دانشگاه‌های آمریکا؛ تاریخ درهم‌تنیده استعمار و اعتراض

10:38 - 23 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۷۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دانشگاه‌های آمریکا؛ تاریخ درهم‌تنیده استعمار و اعتراض
برگزاری رشته اعتراض‌های دانشگاهی در آمریکا و سرکوب آن‌ها نشان‌دهنده نقش دوگانه دانشگاه‌های این کشور در تاریخ استعماری است.

خبرگزاری میزان - دانشگاه‌های آمریکا به کانون جنبش‌های دانشجویی در مخالفت با جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه تبدیل شده‌اند.

مقام‌های محلی و دانشگاهی به بهانه‌های واهی حفاظت از دانشگاه و مبارزه با آن‌چه یهودی‌ستیزی می‌خوانند، سرکوب شدید تجمع‌های اعتراضی را به‌راه انداخته‌اند اما دانشجویان در برابر خشونت و تهدید بر سر موضع خود ایستاده‌اند و هیچ نشانه‌ای از فروکش اعتراض دیده نمی‌شود.

الجزیره، می‌نویسد: آن‌چه از دانشجویان معترض شاهد هستیم، موضوع جدیدی نیست. دانشجویان در طول تاریخ آمریکا در خط مقدم مقاومت و تقبیح استعمار و امپریالیسم بوده‌اند.

در طول استعمار خشونت‌آمیز قاره آمریکا در دهه ۱۵۳۰، گروهی از دانشجویان اسپانیایی در دانشگاه بولونیا به‌طور علنی جنگ را رد کرده و آن را مغایر با دین مسیحیت دانستند.

اعتراض ضد جنگ کلیسای کاتولیک را چنان نگران کرد که پاپ خوان ژینس دسپولودا را برای برخورد با دانشجویان صلح‌طلب اعزام کرد. خوان ژینس دسپولودا یک کشیش و محقق مشهور اسپانیایی بود که اعتقاد داشت بردگی و خلع ید از بومیان آمریکایی موجه است.

این نوع مخالفت و کنشگری در طول تاریخ طنین‌انداز شده است. از دانشجویانی که در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ علیه تبعیض نژادی و نژادپرستی در آمریکا تظاهرات کردند، تا تظاهرات دهه ۱۹۶۰ علیه جنگ در ویتنام و تحصن علیه آپارتاید در آفریقای جنوبی در دهه ۱۹۸۰، و تا برپایی اردوگاه‌های دانشجویی امروزی که خواستار پایان نسل‌کشی در غزه هستند؛ جنبش‌های دانشجویی استعمار، نظامی‌گری و بی‌عدالتی را به چالش کشیده‌اند.

از منظر استعمارگر، چنین جنبش‌های دانشجویی خطرناک است. این هراس سرکوب خشونت‌آمیز مداوم اعتراض‌‌های دانشجویی را در آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی توضیح می‌دهد و همچنین می‌تواند توضیح دهد که چرا همه ۱۲ دانشگاه نوار غزه بمباران و ویران شده‌اند.

الجزیره در ادامه نوشت: اما ساده‌لوحانه است اگر فکر کنیم که دانشگاه‌ها فقط محل مخالفت هستند. همان‌طور که اعتراض‌های دانشجویی ادامه دارد، موسسه‌های آموزش عالی آمریکا به‌طور فعال پروژه‌های استعماری را تسهیل و حمایت می‌کنند.

دانشگاه‌هایی مانند هاروارد، کلمبیا و بسیاری از دانشگاه‌های دیگر همچنان با سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی مانند آلفابت (شرکت مالک گوگل) و سایر شرکت‌هایی که در اراضی اشغالی تجارت می‌کنند یا با ارتش رژیم صهیونیستی ارتباط دارند، به افزایش حمایت خود ادامه می‌دهند.

تعجب‌آور نیست که اعتراض جوانان به جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به‌تازگی به دفتر‌های گوگل سرایت کرده و این شرکت شاهد اعتراض کارکنان خود به همکاری با این رژیم هستند.

دانشگاه‌های آمریکا علاوه بر انتخاب‌های سرمایه‌گذاری خود، با آموزش دانشجویان برای طراحی، توجیه و اجرای ابزار‌ها و مکانیسم‌های استعمار، به پروژه استعماری کمک می‌کنند. مسیری که فارغ‌التحصیلان جدید را به صنایع نظامی آمریکا تحویل می‌دهد کاملا مستند بوده و برای مدت طولانی وجود داشته است.

به‌عنوان نمونه، می‌توان به فارغ‌التحصیلان جدیدی که در شرکت‌هایی مانند Anduril مشغول به کار هستند اشاره کرد؛ شرکت‌هایی که به‌تازگی قراردادی با ارتش آمریکا برای توسعه پهپاد‌های جنگی مبتنی بر هوش مصنوعی منعقد کرده‌اند. این تسلیحات از داده‌ها برای تعیین مکان و اهداف استفاده می‌کنند. جنگ غزه نشان داده که این تسلیحات می‌تواند به تلفات گسترده غیرنظامیان منجر شود.

ارتش رژیم صهیونیستی از لاوندر (اسطوخودوس)، یک سیستم هوش مصنوعی که برای داده‌پردازی اهداف در جهت بمباران از سوی هواپیما‌های جنگنده و پهپاد‌ها طراحی شده است، استفاده می‌کند.

محققان می‌گویند که این سیستم از مجموعه داده‌های مختلف، از جمله استفاده مردم از برنامه‌های پیام‌رسانی، برای تصمیم‌گیری در مورد اهداف استفاده می‌کند. این موضوع به از دست دادن جان بسیاری از افراد بی‌گناه منجر می‌شود.

کارشناس‌ها می‌گویند که باید تعجب کرد چه نوع تحصیلات دانشگاهی به این منجر می‌شود که کسی بتواند و مایل به طراحی و استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی مانند لاوند باشد.

همان‌طور که دانشجویان در به چالش کشیدن سیستم آموزش عالی آمریکا که در جنگ‌های امپریالیستی و استعمار شریک است، پیشروی می‌کنند، اعضای هیئت‌ علمی این دانشگاه‌ها نیز باید در نقش خود در جنگ‌های امپریالیستی و استعمار تجدید نظر کنند.

پرسش‌های اخلاقی در مورد چگونگی درهم آمیختن علم و فناوری با سلطه استعماری و نظامی‌گری باید در کلاس‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *