نشست دیپلمات مقاومت؛ امیرعبداللهیان احیاگر دیپلماسی و صدای مقاومت بود

16:16 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۶۰
نشست دیپلمات مقاومت؛ امیرعبداللهیان احیاگر دیپلماسی و صدای مقاومت بود
نشست دیپلمات مقاومت با هدف بررسی ابعاد شخصیتی شهید امیرعبداللهیان در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در عرصه دیپلماسی برگزار شد.

خبرگزاری میزان -  مراسم یادبود شهید حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید با عنوان «دیپلمات مقاومت» شنبه، ۵ خرداد در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.

شیخ الاسلامی، معاون وزير امور خارجه، محمدرضا باقری؛ معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، حجت‌الاسلام والمسلمین امرودی؛ مشاور فرهنگی وزير امور خارجه، رئوف شیبانی؛ سفیر سابق ایران در سوریه، تونس و لبنان، دهشیری؛ ریاست دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه و ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر جمهوری یمن در ایران از سخنران‌های این نشست بودند.

سیاست همسایگی و دیپلماسی مقاومت؛ مهم‌ترین میراث امیرعبداللهیان

شیخ‌الاسلامی، معاون وزیر امور خارجه در این نشست با اشاره به اینکه شهید حسین امیرعبداللهیان چند ویژگی مهم داشت که در هر شخصی یافت نمی‌شد، گفت: شهید امیرعبداللهیان در مسئولیتی قرار گرفت که دانش آن را داشت.

وی با بیان اینکه ما در جلسه‌های تصمیم‌گیری شاهد اثر این دانش بر تحلیل شهید امیرعبداللهیان بودیم و او یک مدیر به معنای واقعی بود، به حضور گسترده مردم شهر‌های مختلف در مراسم تشییع پیکر شهدای خدمت، اشاره کرد و گفت: مردم به وظیفه خود در قبال خدمت‌گذارانشان به‌خوبی عمل کردند.

معاون وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به به بعد‌های مدیریتی شهید امیرعبداللهیان، اظهار کرد: توانایی وزیر امور خارجه فقید در هماهنگ کردن جریان‌های مختلف یکی از این بعدهاست؛ همچنین شهید امیرعبداللهیان از ظرفیت همه جریان‌ها استفاده می‌کرد؛ وی در حوزه خود، حوزه منطقه، کارشناسی برجسته و تمام‌عیار بود و همگی بر این موضوع توافق داشتند.

شیخ‌الاسلامی با تاکید بر اینکه وزیر امور خارجه فقید همچنین یک معلم تمام‌عیار بود، گفت: سیاست همسایگی و دیپلماسی مقاومت جزو مهم‌ترین میراث ارزشمند امیرعبداللهیان است.

امیرعبداللهیان؛ سفیر کشور‌های اسلامی

ابراهیم محمد الدیلمی، سفیر یمن در ایران ضمن عرض تسلیت به مناسب شهادت آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان، گفت: گواهی می‌دهم که امیرعبداللهیان در میدان دیپلماسی به‌عنوان یک مجاهد کار کردند؛ وی برادری عزیز و استادی بزرگوار بود.

الدیلمی درباره فعالیت شهید امیرعبداللهیان در دستگاه دیپلماسی، گفت: امیرعبداللهیان وقتی به‌عنوان وزیر امور خارجه انتخاب شد، در واقع سفیر کشور‌های اسلامی و کشور ایران بود؛ وی در مبارزه با استکبار هم پیشرو بود.

سفیر یمن با اشاره به اینکه وزیر امور خارجه شهید، در حوزه دیپلماتیک فردی شجاع بودند، تاکید کرد: امیرعبداللهیان به خوبی می‌توانست وظیفه خود را به‌عنوان وزیر انجام دهد؛ وی الگویی در ادب و اخلاق بوده و شخصیتی کم‌نظیر داشت.

وی تاکید کرد: امیرعبداللهیان در پیشبرد سیاست همسایگی با کشور‌ها به‌خوبی عمل کرد و توانست حرکت قطار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را معلق سازد؛ من شخصا دوست و استادی عزیز را از دست دادم، اما مطمئن هستم که ایران به راه خود ادامه خواهد داد.

ایرانیان خارج از کشور از اولویت‌های اصلی امیرعبداللهیان

حجت‌الاسلام امرودی، مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه دیگر سخنران نشست دیپلمات مقاومت با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شهید امیرعبداللهیان باور داشتن و توکل بود، گفت: یک ویژگی که در زمان وزارت امیرعبداللهیان به وزارتخانه اضافه شد، اخلاق دیپلماتیک بود؛ وی دیپلماسی انقلابی بود.

مشاور فرهنگی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه میدان و دیپلماسی با همدیگر بوده و جدا از هم نیستند، اظهار کرد: امیرعبداللهیان در این زمینه به‌خوبی عمل کرد؛ وی اهل برنامه‌ریزی بود و اولویت داشت؛ مردم و اقتصاد مردم از اولویت‌های اصلی امیرعبداللهیان بود.

به گفته امرودی، اولویت دیگر وی همسایگان بود؛ دشمن دنبال جنگ پایدار بین ایران و کشور‌های همسایه بود، اما با درایت امیرعبداللهیان دیدیم که دشمن در این هدف شکست خورد؛ ایرانیان خارج از کشور نیز از اولویت‌های اصلی امیرعبداللهیان بودند.

امیرعبداللهیان احیاگر دیپلماسی در ارتباط با مقاومت

محمدرضا باقری، معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه که از دیگر سخنرانان این مراسم بود، با برشمردن ویژگی‌های وزیر امور خارجه شهید، گفت: امیرعبداللهیان دیپلماتی رشید، بی‌ادعا و محبوب بود؛ وی در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده بود و اتحادیه اروپا با ایران همکاری نمی‌کرد، وزارت امور خارجه را تحویل گرفت.

به گفته وی، امیرعبداللهیان احیاگر دیپلماسی در ارتباط با مقاومت بود.

معاون سابق عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، عنوان کرد: شهید امیرعبداللهیان تراز دیپلماسی خدمت در وزارت خارجه را ارتقا داد.

عمل‌گرایی، آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی از ویژگی‌های بارز امیرعبداللهیان

رئوف شیبانی، سفیر پیشین ایران در تونس، سوریه و لبنان نیز طی سخنانی به ویژگی‌های شهید حسین امیرعبداللهیان اشاره کرد و گفت: عمل‌گرایی، آرمان‌گرایی و واقع‌گرایی از ویژگی‌های بارز امیرعبداللهیان بود.

شیبانی، اضافه کرد: امیرعبداللهیان فردی پر تلاش و در عین حال اخلاق‌مدار بود.

وی با بیان اینکه امیرعبداللهیان در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی موفق و یکی از نماد‌های تجلی دیپلماسی اخلاق‌مدار بود، اظهار کرد: شهد امیرعبداللهیان دیپلماسی همسنگ با میدان را اجرا کرد؛ یعنی درآمیختن منافع ملی و ایدئولوژیک؛ شهید توجه به مطالبات رهبری را یکی از لازمه کار می‌دانست.

شیبانی با اشاره به اینکه رویکرد و رفتار وزیر امور خارجه فقید در این سال‌ها باید مورد مطالعه قرار گرفته و به‌عنوان الگو معرفی شود، گفت: امیرعبداللهیان به معنای واقعی نقش مهمی در سیاست بازدارندگی ایران ایفا کرد؛ وی همچنین صدای مقاومت بود و در رساندن این صدا به جهانیان نقش مهمی داشت.

سفیر پیشین ایران در پایان گفت: شهید امیرعبداللهیان توطئه‌های رژیم صهیونیستی را برای تحت تاثیر قرار دادن مقاومت افشا می‌کرد.

انتهای پیام/

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *