رئیس کل دادگستری استان لرستان: استفاده از ارفاقات قانونی در دستور کار قضات قرار گیرد

15:13 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۸۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: استفاده از ارفاقات قانونی در دستور کار قضات قرار گیرد
رئیس کل دادگستری استان لرستان بر استفاده بیش از پیش قضات استان از ارفاقات قانونی تاکید کرد و گفت: استفاده از این ارفاقات قانونی با نگاه اصلاح جرم است که در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری در جلسه شورای قضایی استان لرستان ضمن تسلیت شهادت سید الشهدای خدمت، شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان و همچنین گرامیداشت سوم خرداد سالروز پیروزی عملیات فتح‌المبین، اظهار کرد: تجلیل از آیت‌الله دکتر شهید رئیسی تجلیل از اخلاص، عملگرایی، فداکاری و تجلیل از تلاش‌های یک انسان مجاهد در راه خداست که به معنای واقعی خستگی ناپذیر بود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم کار‌ها را معطوف به وقت اداری کنیم به جایی نمی‌رسیم و لازم است که جهت رسیدن به اهداف برنامه عملیاتی تلاش شبانه‌روزی کرده و همه همت خود را بکار گیریم، گفت: پذیرش مسئولیت و مدیریت به معنای کار جهادی و کار بیشتر است و باید مانند گذشته کار جهادی و مضاعف ادامه پیدا کند تا بتوانیم عقب ماندگی‌ها و کاستی‌هایی که وجود دارد را جبران کنیم.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان و هر مدرسه یک قاضی، بیان کرد: باید از ابتدای سال بر روند پیشرفت برنامه عملیاتی نظارت و پیگیری‌های جدی و لازم صورت گیرد و مجریان برنامه عملیاتی در جلسات آتی شورای معاونین گزارش پیشرفت برنامه عملیاتی و عملکرد خود را ارائه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری کاهش ورودی به دادگستری را ضروری دانسته و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مطالبه کردن از مسئولینی که عدم اقدام به موقع آن‌ها ممکن است تولید پرونده کند، عنوان کرد: باید مردم را راهنمایی کرد که از روز اول دادخواست درست را ارائه کنند تا از تکرار و تولید و تشکیل پرونده جلوگیری به عمل آید.

استفاده از ارفاقات قانونی در دستور کار قضات قرار گیرد

وی بر کاهش آمار قرار‌های منتهی به بازداشت تاکید کرد و افزود: استفاده از ارفاقات قانونی باید بیش از پیش مورد استفاده قرار گرفته و در دستور کار قضات قرار گیرد چرا که این ارفاقات با نگاه اصلاح مجرم است که باید نهایت استفاده از آن‌ها را انجام داد چرا که این امر در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار است.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با تاکید بر اینکه اجرای احکام قطعی باید به سرعت انجام شده و مقدمات اجرای آن‌ها فراهم شود، گفت: پرونده‌های معوق و مسن باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شده و همچنین جلسات ستادی و شورا‌ها باید در موعد مقرر خود برگزار شوند.

وی بر شناسایی مسائل خاص استان و حل آن‌ها مانند موانع تولید تاکید و تصریح کرد: پرونده‌های قابل سازشی که امکان سازش دارند به شورای حل اختلاف ارجاع شوند و پرونده‌هایی که زمینه سازش وجود ندارد از ارجاع آن‌ها به شورای حل اختلاف خودداری شود.

تاکید بر نظارت بر اموال تملیکی و پارکینگ‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری خطاب به دادستان‌های استان بیان کرد: نظارت بر اموال تملیکی و پارکینگ‌های دستگاه‌های مختلف باید در دستور کار جدی قرار گرفته و به سرعت اموال موجود در آن‌ها تعیین تکلیف شود.

وی اظهار کرد: باید علل نقض پرونده‌ها احصا شده و جهت کاهش موارد نقض، به تمامی شعب ابلاغ شود تا همکاران با آن‌ها آشنا شده و از بروز مجدد نقض جلوگیری به عمل آورند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان رضایتمندی و تکریم مردم را خط قرمز دادگستری دانست و گفت: تکریم ارباب و رجوع و برخورد شایسته با مراجعین و مردم باید سرلوحه کار تمامی کارکنان دستگاه قضایی در استان قرار گرفته و به آن توجه ویژه کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *