مراسم یادبود شهید امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران برگزار شد

17:45 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۴۸۶
مراسم یادبود شهید امیرعبداللهیان در دانشگاه تهران برگزار شد
مراسم یادبود شهید امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فقید با حضور مقام‌ها، استادان دانشگاه و دانشجویان در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان – مراسم گرامی‌داشت شهید امیرعبداللهیان، روز دوشنبه، ۷ خرداد، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، عباس‌علی کدخدایی، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان و مهدی خانعلی‌زاده، نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه حضور داشتند.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌‎الله مجید توسط سیدمحمد حسینی‌پور، قاری برتر کشور، آغاز شد.

هماهنگی میدان و دیپلماسی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین سخنران این مراسم، گفت: یک هفته است که اتفاق تلخی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم که با تدبیر و حکمت این امر تبدیل به یک فرصت جدید برای کشور شود.

وزیر فرهنگ، اظهار کرد: تجربه نزدیک به ۴۶ سال از پیروزی انقلاب نشان داده که رخداد‌های تلخ این‌چنینی فضای حرکتی نظام را سرعت بخشیده و فصل نوینی برای انسجام و وحدت و حرکت به سمت آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی فراهم کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه شهادت شهید بهشتی برگ‌ نوینی برای حرکت انقلاب اسلامی شد، عنوان کرد: امام راحل را از دست دادیم اما حرکت انقلاب متوقف نشد، حاج قاسم را از دست دادیم اما آنچه بعد از آن روی داد، نشان‌دهنده انسجام و یکدلی بود.

وزیر فرهنگ، تاکید کرد: جمهوری اسلامی در اتفاق‌های جدید منطقه که روی داد با هماهنگی میدان و دیپلماسی چنان سیلی محکمی بر صورت رژیم صهیونسیتی نواخت که تا سال‌ها آثار آن باقی خواهد ماند.

اسماعیلی، ادامه داد: یاد و خاطره همه شهدای عزیز، رئیس‌جمهور محبوب و شهید که لحظه‌لحظه حیاتش به عشق این ملت سپری شد، درد مردم را درد خود می‌دانست، راحتی خود را فدای ارتقای کشور کرد، گرامی می‌دارم.

وزیر فرهنگ، گفت: آیت‌الله رئیسی به همراه یاران مخلص و عزیز خود به جوار رحمت الهی رفتند و امروز پرچم این کشور در دست جوانان مومن و انقلابی است و باید همیشه در اهتزاز بماند.

شهدای خدمت؛ نماد اخلاق در حکم‌رانی

متقی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دیگر سخنران این نشست، گفت: یک نکته را می‌خواهم بگویم و آن اخلاق در حکمرانی است، جامعه ایرانی که با فشار‌های زیادی مواجه است نیازمند حکمرانانی است که جامعه به آن‌ها تعلق خاطر داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه همه این شهدا نماد‌های اخلاق در حکمرانی بودند، بیان کرد: اینجا خانه دانشجویی و استادی دکتر امیرعبدالهیان بوده است.

امیرعبداللهیان؛ دیپلماتی مقتدر در عرصه سیاست خارجی

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز طی سخنانی، گفت: روحیه اخلاقی و مردمی آیت‌الله رئیسی را مردم می‌شناختند.

امیرعبداللهیان انسانی به شدت متواضع بود.

وی با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان نیز انسانی به شدت متواضع بود، اظهار کرد: شهید امیرعبداللهیان فردی بسیار پرکار و در حوزه سیاست خارجی در عین رعایت ادب بسیار مقتدرانه برخورد می‌کرد.

بهادری جهرمی، بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان در عین رعایت اخلاق، یک چهره بسیار مقتدر در حوزه سیاست خارجی بود؛ وی دارای استحکام بیان، دقت نظر کارشناسی در موضوعات و روحیه تعاملی با نهاد‌های مختلف و با شخصیت‌های سیاسی مختلف بود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد، تاکید کرد: جنس دولت سیزدهم به گونه‌ای بوده که از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور نیز برای اجرای موافقت‎نامه‌های که امضا شده بود، مستمر پیگیری می‌کردند، گفت: یک بُعد دیگر که کمتر توجه شده این است که شهید امیرعبداللهیان در کنار جدیت در کار خود به‌طور جدی پیگیر موضوعات فرهنگی و ورزشی بود.

سخنگوی دولت، اضافه کرد: شهید امیرعبداللهیان حتی در رفع مشکلات تیم‌های پرسپولیس و استقلال ورود شخصی داشت و در حوزه‌های فرهنگی هم همین‌طور بود؛ وی اهل پیگیری و حضور در رویداد‌های فرهنگی بود و در آنها مشارکت و حمایت فعالی داشت.

بهادری جهرمی، ادامه داد: یاد ایشان را گرامی می‌داریم، ایشان به‌شدت احترام خاصی به خانواده شهدا داشتند، در مناسبت‌های مختلف پایه‌ثابت و داوطلب نخست در این زمینه بودند که جایگاه خانواده شهدا را پاس بدارند.

سخنگوی دولت، همچنین گفت: ان‌شاءالله بتوانیم ادامه‌دهنده راه این شهدای عزیز با جدیت بیشتر در حرکت انقلاب اسلامی و در خدمت‌رسانی به مردم باشیم.

در ادامه مراسم، محمد رسولی، شاعر آیینی به شعرخوانی پرداخت.

کیمیای حل مشکل در زمینه میدان و دیپلماسی

خانعلی‌زاده، این استاد دانشگاه تهران دیگر سخنران این مراسم، با اشاره به اینکه شهید امیرعبداللهیان به کیمیای حل مشکل میدان و دیپلماسی رسید، گفت: شهیدان امیرعبداللهیان و سلیمانی دو بار به مسکو رفتند و با ولادیمیر پوتین دیدار کرده و او را اقناع کردند که در بحران سوریه ورود کند.

وی در بخشی دیگر با اشاره به رویدادهای اخیر غزه، اظهار کرد: در شرایط کنونی در پسا طوفان الاقصی این دوگانه جعلی میدان و دیپلماسی، اقتصاد و سیاست خارجی و دیگر دوگانه‌ها از بین رفت.

استاد دانشگاه تهران، بیان کرد: اگر بخواهیم اکنون فردی را به عنوان معمار سیاست خارجی ایران معرفی کنیم، می‌توانیم از امیرعبداللهیان نام ببریم.

تاکید خاخام یهودی بر تفاوت صهیونیسم و یهودیت

خاخام یهودی ضدصهیونیست آمریکایی در بخش پایانی، گفت: وقتی ما چنین رهبرانی را از دست می‌دهیم، با توجه به نفوذ ایران، موجب می‌شود تمام افرادی که به دنبال آزادی در جهان هستند، عزادار شوند.

خاخام یهودی همچنین به تفاوت میان یهودیت و صهیونیسم پرداخت و گفت: اشغالگری بزرگترین گناه صهیونیسم است.

به گفته وی، تشکیل دولت در جایی که هیچ ساکنی ندارد پذیرفته نیست، چه رسد به اینکه سرزمین دیگران اشغال و دزدیده شود.

خاخام یهودی آمریکایی در پایان رژیم صهیونیستی را یک کابینه شیطانی توصیف کرد که کار‌های خود را به نام یهودیت پیش می‌برد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *