ماجرای صداهای مخالف در اشرف؛ ناگفته‎هایی درباره اقامتگاه عناصر فرقه رجوی در آلبانی

8:00 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۹۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ماجرای صداهای مخالف در اشرف؛ ناگفته‎هایی درباره اقامتگاه عناصر فرقه رجوی در آلبانی
اشرف ۳ محل استقرار اعضای گروهک تروریستی منافقین، طی ماه‌های گذشته همزمان با برگزاری جلسه‌های دادگاه رسیدگی به اتهام‌های این گروهک در دستگاه قضایی ایران، شاهد وقوع تحولات متعددی از ورود پلیس آلبانی به اردوگاه تا برپایی تظاهرات اعتراضی در اردوگاه در پی بالا گرفتن اختلاف‌نظر‌های درون تشکیلاتی بوده است.

خبرگزاری میزان – جدیدترین گزارش‌ها از درون اردوگاه اشرف ۳ از تشدید و تعمیق اختلاف‌ها درون گروهک تروریستی منافقین حکایت دارد.

گزارش‎ها نشان می‎دهند که اعتراض‌ها در میان اعضای منافقین بالا گرفته و مقام‌های فرقه رجوی نیز قادر به مقابله با این اعتراض‌ها و مهار چالش‌های پیش آمده نیستند.

همچنین طی روز‌های گذشته نیز اعضای ناراضی اقدام به نصب شعار‌هایی علیه رجوی در داخل اشرف کردند؛ تحولات اخیر در اشرف ۳ مهر تاییدی بر واقعیت اختلاف‌های گسترده درون تشکیلاتی منافقین است که سران این گروهک همواره تلاش کرده‌اند تا آن را مخفی کنند.

این در حالی است که حدود شش ماه از زمان آغاز برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام‌های ۱۰۴ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق موسوم به منافقین و همچنین ماهیت این سازمان به‌عنوان یک شخصیت حقوقی در شعبه یازدهم دادگاه کیفری یک استان تهران، می‌گذرد؛ در این مدت همزمان با برگزاری جلسه‌های دادگاه، خبر‌های مختلفی از اردوگاه اشرف ۳، محل استقرار اعضای گروهک تروریستی در آلبانی به گوش می‌رسد که نشان‌دهنده تشدید مشکلات درون این اردوگاه و اختلاف‌های درون تشکیلاتی گروهک است.

اشرف ۳ کجاست و در آن چه می‌گذرد؟

اردوگاه فرقه نفاق در آلبانی که با نام اشرف ۳ شناخته می‌شود، از مارس ۲۰۱۳ (اسفند ۱۳۹۱) در پی سرنگونی صدام متعاقب حمله آمریکا به عراق، شاهد روند ورود اعضای منافقین به آن آغاز شد؛ روندی که تا سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۱۳۹۵) با تعهد دولت آلبانی برای استقرار آن‌ها با آنچه اهداف بشردوستانه و نه سیاسی، ادامه داشت.

این اردوگاه در منطقه‌ای میان تیرانا، پایتخت آلبانی و شهر ساحلی دورس این کشور قرار دارد که با چراغ سبز ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی در سال‌های اخیر فرصت گسترش و توسعه یافته است.

در عین حال، گزارش‌ها و اسنادی وجود دارند که نشان می‌دهند این سرکردگان گروهک با پرداخت پول به شخصیت‌های سیاسی آلبانی و دیگر کشور‌ها از آن‌ها می‌خواهند در سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی از کارنامه جنایت‌کارانه این گروهک که دستش به خون دست‌کم ۱۷ هزار شهروند ایرانی آلوده است، دفاع کنند؛ از سوی دیگر نگاهی به گزارش رسانه‌های غربی و نهاد‌های حقوق بشری بین‌المللی نشان‌دهنده عمق آگاهی کشور‌های غربی مدعی حقوق بشر از جنایت‌های منافقین با وجود اتخاذ استاندارد‌های دوگانه است.

اندیشکده آمریکایی رند پیشتر در گزارش تحقیقی خود درباره منافقین  ضمن اشاره به قرار داشتن استراتژی‌های عضوگیری فریب‌کارانه این فرقه، اعلام کرد که بررسی‌های رند نشان می‌دهد که بهترین اقدام در این زمینه بازگرداندن اعضای این سازمان به ایران است.

گزارش اندیشکده ملی تحقیقات دفاعی رند برای وزارت دفاع آمریکا نیز تاکید دارد که رویه آمریکا در اعطای امتیاز به این گروهک و اعضای آن نادرست بوده است؛ در عین حال، تحقیقات ۲۰۱۱ وزارت خارجه آمریکا، نشان داد که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که ایرانی‌ها از منافقین به دلیل همکاری با صدام در جنگ هشت ساله علیه ایران متنفر هستند.

مجله اشپیگل آلمان در گزارش خود درباره گروهک تروریستی منافقین در توصیف وضعیت منافقین در اردوگاه مانزا آلبانی، ضمن توصیف زندگی آن‌ها در کپسول زمان می‎گوید که اعضای این سازمان در تمرین‌های هفتگی خود «بریدن گلو با چاقو»، «شکستن دست» و «درآوردن چشم» را آموزش می‌بینند.

رئیس سازمان اطلاعات آلبانی در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ نیز معتقد است که اعضای این فرقه مثل گروگان در اردوگاه زندگی می‌کنند و در شرایط مصونیت از مجازات، قوانین این کشور را نقض کرده و دست به ارتکاب جنایت می‌زنند؛ البته موضوع ارتکاب جنایت از سوی گروهک تروریستی منافقین، تاکنون بار‌ها در اظهارات بریده‌ها و جداشده‌های این گروهک نیز آمده است.

عبور گستاخانه و بی‌حدومرز منافقین از خطوط تعیین شده برای حضور در آلبانی، در نهایت به واکنش پلیس این کشور در اواخر خرداد و اوایل تیر ۱۴۰۲ منجر شد؛ ده‌ها نفر از اعضای گروهک منافقین در پی این ۲ عملیات جست‌وجو بازداشت شدند.

به گزارش gazetaimpakt آلبانی، اعضای گروهک تروریستی منافقین در حال دستکاری‌های رسانه‌ای در فضای آنلاین هستند؛ این گزارش می‎گوید که گروهک تروریستی منافقین عمدتا از طریق سازمان‌دهی قاچاق انسان و با دادن وعده‌های استخدام، ازدواج، زندگی، ... در اروپا عضوگیری می‌کند؛ این گروهک پس از ربودن افراد آن‌ها را شست‌وشوی مغزی می‌دهد تا راحت‌تر اهداف خود را از طریق آن‌ها پیاده کند.

مهم‌ترین ابزار منافقین برای تسهیل قاچاق انسان نیز شبکه‌های اجتماعی هستند و این گروهک پس از استقرار در آلبانی پروسه‌های تبلیغاتی و خیانت‌آمیز گسترده‌ای را علیه ایرانی‌ها آغاز کرده است.

به گزارش vizionplus، اردوگاه مرموز واقع‌شده در میان تیرانا و دورس محل سکونت افرادی است که مدعی هستند برای هموطنان خود مبارزه می‌کنند و در مسیر این مبارزه با فشار‌های فراوانی مواجه هستند!

با وجود تلاش‌های فراوان گروهک تروریستی منافقین برای ارائه چهره‌ای به‌اصطلاح صلح‌طلب از خود، بررسی‌های انجام شده درباره فعالیت‌های این گروهک، اسناد و مدارک و بررسی محیط اردوگاه آن‌ها در آلبانی به خوبی نشان می‌دهد که این گروهک ماهیتا و ذاتا یک گروهک تروریستی مسلح است.

عملیات پلیس آلبانی علیه اشرف ۳

به گفته مقام‌های آلبانی، براساس قراردادی که دولت این کشور، زمان پناه دادن به اعضای این گروهک در سال ۲۰۱۳ با منافقین امضا کرد، اعضای این گروهک نباید در هیچ فعالیت سیاسی شرکت کرده و باید قوانین این کشور را رعایت کنند.

نقض مفاد این تعهد از سوی منافقین سبب شد تا پلیس این کشور در اواخر خرداد سال گذشته به دستور دادگاه آلبانی وارد این اردوگاه شده و اقدام به بازداشت برخی از اعضای آن و توقیف برخی از تجهیزات آن‌ها از جمله رایانه‌ها، لپتاپ‌ها و تبلت‌ها کنند.

این عملیات با دستور «اس‌پی‌اِی‌کِی» (ساختار ویژه مبارزه با فساد آلبانی یک نهاد قضایی مستقل است که وظیفه دارد در مورد فساد و جرایم سازمان‌یافته در بالاترین سطوح دولتی و جامعه در آلبانی تحقیق کند؛ این سازمان متشکل از اداره ملی تحقیقات، دادستانی ویژه و دادگاه‌های ویژه است) رای دادگاه ویژه مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته انجام شد؛ تصمیم دادگاه نیز نتیجه اقدام‌هایی است که گروهک تروریستی منافقین به وضوح در تضاد با توافق و تعهدهای خود با دولت آلبانی انجام دادند.

«اس‌پی‌اِی‌کِی» برای چندین جرم جنایی از جمله تحریک جنگ، شنود غیرقانونی داده‌های رایانه‌ای، تداخل در داده‌های رایانه‌ای، تداخل در سیستم‌های رایانه‌ای، سوءاستفاده از تجهیزات و گروه جنایی ساختاریافته برای گروهک تروریستی منافقین پرونده ثبت کرده بود.

این پرونده پس از شکایت «اس‌پی‌اِی‌کِی» مبنی بر انجام حملات سایبری از سوی منافقین مستقر در کمپ موسوم به اشرف ۳ در مقاطع مختلف به ثبت رسید؛ همچنین زمانی که عوامل عملیات برای توقیف تجهیزات رایان‌های و سرور‌ها وارد اردوگاه شدند، با مقاومت شدید منافقین مواجه شدند.

در عین حال، درست در روزی که ادی راما، نخست‌وزیر آلبانی به منافقین هشدار داد که در صورت تداوم نقض توافقشان با دولت این کشور، اخراج خواهند شد، مراسم سالانه منافقین در اردوگاه موسوم به اشرف ۳ لغو شد.

به گزارش رسانه‌های محلی dosja و tvklan، پلیس آلبانی در پی انجام عملیات یاد شده یک واحد ضد تروریسم را در نزدیکی ورودی و خروجی مقر منافقین در مانزا مستقر کرد؛ این واحد تا ماه آگوست ۲۰۲۳ (مرداد ۱۴۰۲) در مکان یادشده حضور داشت.

هدف از این اقدام، کنترل خودرو‌های ورودی و خروجی به مقر منافقین و همه رفت و آمد‌های ساکنان اردوگاه اعلام شد، چرا که پلیس آلبانی ظن قوی مبنی بر خارج کردن اسناد یا تجهیزات مورد نیاز برای تحقیقات پلیس از این مرکز از سوی منافقین را داشت.

مانزا؛ قتل، ترس و ناگفته‌ها

رسانه آلبانیایی بالکان‌وب، در گزارشی با عنوان «مجاهدین یا تروریست‌های سابق؟ قتل، ترس و ناگفته در مورد اردوگاه از زبان اهالی مانزا» به موضوع حضور گروهک تروریستی منافقین در منطقه مانزا شهر دورس این کشور پرداخته است.

این گزارش پس از ارائه توضیحاتی درباره تاریخ شکل‌گیری گروهک تروریستی منافقین، به موضوع همکاری این گروهک با رژیم صدام در دوران جنگ علیه ایران و پس از آن پرداخته و آورده است که این گروهک تروریستی پس از توافق با آمریکا در پی حمله این کشور به عراق، پیمان صلحی را با آمریکا منعقد کرد؛ امضای این پیمان صلح سبب شد تا آمریکا نام این گروهک را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده و به دنبال ایجاد فرصت حضور و استقرار آن در کشور‌های مختلف جهان باشد؛ در نهایت گروهک تروریستی منافقین در سال ۲۰۱۳ با میانجی‌گری آمریکا و سازمان ملل از عراق به آلبانی منتقل شد و تا به امروز حدود ۳ هزار عضو آواره از عراق وارد آلبانی شده‌اند که ۷۳ درصد آن‌ها مرد و ۲۷ درصد آن‌ها زن هستند.

گزارش بالکان‌وب، تصریح می‌کند که ماندن اعضای گروهک منافقین در آلبانی تحت توافقنامه ۲۰۱۳ فقط برای اهداف بشردوستانه است، اما وضعیت اکنون در ۲۰۲۳ تغییر کرده و مقام‌های مجری قانون آلبانی در حال بررسی اقدام‌های غیرقانونی و نقض توافقنامه امضا شده برای اقامت گروهک تروریستی منافقین هستند.

گزارش بالکان‌وب در بخشی دیگر به بررسی نظرهای مردم منطقه مانزا، محل استقرار اردوگاه اشرف ۳ در دورس پرداخته و می‌گوید که اهالی روستای مانزا پس از عملیات پلیس در اشرف ۳ ترسیده بودند و حاضر نبودند که هویتشان برای مصاحبه افشا شود؛ آن‌ها گفتند که منافقین در هنگام تردد در مانزا با خود نقشه دارند و در مسیر‌های ترددشان علامت می‌گذارند؛ آن‌ها در دسته‌های ۶ تا ۷ نفری حرکت می‌کنند.

گروهک تروریستی منافقین گا‌ها از میان اهالی مانزا افرادی را به‌صورت روزمزد با حقوق نقدی استخدام می‌کند؛ ضمن اینکه تردد کارگران به شدت کنترل شده و از نزدیک شدن آن‌ها به برخی از ساختمان‌ها جلوگیری می‌شود.

یک جوان اهل مانزا می‌گوید که از ۱۶ سالگی در اشرف ۳ کار می‌کرده است؛ به گفته او شمار ساکنان اشرف ۳ در سال‌های اخیر کاهش یافته است؛ اهالی مانزا می‌گویند که ساکنان اشرف ۳ برای افرادی که جهت کار وارد اردوگاه می‌شدند، پیام‌هایی برای پیوستن به گروهک ارسال می‌کردند و حتی در پی عملیات پلیس در ژوئن ۲۰۲۳ در اردوگاه از اهالی مانزا درخواست کمک کردند.

اهالی مانزا آن‌ها را افراد خرابکار و دارای سابقه کیفری می‌دانند که در حال ادامه خرابکاری‌های خود هستند؛ به گفته یکی از اهالی مانزا، شاید به همین دلیل آن‌ها مرگ برخی از ساکنان خود را مخفی می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که ما از آن اطلاع یافتیم؛ ما داستان‌های ترسناکی درباره ساکنان اردوگاه شنیده‌ایم؛ مانند اینکه خروج از اردوگاه برای آن‌ها ممنوع است.

بالکان‌وب، با اشاره به داده‌های کشور آلبانی وقوع تلفات در اردوگاه اشرف ۳ را تایید کرده و می‌گوید که این اتفاق‌ها همگی به نوعی دارای عناصری مشکوک بودند؛ این در حالی است که منافقین سطح سیستم امنیتی اردوگاه را بالا برده‌اند و آنچه در قلمرو داخلی آن‌ها رخ می‌دهد، همان جا می‌ماند و هیچ اطلاعاتی به بیرون نمی‌رسد.

یک مرد جوان که پیشتر در اردوگاه اشرف ۳ کار کرده است، می‌گوید: آن‌ها همیشه سعی می‌کنند، هر چیزی را که به خودشان مربوط می‌شود، مخفی نگه دارند؛ حتی وقتی ما وارد اردوگاه می‌شویم، همیشه یک نفر پشت سر ما حرکت می‌کند؛ آن‌ها به ما اجازه ورود به هرجایی را نمی‌دهند؛ وی همچنین گفت که اهالی مانزا از همان ابتدا رویکرد مثبتی به آن‌ها نداشتند، زیرا پیش از ورود آن‌ها گفته شد که آن‌ها اعضای یک گروه تروریستی هستند.

برخی از اهالی مانزا نیز پس از عملیات پلیس در اردوگاه اشرف ۳ در ژوئن ۲۰۲۳ می‌گویند که بیش از هر زمانی از ساکنان اردوگاه می‌ترسند.

یکی از اهالی می‌گوید: ما به آن‌ها مشکوک هستیم و به خانواده‌ام گفته‌ام که با آن‌ها هیچ ارتباطی نگیرند؛ چرا آن‌ها در پی بررسی دولت آلبانی از اردوگاه دست به آتش زدن برخی از اسناد زدند؛ اگر دادگاه احراز کند که آن‌ها مرتکب جنایت شده‌اند، ما تقاضای خروج آن‌ها را دنبال می‌کنیم.

برنامه انتقال منافقین به کانادا؛ یکی از مهم‌ترین دلایل تعمیق تنش‌ها در اشرف ۳

در عین حال، در پی نقض قوانین آلبانی از سوی منافقین و اقدام‌های پلیس این کشور در مقابله با اقدام‌های یادشده، زمزمه‌هایی درباره انتقال اعضای این گروهک تروریستی به کانادا شنیده می‌شود.

در اولویت قرار داشتن مقام‌های منافقین برای انتقال به کانادا، یکی از مهم‌ترین دلایل اعتراض‌های درون تشکیلاتی گروهک است؛ اعضای رده‌های پایین‌تر به این موضوع به شدت معترض هستند.

البته این موضوع فقط یکی از جدیدترین موضوع‌های تعمیق اعتراض‌ها در اردوگاه اشرف ۳ است؛ پیشتر در نشستی با حضور سرکردگان اصلی منافقین، برخی از اعضا درباره قرار داشتن گروهک در آستانه فروپاشی هشدار داده بودند.

به‌تازگی عناصر معترض و بریده از گروهک تروریستی منافقین، اقدام به برگزاری اعتراض‌هایی درون دیوار‌های اردوگاه مانزا کرده‌اند.

براساس گزارش منابع، معترضان همچنین اقدام به سر دادن شعار‌هایی علیه رجوی و دیوارنویسی علیه سرکردگان گروهک کرده‌اند؛ آن‌ها همچنین در اعتراض‌های خود به شرایط اشرف ۳، علاوه بر دیوارنویسی اقدام به پخش اعلامیه‌های اعتراضی کردند.

در تازه‌ترین موارد از این گونه اعتراض‌ها تصویری از نصب کاغذی حاوی شعار ضد رجوی روی دیواره فضای داخلی اردوگاه اشرف ۳ منتشر شد.

 

ماجرای صداهای مخالف در اشرف؛ ناگفته‎هایی درباره اقامتگاه عناصر فرقه رجوی در آلبانی


احتمال استرداد اعضای گروهک تروریستی منافقین

اکنون برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهام‌های منافقین با تاکید خانواده‌های شهدای جنایت‌های منافقین بر استرداد اعضای این گروهک دنبال می‌شود.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر پیشتر در گفت‌وگو با میزان درباره اقدام‌های پلیس آلبانی علیه منافقین و احتمال استرداد اعضای این گروهک، گفت: راجع به برخی از اعضای گروهک منافقین پرونده‌هایی در کشور‌های مختلف اروپایی تشکیل شده است.

معاون امور بین‌‎الملل قوه قضاییه با بیان اینکه ما این گلایه را از کشور‌های اروپایی به‌ویژه یکی از این کشور‌ها داریم که پرونده‌های مربوط به منافقین را به خوبی در دستگاه قضایی خود مورد رسیدگی قرار نداده‌‎اند، اظهار کرد: ما این امر را اقدامی در جهت حمایت از منافقین می‌دانیم.

غریب ‌آبادی با اشاره به اینکه احکامی علیه برخی از اعضای گروهک تروریستی منافقین در محاکم ایران صادر شده است، تاکید کرد: اقدام‌های قضایی در این باره شدت بیشتری به خود گرفته و طی ماه‌های آینده سرعت بیشتری نیز خواهد گرفت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *