر، اختلاف نظر دارند.

از آخرین باری که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ۳۵ عضو، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد، ۱۸ ماه می‌گذرد؛ این قطعنامه مدعی شده بود که ایران با تحقیقات آژانس در مورد ذرات اورانیوم کشف‌شده همکاری فوری داشته باشد.

در حالی که کمتر از ۱۰ روز دیگر نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز خواهد شد؛ رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی، مدعی شد: هیچ کاهشی در برنامه ایران وجود ندارد.

گزارش رویترز می‎گوید: با این حال، آمریکا نمی‌خواهد در نشست‌های اخیر هیئت مدیره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال قطعنامه دیگری علیه ایران باشد؛ قبل از نشست فصلی گذشته، کشورهای اروپایی شامل فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی با واشنگتن در مورد اینکه آیا به دنبال قطعنامه‌ای هستند یا خیر به توافق نرسیدند، اما از آن عقب‌نشینی کردند.

براساس گزارش مذکور، مقام‎ها اغلب از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به عنوان دلیلی برای تمایل نداشتن دولت بایدن یاد می‌کنند، اما ادعای مقام‎های آمریکایی این است که مانند گذشته به ایران بهانه‌ای برای پاسخ دادن به فعالیت‌های هسته‌ای ندهد.

در همین حال یک دیپلمات‌ اروپایی به رویترز گفته است که پیش‌نویس قطعنامه آماده شده است.

دیپلمات‌های دیگر نیز تأیید کردند که تروئیکای اروپایی پیش‌نویسی را آماده کرده، اما آن را به اعضای شورای حکام ارسال نکرده‌اند.

یک دیپلمات اروپایی با اشاره به اینکه ما باید با این قطعنامه جلو برویم، گفته است که آمریکایی‌ها مشکل هستند و در گفت‌وگوهایمان به هر کاری برای متقاعد کردن آن‌ها ادامه می‌دهیم. مشخص نیست چه زمانی تصمیمی در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود. گزارش‌های سه‌ماهه بعدی آژانس درباره ایران طی روزهای اخیر منتشر می‌شود و پیش‌نویس قطعنامه به یافته‌های این گزارش‌ اشاره می‌کند.

این در حالی است که به‎تازگی محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به خبرگزاری میزان درباره نتیجه احتمالی جلسه آتی شورای حکام درپی سفر مدیرکل آژانس به ایران، گفت: هنوز زود است که از این مسئله صحبت کنیم؛ اما فضای سیاسی در موضوع هسته‌ای ایران بر شورای حکام غالب است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *