رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری: قضات محاکم از ارفاقات قانونی استفاده کنند

11:41 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۰۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری: قضات محاکم از ارفاقات قانونی استفاده کنند
رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری بر استفاده قضات محاکم از نهاد‌ها و ارفاقات قانونی در راستای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تاکید کرد.

خبرگزاری میزان - نشست مشترک قضات دادگاه‌های تجدید نظر استان چهارمحال و بختیاری با رئیس کل و اعضای شورای معاونین دادگستری استان در منطقه چغاخور بخش بلداجی برگزار شد.

محمد رزم، رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در این نشست با اشاره به روند کار دستگاه قضایی استان در سال ۱۴۰۲، اظهارکرد: سال گذشته برای کاستن از حجم پرونده‌های وارده به محاکم سعی شد شعب جدیدی تاسیس و نیرو‌های قضایی تازه نفس به دادگستری استان تزریق شود.

وی افزود: بدین منظور ۴ شعبه جدید تجدیدنظر در دادگستری کل استان تشکیل شد و ضمن جذب تعدادی نیروی قضایی جدید، قضاتی را که دارای سنوات خدمتی بالا بودند برای ارتقای رتبه و انتقال به دادگاه‌های تجدیدنظر به کمیسیون نقل و انتقالات معرفی کردیم.

رزم بیان کرد: عملکرد و اقدامات قضات تلاشگر و پاکدست ما موجب شده که استان چهارمحال و بختیاری در موضوع سلامت قضایی رتبه اول را در کشور داشته باشد و این جای افتخار و مباهات دارد.

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سند تحول قوه قضاییه توجه زیادی به بحث اعمال ارفاقات و مجازات‌های جایگزین حبس شده است، تصریح کرد: استفاده قضات محاکم از نهاد‌ها و تاسیسات ارفاقی از سیاست‌های راهبردی دستگاه قضایی است و جزو اصول مهم در ارزیابی عملکرد استان‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: اِعمال مجازات‌های جایگزین حبس، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و اصلاح و بازپروری هرچه بهتر مجرمان را به دنبال خواهد داشت، لذا ما از قضات خواهشمندیم در روند کار خود توجه لازم را به این نکات داشته باشند.

رزم همچنین تأکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم سند تحول قوه قضاییه، کاهش زندانیان و ساماندهی زندان‌هاست، به‌همین منظور مسئولان قضایی باید توجه خاصی به ظرفیت‌های موجود در قانون و همچنین دستورالعمل کاهش جمعیت کیفری داشته باشند.

وی ادامه داد: در اجرای ماده ۲۷ دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، حضور قضات در محیط زندان و آشنایی با وضعیت زندانیان، تأثیر زیادی در نحوه صدور آرا متناسب و یا اعطای تسهیلات قضایی به مددجویان زندانی دارد.

رئیس کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها و توجه به اتقان آرا، عنوان کرد: فرآیند احقاق حق مردم و اجرای عدالت موضوعی نیست که بتوان آن را به تراکم کار و یا کمبود نیرو گره زد؛ به ویژه در استان چهارمحال و بختیاری که دارای مردمی شهیدپرور، ولایتمدار و ایثارگر است.

وی اضافه کرد: مجموعه دستگاه قضایی استان به‌صورت شبانه‌روزی برای صیانت از حقوق عامه و کسب رضایتمندی خداوند متعال و مردم در تلاش است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *