دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» برگزار شد

22:28 - 29 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۹۹۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» برگزار شد
دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» با محوریت طوفان الاقصی، با حضور فعالان حوزه فلسطین و حقوق بشر و نهاد‌های دولتی و غیردولتی برگزار شد.

خبرگزاری میزان - دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» درحالی برگزار می‌شود که یادآور ۱۴ می ۱۹۴۸ (مصادف با ۲۵ اردیبهشت) سالروز شکل‌گیری رژیم آپارتاید صهیونیستی است که روز نکبت نام‌گذاری شده است.

این همایش به همت مؤسسه صیانت از حقوق زنان، دبیرخانه انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی، سازمان بسیج مستضعفان، مرکز آموزش عالی محمد رسول الله (ص)، دانشگاه آزاد اسلامی و...، برنامه‌ریزی شد.

همچنین این مراسم با سخنرانی سید مجتبی ابطحی (دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی) منیر شفیق (نظریه‌پرداز و مبارز فلسطینی)، مهدی شوشتری (دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه)، مهدی صالح (غزه‌ای) (نماینده گروه‌های مقاومت فلسطین) و با حضور سفرا، نمایندگان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و فعالان حوزه مقاومت و رسانه‌های داخلی و خارجی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی، سالن شهید ابومهدی المهندس برگزار شد.

در همین راستا، این همایش که با دبیری مهدیه شادمانی، کارشناس مسائل زنان و خانواده و فلسطین شروع شده بود، با اجرای گروه سرود نوجوانان و تجلیل از خانواده شهید جلادتی به اتمام رسید.

اسرائیل هیچوقت به ذلت امروز نرسیده بود

سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی، با حضور در دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» با محوریت طوفان الاقصی که به همت موسسه صیانت از حقوق زنان، دبیرخانه انتفاضه فلسطین مجلس، سازمان بسیج مستضعفان، مرکز آموزش عالی محمد رسول الله (ص)، و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده بود، گفت: امروز، دویست و بیست و دومین روز از طوفان‌الاقصی است. ۳۲ هفته نبرد گذشت. احدی در دنیا باور نداشت که رزمندگان فلسطینی بتوانند در مقابل یک جنگ جهانی که اسرائیل با حمایت همه‌ی شیاطین جهان و به زور استکبار ایجاد کرده است، مقاومت قهرمانانه کند.

وی همچنین افزود: دشمن نه تنها هیچ‌گونه پیروزی را بدست نیاورده، بلکه همیشه تصویر جنایت را ثبت کرده است. درحالی که دیشب نتانیاهو سعی می‌کرد بگوید که رژیم صهیونسیتی از همیشه قوی‌تر است.

دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس ادامه داد: آنچیزی که بنده بیش از ۴۰ سال آن را پیگیری کردم و فهمیدم واقعیت دارد، این است که رژیم صهیونیستی هیچوقت به ذلت، خواری و ناتوانی امروز نبوده و مقاومت فلسطین هم هیچوقت به این عزت و اقتدار امروز نرسیده بود.

ابطحی با بیان اینکه امروز بعد از ۳۲ هفته نبرد، حماس قهرمان، از همیشه پرتوان‌تر و توانمندتر است؛ گفت: سایر گروه‌های مقاومت هم در اوج اقتدار، عزت و  قدرت هستند و سرنوشت اسرائیل به سمتی پیش رفته که درحال مشاهده آیه شریفه قرآن در سوره مبارکه حشر هستیم که «یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَأَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ» یعنی به دست خودشان درحال ویرانی است و مومنان روز‌های بسیار خوش و خوبی را در پیش دارند.

وی ضمن توضیحاتی درباره نظریه‌پرداز فلسطینی، اظهار کرد: امروز افتخار داریم که میزبان اندیشمند بسیار مشهور فلسطینی هستیم، آقای منیر شفیق. ایشان را در سطح جهان به خوبی می‌شناسند. بنده در سال ۸۵ میلادی یعنی سال ۱۳۶۶ در خدمت حضرت آقا بودم که از آقای شفیق نام بردم و رهبر انقلاب چندین بار فرمودند که آقای شفیق هر زمان در ایران بودند به ایشان اطلاع دهم. 

دبیرکل کنفرانس حمایت از انتفاضه تصریح کرد: دیروز بنده حضور آقای شفیق را به حضرت آقا اطلاع دادم و ایشان امروز قبل از ظهر حدود ۲ ساعت برای ایشان وقت گذاشتند و صحبت کردند. آقای منیر شفیق یک زمانی در فضای افکار مادی‌گرایی بودند، اما این افکار را اصلاح کردند و اکنون کاملا اسلامی و دینی هستند.

این پیروزی مقاومت بخاطر ترسیم خط سیاسی امام خامنه‌ای است

منیر شفیق، نظریه‌پرداز و مبارز فلسطینی، با حضور در دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» با محوریت طوفان‌الاقصی که به همت موسسه صیانت از حقوق زنان، دبیرخانه انتفاضه فلسطین مجلس، سازمان بسیج مستضعفان، مرکز آموزش عالی محمدرسول‌الله (ص) و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده بود، گفت: سوال این است که چگونه یوم‌النکبت ایجاد شد؟ بعد از جنگ جهانی اول و استعمار انگلیس بر فلسطین و استیلای انگلیس و فرانسه بر دولت‌های عربی. پروژه انگلیس چه بود؟ پروژه این بود که تمام شهروندان یهودی را از تمام نقاط جهان در این منطقه جمع کنند.

وی افزود: انگلیس بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را برای این منظور آورد؛ چون ملت فلسطین این هجرت یهودیان را نپذیرفت. تقریبا حدود ۲۰ سال زمان برد که بیش از ۶۰۰ هزار یهودی را به این منطقه بیاورد. در خلال این فتنه، مقاومت‌های بسیار فلسطینیان صورت گرفت. اما این اتفاق منجر به خونریزی و درگیری شد و مردم فلسطین خلع سلاح شدند. حتی مردم فلسطین از داشتن چاقوی آشپزخانه هم منع شده بودند.

شفیق با بیان اینکه اگر هر فلسطینی در منزلش حتی یک پوکه‌ گلوله نگه می‌داشت، به اعدام محکوم می‌شد. اظهار کرد: در سال ۱۹۴۷، کشور‌های بزرگ دور هم جمع شدند و تصمیم بر تقسیم فلسطین گرفتند. ۵۴ درصد کشور فلسطین با این تصمیم به یهودیان و مابقی به فلسطینیان تعلق می‌گرفت. تعداد فلسطینیان موجود آن روز حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بود.

این نظریه‌پرداز فلسطینی ادامه داد: بعد از حدود ۶ ماه، جنگ بین فلسطینیان و یهودیان شعله‌ور شد و مسئولیت این جنگ با یهود بود. چون یهودیان صاحب سلاح بودند و فلسطینیان خالی از هرگونه سلاح و امکانات بودند. اما قبل از این اتفاق، انگلیس، یهود را مجهز به سلاح کرده بود. عمده کشور‌های عربی با این حرکت انگلیس موافق بودند. اما براساس فشار‌های مردمی، ۷ کشور مزدور عربی به کمک فلسطین رفتند.

وی بااشاره به اینکه حدود ۲۳ هزار نفر از ارتش کشور‌های عربی جهت کمک به فلسطین آمدند. گفت: اما تعداد نفرات ارتش صهیونیست به ۷۷ هزار نفر می‌رسید. نتیجه این شد که بیش از ۷۰ درصد از خاک فلسطین به اشغال یهود درآمد و بیش از ۹۰۰ هزار نفر از مردم فلسطین را وادار به هجرت کردند و دولت یهودی را در این منطقه بنا نهادند و فلسطین، این سرزمین زراعتی را آماده تحویل گرفتند. پس از این اتفاقات بود که یوم‌النکبت نام‌گذاری شد.

شفیق تصریح کرد: می‌گوییم روز نکبت، چون که رژیم صهیونیستی بدون هیچ حقی و با زور بر این منطقه مستولی شد و بیش از ۸۰ درصد از خانه‌ها و زمین‌ها را تصاحب کرد و بیش از ۹۰۰ هزار نفر از مردم فلسطین را به خارج از کشور خودشان راند؛ و از آن زمان به بعد آمریکا و بریتانیا، اسرائیل را تا بن دندان مسلح کردند تا بر سایر کشور‌های عربی چیره شوند و بیش از ۶۰۰ جنگ را راهندازی کردند.

این نظریه‌پرداز فلسطینی خاطرنشان کرد: آخرین جنگ برای سال ۱۹۶۷ بود که در آن نوار غزه، منطقه سینا در مصر، کرانه غربی در رود اردن، قسمت شرقی مسجدالاقصی (قدس) و منطقه جولان در سوریه به را اشغال درآوردند. یعنی در واقع تمام فلسطین را به اشغال خود درآورد. الان مقاومت جدیدی شروع شده، مقاومتی که از سال ۶۷ تا به امروز استمرار داشته است.

وی با بیان توضیحاتی گفت: در جنگ اول، جنگ نکبت سال ۱۹۴۷، اسرائیل برای خارج راندن مردم فلسطین هزینه‌ای هنگفت کرد و جنایات و کشتار بسیاری را رقم زد. فقط در یک فقره که مشهور به دریاسین است، بسیاری از زنان و مردان قتل عام شدند. می‌خواهم یک مقایسه برای شما نسبت به آنچه در گذشته و اکنون غزه رخ داده است داشته باشم.

شفیق درباره جنگ ۷ ماهه اخیر بیان کرد: شما طی این ۷ ماه مشاهده کردید که چگونه بیش از ۳۵ هزار نفر در غزه را قتل‌عام کردند و بیش از ۸۰ درصد از غزه را از بین بردند که این اتفاق پیش چشمان جهانیان رخ داده است. یعنی الان رژیم صهیونسیتی با تمام وقاحت بیان می‌کند که من این جنایات را انجام دادم.

این نظریه‌پرداز فلسطینی با طرح این سوال که فرق بین این دوره جنگ یعنی در ۷ اکتبر با دوره قبل در چیست؟ پاسخ داد: این است که مقاومت در این ۷ ماه توانست ضربات سنگینی را به رژیم خبیث وارد کند. ما اکنون در جنگ غزه شاهد هستیم که چه خسارت‌هایی را زنان و اطفال بی‌گناه غزه دچار شدند. چه خانه‌هایی ویران شدند.

وی باتوجه به اینکه شاهد پیروزی‌های بسیاری هم توسط نیرو‌های مقاومت هستیم. اظهار کرد: به همین دلیل است ارتش رژیم صهیونیستی شکست خورده و پیروزی نداشته است. مقاومت امروزه هم‌پیمانانی دارد که در این جنگ و در حمایت از مردم فلسطین مشارکت می‌کنند. مانند جبهه‌های مقاومت اسلامی در لبنان، عراق، یمن و سوریه و در نهایت عملیات وعده صادق از جانب ایران. توان مقاومت در جبهه بسیار نیرومند شده است.

شفیق همچنین افزود: آمریکا و اسرائیل همچنان برای ادامه جنگ برنامه طراحی می‌کنند و جنگی را در رفح آغاز کرده‌اند. اما ان‌شاءالله در این جنگ پیروز خواهیم شد که یقینا این پیروزی برای فلسطین، یمن، لبنان و ایران خواهد بود؛ لذا نسل شما باید افتخار کند که در این قطعه از زمان زندگی می‌کند. شما در زمان پیروزی جبهه مقاومت زندگی می‌کنید. آن زمانی که من به سن و سال شما بودم، ما در حوزه ضعف و شکست بودیم. اکنون خوشحالم که شاهد این پیروزی‌ها هستم و شکرگزارم.

این نظریه‌پرداز فلسطینی درباره واکنش‌ها نسبت به طوفان‌الاقصی، گفت: نه تنها فلسطین بلکه کشور‌های عربی هم با این پاسخ خوشحال شدند. ایران به درستی با یک نیروی قوی پاسخ داد. 

وی درباره سکوت حکام عرب تصریح کرد: موضع خیلی از کشور‌های عربی ضعیف و غیرقابل قبول بوده است. در حدیثی از امام علی (ع) آمده است که شخص بی‌طرف نه جانب حق است نه جانب باطل، درواقع حق را ذلیل می‌کند و به باطل هم یاری می‌رساند. موضع آن‌ها اینگونه بود.

شفیق با ابراز امیدواری نسبت به آزادی فلسطین ادامه داد: بیش از ۷۶ سال است که این رژیم جعلی بنا نهاده شده و راه حل درستی برای نجات فلسطین ارائه نشده است، چون که پروژه یهود، تمام کشور فلسطین را می‌خواهد. آن‌ها می‌خواهند تمام مردم فلسطین را بیرون کنند. اما فلسطین برای مردم فلسطین است و محال است که فلسطینیان بخواهند کوچ کنند، پس کسانی که باید بروند، صهیونسیت است. ان‌شاءالله فلسطین آزاد خواهد شد.

این نظریه‌پرداز فلسطینی با اشاره به مواضع رهبر انقلاب، خاطرنشان کرد: این اولین بار است که مقاومت تا این مرحله از پیروزی را بدست آورده که بخاطر آن خط سیاسی است که امام خامنه‌ای ترسیم و حاج قاسم سلیمانی آن را اجرا کردند که نقش بسیار بزرگی در این پیروزی داشت. امام خامنه‌ای نعمت است، همانطور که امام خمینی برای مردم ایران و فلسطین نعمت بود.

مسئله فلسطین فقط مظلومیت نیست، امید آن‌ها به پیروزی است

مهدی صالح، کارشناس غزه‌ای مسائل فلسطین، با حضور در دومین همایش بین‌المللی «از ننگ نکبت تا امروز مقاومت» با محوریت طوفان‌الاقصی که به همت موسسه صیانت از حقوق زنان، دبیرخانه انتفاضه فلسطین مجلس، سازمان بسیج مستضعفان، مرکز آموزش عالی محمدرسول‌الله (ص) و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده بود، گفت: امید و اصرار فلسطینیان برای مقاومت و پس گرفتن فلسطین بود که ما را به امروز رسانده است. یعنی روز پیروزی. ما باید این داستان را تشریح کنیم که فلسطین چرا فلسطین شد. اشخاص بزرگی مانند امام خمینی و حضرت آقا از فلسطین دفاع کردند و به عنوان پایه انقلاب اسلامی معرفی کردند. چرا فلسطین برای آزادگان دنیا یک الگو شد، جوانانی که به ۲۰ سال هم نرسیده‌اند.

وی افزود: ما باید به سراغ فلسطین برویم و ببینیم کودکان و زنان فلسطین در این سال‌ها چه کردند. جوانان فلسطینی که سلاح‌های ناچیزی دارند، چه کردند. ۸ ماه خستگی‌ناپذیر جلوی رژیم صهیونیستی و امکانات عظیم آن‌ها و تانک‌های شکست‌ناپذیرشان ایستادند. بخاطر امید، اعتقاد و صبری که داشتند. مانند مادری که شوهر و فرزندانش را ازدست داده است، اما هم خودش صبوری می‌کند هم صبوری را به بقیه منتقل می‌کند.

صالح با اشاره به اینکه داستان فلسطین بسیار زیبا و قابل دفاع است. اظهار کرد: این یکی از آرمان‌ها و پایه‌های انقلاب اسلامی است. اگر فلسطین داستان جالبی نبود، کسی به آن توجه نمی‌کرد، اگر شکست نمی‌خوردند و با صبر به پیروزی نمی‌رسیدند، داستان جالبی نمی‌شد. خیلی از کشور‌های دنیا جنگ می‌کنند که یکی از بین می‌رود و دیگری هم شکست می‌خورد. رژیم صهیونسیتی از اول روز‌های نکبت، گفت که بزرگان می‌میرند و فرزندان فراموش می‌کنند.

کارشناس غزه‌ای مسائل فلسطین تصریح کرد: برنامه بر این بود که ۲۰ سال بیشتر طول نکشد یعنی بزرگ‌تر‌ها می‌میرند و بچه‌ها یادشان می‌رود و مانند آمریکا و کانادا و تجربه انگلیس نسبت به استعمار را می‌خواستند در فلسطین اجرایی کنند، ولی نشد. ۷۶ سال طول کشیده، ولی کسی فراموش نکرده و حاضر هستند تا برای اینکه کسی فراموش نکند، خون بدهند. 

وی با بیان اینکه فلسطینیان چه افتخاراتی را دارند رقم می‌زنند، گفت: جوانانی که ۸ ماه در محاصره جبالیا، با گشنگی و تشنگی و از دست دادن خانواده، دارند شجاعانه مبارزه می‌کنند. تک تک این داستان‌ها باید معرفی شود تا به معنای اصلی صبر و مقاومت فلسطینی برسیم. باید ریشه و تاثیری که در دنیا گذاشته‌اند را بشناسیم و مسئله فلسطین را بفهمیم.

صالح خاطرنشان کرد: مسئله فلسطین فقط یک مسئله انسانی، مظلومیت، ضعف و استعمار ظالمان نیست، عناوین زیادی وجود دارد که مهمترین آن، امید است. امید فلسطینیان و ممانعت از شکست خوردن و پیروزی رژیم صهیونیستی. ان‌شاءالله در امتداد این روز‌ها به پیروزی می‌رسیم همانطور که حضرت آقا وعده داده‌اند. ان‌شاءالله شاهد پیروزی حق بر باطل خواهیم بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *