خروج نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان از ۳ روستای مرزی

11:35 - 04 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۴۹۱۴
خروج نیرو‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان از ۳ روستای مرزی
ارمنستان و جمهوری آذربایجان با خارج کردن نیروهای نظامی خود از ۳ روستا در مرزهای دو کشور، کنترل آن‌ها را به مرزبانان واگذار کردند.

خبرگزاری میزان - شورای امنیت ملی ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای گزارش داد که این کشور و جمهوری آذربایجان از ۲۴ ماه می (۴ خرداد) نیرو‌های خود را از ۳ روستا در منطقه تاووش در مرز ۲ کشور خارج کرده و حفاظت از این مناطق را به مرزبانان محول خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است که نیرو‌های مرزبانی ارمنستان مسئولیت مناطق مرزی نزدیک روستا‌های برکابر (۱.۹ کیلومتر)، ووسکپار و باغانیس (۴.۹ کیلومتر) در منطقه تاووش را بر عهده دارند.

همچنین یک خط مرزی ۵.۸ کیلومتری در نزدیکی شهرک‌های کرانتس تحت طرح انتقال تا روز ۲۴ جولای (سوم مرداد) به مرزبانان منتقل می‌شود.

در بیانیه شورای امنیت ارمنستان آمده است: براساس همین منطق، از ۲۴ می (۴ خرداد)، مناطق مرزی مجاور جمهوری آذربایجان از سوی یگان‌های مرزبانی دولتی جمهوری آذربایجان حفاظت می‌شود.

در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، وزارت خارجه ارمنستان اعلام کرد که کمیسیون‌های این کشور و جمهوری آذربایجان که به تعیین حدود مرز بین کشور‌ها می‌پردازند، به توافقی آزمایشی برای بخش‌های خاصی از مرز بین ۸ روستا دست یافته‌اند.

اوایل اردیبهشت الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان از آغاز روند تحدید مرز‌ها میان این کشور و ارمنستان خبر داد؛ علی‌اف طی سخنانی در مراسم افتتاحیه ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در پایتخت جمهوری آذربایجان گفت: تحدید مرز‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده است.

مناقشه ارضی بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ کوهستانی از اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد؛ توافق صلح میان ایروان و باکو در پاییز ۲۰۲۰ پس از جنگ دوم قره‌باغ، با میانجی‌گری روسیه امضا و در‌ها برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور باز شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *