جنایت‌ پنهان شکنجه و گورهای جمعی در غزه

8:59 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۵۰۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت‌ پنهان شکنجه و گورهای جمعی در غزه
کشف هفتمین گور دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان‌های غزه به واکنش هرچند دیرهنگام شورای امنیت سازمان ملل منجر شد.

خبرگزاری میزان – در پی افزایش شمار گور‌های دسته‌جمعی کشف شده در مناطق مختلف غزه پس از عقب‌نشینی نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی، شورای امنیت سازمان بیانیه مطبوعاتی را صادر کرد.

پدرو کومیساریو آفونسو، رئیس موزامبیکی شورای امنیت سازمان ملل، در بیانیه خود ضمن ابراز نگرانی عمیق اعضای شورای امنیت از گزارش‌های مربوط به کشف گور‌های دسته‌جمعی در داخل و اطراف بیمارستان‌های ناصر و الشفا غزه، گفت: در این گور‌های دسته‌جمعی صد‌ها جسد از جمله اجساد زنان، کودکان و افراد مسن دفن شده‌اند.

به گفته وی، اعضای شورای امنیت بر نیاز به پاسخگویی در مورد نقض قوانین بین‌المللی تاکید داشته و خواستار انجام تحقیقات فوری، مستقل، کامل، جامع، شفاف و بی‌طرفانه از سوی بازرسان با اجازه دسترسی بلامانع به همه مکان‌های گور‌های دسته‌جمعی در غزه شدند.

اعضای شورای امنیت همچنین بر اهمیت اجازه دادن به خانواده‌ها برای اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری بستگان ناپدید شده خود، مطابق با قوانین بین‌المللی بشردوستانه، تاکید کردند.

سازمان ملل نیز اواخر ماه گذشته میلادی پس از کشف نخستین گورهای دسته‌جمعی در بیمارستان‌های الشفا در شمال غزه، ناصر در خان‌یونس و کمال عدوان در شمال غزه خواستار انجام تحقیقات شده بود.

 

گور‌های دسته‌جمعی در غزه؛ جنایت‌های پنهان شکنجه و زنده به گور کردن

 

بیانیه سازمان ملل می‎گوید: گور‌های دسته‌جمعی کشف شده حاوی پیکر افرادی بودند که برهنه شده و دستانشان بسته شده بود و این موضوع نگرانی‌ها در مورد جنایت‌های جنگی و اجساد دفن شده در عمق زمین پوشیده از زباله را تشدید می‌کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده از غزه، تاکنون هفت گور دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان‌های غزه کشف شده است که سه مورد از آن‌ها در بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجامع پزشکی در شمال غزه کشف شد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل ضمن توصیف گزارش‌های یاد شده با عنوان گزارش‌های هولناک، اعلام کردند: بسیاری از اجساد کشف شده دارای نشان‌هایی از شکنجه و حتی زنده به گور شدن هستند.

آن‌ها در گزارش خود اعلام کردند که جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به‌ویژه برای زنان و کودکان خطرناک بوده است؛ به طوری که از ۳۵ هزار فلسطینی شهید، ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر از شهدا کودک و ۹ هزار نفر دیگر زن بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی در اواخر ماه گذشته میلادی کشف گور‌های دسته‌جمعی را تایید کرد و مدعی شد که نظامیان این رژیم پیشتر این گور‌ها را در جست‌وجوی زندانیان صهیونیست نبش قبر کرده‌اند.

در عین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که برخی از پیکر‌ها در گور‌های دسته‌جمعی کشف شده، بدون سر بوده‌اند و این امر تردید‌ها درباره جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی پس از محاصره بیمارستان‌های غزه را افزایش داده است.

کشف گور‌های دسته‌جمعی جدید در بیمارستان‌های غزه در حالی صورت می‌گیرد که ارتش رژیم صهیونیستی حمله به رفح را در جنوب غزه آغاز کرده و گذرگاه مرزی این شهر و مصر را اشغال کرده است.

 

گور‌های دسته‌جمعی در غزه؛ جنایت‌های پنهان شکنجه و زنده به گور کردن

 

در عین حال، کشف گور‌های دسته‌جمعی جدید در بیمارستان‌های غزه موید این واقعیت است که این مراکز به گور‌های دسته‌جمعی تبدیل شده‌اند، زیرا ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ مرگ‌بار خود در این منطقه که بیش از هفت ماه ادامه دارد، بار‌ها و بار‌ها الشفا، بزرگ‌ترین بیمارستان سرزمین‌های فلسطینی و دیگر تاسیسات پزشکی غزه را هدف قرار داده است.

رژیم صهیونیستی که از حمایت بی‌قیدوشرط نظامی و دیپلماتیک آمریکا برای جنایت بی‌حد و مرز در غزه برخوردار است، مصون از مجازات به جنایت‌های خود ادامه می‌دهد؛ گور‌های دسته‌جمعی در بیمارستان‌های غزه جنایت علیه بشریت است که با همدستی غرب انجام و با پول مالیات‌دهندگان آمریکایی رخ می‌دهد.

این در حالی است که براساس کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو، طرفین درگیری‌های نظامی باید همه اقدام‌های ممکن را برای جلوگیری از بی‌احترامی به مرده‌ها انجام دهند؛ رژیم صهیونیستی عضو کنوانسیون یاد شده است.

در عین حال، حقوق بشردوستانه بین‌المللی عرفی IHL خواستار احترام به مرده‌ها از جمله جلوگیری از هتک حرمت به قبرها، اطمینان از شناسایی مرده‌ها و دفن مناسب بقایای انسانی است.

حقوق بشردوستانه بین‌المللی عرفی همچنین قطع عضو، هتک حرمت و دیگر اشکال بی‌احترامی به مرده‌ها را ممنوع کرده و خواستار انجام اقدام‌های لازم برای حفاظت از مکان‌های دفن مرده‌ها است؛ در سال ۲۰۰۲، در یک پرونده مربوط به کشتار فلسطینی‌ها در اردوگاه آوارگان «جنین» در کرانه باختری، دادگاه عالی رژیم صهیونیستی حکم داد که وزارت جنگ این رژیم طبق قوانین بین‌المللی مسئول محل، شناسایی، تخلیه و دفن اجساد فلسطینی‌هایی است که به شهادت می‌رسند.

قضات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که اجساد فلسطینی‌ها نباید در گور‌های دسته‌جمعی دفن شوند، بلکه باید به مقام‌های فلسطینی تحویل داده شوند.

از سوی دیگر، اساسنامه تاسیسی دیوان بین‌المللی کیفری رم، هتک حرمت یا مثله کردن اجساد را به‌عنوان جنایت جنگی تعریف می‌کند و این امر به‌عنوان توهین به حیثیت شخصی ممنوع است.

کمیسیون بین‌المللی افراد ناپدید شده ICMP در بیانیه‌ای در رابطه با غزه اعلام کرد: گور‌های دسته‌جمعی حاوی شواهد مهمی برای اثبات حقیقت در مورد حوادثی هستند که روی داده‌اند؛ باید اقدام‌های فوری برای حفاظت و ثبت مکان‌هایی که گور‌های دسته‌جمعی در غزه گزارش شده است، اتخاذ شود.

 

گور‌های دسته‌جمعی در غزه؛ جنایت‌های پنهان شکنجه و زنده به گور کردن

این نهاد مستقر در لاهه که به شناسایی هزاران قربانی دفن شده در گور‌های دسته‌جمعی در طول جنگ‌های بالکان در دهه ۱۹۹۰ کمک کرد، همچنین اعلام کرد: در صورت وقوع جنایت‌های جنگی این فرآیند‌ها باعث می‌شود که عدالت محقق شود.

اگر دفن مجدد یا باز کردن گور‌های دسته‌جمعی منجر به هتک حرمت بقایای انسان شود، دیوان بین‌المللی کیفری می‌تواند اتهام‌هایی را مطرح کند.

گزارش‌های مبنی بر تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌ها از طریق گور‌های دسته‌جمعی نیز می‌تواند در دادگاه به‌عنوان مدارک متقن برای حمایت از غیرقانونی بودن قتل‌ها توسط عاملان آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

قضات می‌توانند از موارد تایید شده کشته شدن افراد در حالی که دست‌هایشان را از پشت بسته بودند، استفاده کنند تا به این نتیجه برسند که قربانیان شهروندان و غیرنظامیان بودند و طبق اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری، کشتن یا زخمی کردن هر فرد در بازداشت جنایت جنگی است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *