گفت‌وگو|

تورم، کتاب را دست نیافتنی و مطالعه را متزلزل کرد

7:24 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۶۹۱
تورم، کتاب را دست نیافتنی و مطالعه را متزلزل کرد
مدیر انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل، تورم بر قیمت تمام شده کتاب را عامل گرانی آن خواند و عرضه کاغذ داخلی با قیمت مناسب را زمینه‌ساز کاهش ارائه کتاب ارزان دانست.

سلطانی مدیر انتشارات چاپ و نشر بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب آوردگاهی فرهنگی است که دستاورد‌های ارزشمندی را با خود به همراه داشته و در این مهم هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد.

وی ادامه داد: من معتقد هستم کاستی‌هایی که وجود دارد را نباید با عنوان نقص نمایشگاه بین‌المللی تهران در نظر گرفت، زیرا مسئولان این حوزه تلاش دارند تا به بهترین شکل شرایط را برای ناشران و مخاطبان در این میدان فرهنگی فراهم کنند و ارتباطات بیشتری در این حوزه شکل‌گرفته، پیوند‌های خوبی بین این دو حوزه برقرار شود. امسال نسبت به سال‌های گذشته تلاش برای باشکوه‌تر برگزار شدن نمایشگاه چه از سوی ناشران حتی از سوی مسئولان ذی‌ربط باقدرت و همت در پیش‌گرفته شد. این مهم را حتی در صدور فرایند مجوز‌ها به خوبی می‌توانستیم ببینیم بنابراین نهایت همکاری با ناشران انجام شد.

سلطانی تصریح کرد: انتظارات و نظرات ناشران را باید در دو بخش موردتوجه قرار داد. گاهی ما به عملکرد نمایشگاه نمره ۱۰۰ می‌دهیم، این نمره ۱۰۰ از ۱۲۰ است که شامل انتظارات ما از نمایشگاه می‌شود و نمی‌توان آن را متر و معیار درست در نظر گرفت. گاهی انتظارات یک ناشر بیش از حد است؛ بنابراین نمی‌توان عملکرد و تلاش دست‌اندرکاران نمایشگاه را زیر سوال برد.

این ناشر درباره حضور انتشارات شرکت چاپ و نشر بین‌الملل گفت: امسال با ۶۰ عنوان کتاب جدید به سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمدیم و در مجموع ۳۵۰ عنوان کتاب را به مخاطبان عرضه کردیم، این کتاب‌ها عموماً در حوزه خانواده، تاریخ معاصر، شعر، ادبیات داستانی همچنین تاریخ اسلام و تشیع طبقه‌بندی می‌شود همچنین جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها، جشن امضا با حضور نویسندگان نام آشنا و چهره‌های فرهنگی و هنری از برنامه‌های ویژه‌ای است که این انتشارات آن را به اجرا خواهد گذاشت.

سلطانی درباره نقش کاغذ در قیمت تمام شده کتاب‌ها بیان کرد: کاغذ اگرچه یکی از اقلام اساسی و استراتژیک در حوزه نشر محسوب می‌شود، اما هزینه‌های حمل و نقل، چاپ، صحافی و ... نیز در قیمت تمام شده کتاب تاثیر بسیار دارد. تورمی که هر ساله بر روی همه کالا‌ها اثر می‌گذارد، قیمت کتاب را متزلزل می‌کند.

وی تلاش مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای ایجاد کارخانه کاغذ و تامین کاغذ مورد نیاز ناشران ستودنی دانست و افزود: تولید ملی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری بود چنانچه کاغذ موردنیاز در داخل کشور تولید شود و با قیمت مناسب در اختیار ناشران و مصرف‌کنندگان کاغذ قرار بگیرد قطعاً شاهد رویداد‌های خوبی بوده و قیمت مناسب کتاب را به همراه خواهد داشت.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *