رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نشست سه‌جانبه فیلیپین، آمریکا و ژاپن؛ تقویت روابط اقتصادی و امنیتی یا تقابل با چین؟

13:00 - 25 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۷۹۵
نشست سه‌جانبه فیلیپین، آمریکا و ژاپن؛ تقویت روابط اقتصادی و امنیتی یا تقابل با چین؟
فیلیپین، آمریکا و ژاپن نشستی سه‌جانبه را با محوریت تقویت روابط اقتصادی و امنیتی برگزار کردند و مدعی شدند که توافق میان این ۳ کشور علیه چین نخواهد بود.

خبرگزاری میزان - فردیناند مارکوس جونیور، رئیس‌جمهور فیلیپین، می‎گوید که توافقی سه‌جانبه شامل فیلیپین، آمریکا و ژاپن، پویایی در دریای چین جنوبی و منطقه وسیع‌تر را تغییر خواهد داد. 

او همچنین به پکن اطمینان داد که هدف از این توافق هدف قرار دادن چین نیست.

مارکوس پس از دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن در اولین اجلاس سه‌جانبه کشورها، در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت: من فکر می‌کنم توافق سه‌جانبه بسیار مهم است.

وی با اشاره به انجمن کشور‌های جنوب شرق آسیا گفت: این توافق پویایی را تغییر می‌دهد؛ پویایی که ما در منطقه، در آسه‌آن در آسیا، در اطراف دریای چین جنوبی می‌بینیم.

این سه مقام آنچه نگرانی‌های جدی در رابطه با رفتار خطرناک و تهاجمی چین در دریای چین جنوبی خواندند، بیان کردند. 

دریای چین جنوبی مسیری ضروری برای بیش از ۳ تریلیون دلار تجارت دریایی سالانه است. این منطقه با اختلافات دریایی مختلفی که چین و سایر کشور‌ها در آن حضور دارند شناخته می‌شود.

محور‌های توافق سه‌جانبه

مارکوس تاکید کرد که این نشست علیه هیچ کشور خاصی نبود. در عوض، تمرکز اصلی آن تقویت روابط اقتصادی و امنیتی میان مانیل، واشنگتن و توکیو بود. 

کشتی‌های فیلیپینی و چینی در یک ماه گذشته درگیر یک سری حوادث بوده‌اند که شامل استفاده از ماشین‌های آب پاش و تبادلات لفظی پر از تنش بوده است.

این نشست سه‌جانبه پس از آن برگزار شده که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در بحبوحه تشدید تنش‌ها با پکن، متعهد شده بود که از فیلیپین در برابر هرگونه تجاوز در دریای چین جنوبی محافظت کند. 

تعهد بایدن پس از دیدار دوجانبه بین او و کیشیدا اعلام شد که نشان دهنده توسعه اتحاد آن‌ها بود؛ اقدامی که انتقاد شدید دولت چین را برانگیخت. 

جو بایدن، گفت: هر گونه حمله به هواپیماها، کشتی‌ها یا نیرو‌های مسلح فیلیپین در دریای چین جنوبی به معاهده دفاعی متقابل ما استناد می‌کند.

پکن روز پنجشنبه، ۱۱ آوریل (۲۳ فروردین) سفیر مانیل در چین و یکی از مقامات سفارت ژاپن را احضار کرد تا مخالفت خود را با آنچه وزارت خارجه این کشور به‌عنوان «نظرات منفی» علیه چین توصیف کرد، ابراز کند.

تشدید اختلاف چین و فیلیپین همزمان با افزایش تعاملات امنیتی با آمریکا تحت ریاست‌جمهوری مارکوس، از جمله گسترش دسترسی آمریکا به پایگاه‌های نظامی فیلیپین، و همچنین با ژاپن است که انتظار می‌رود یک پیمان نظامی متقابل با مانیل امضا کند.

بایدن از کنگره ۱۲۸ میلیون دلار اضافی برای پروژه‌های زیرساختی در پایگاه‌های فیلیپین درخواست کرده است.

پکن در دریای چین جنوبی رزمایش برگزار می‌کند

ارتش چین در اوایل ماه جاری تایید کرد که چین همزمان با رزمایش مشترک فیلیپین، آمریکا، ژاپن و استرالیا گشت‌زنی رزمی نظامی را در دریای چین جنوبی انجام می‌دهد.

فرماندهی بخش جنوبی ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال سازماندهی گشت‌زنی‌های رزمی دریایی و هوایی مشترک در دریای چین جنوبی است.

در ادامه بیانیه ارتش چین آمده: تمام فعالیت‌های نظامی که وضعیت را در دریای چین جنوبی به هم می‌زند و کانون‌های تنش ایجاد می‌کند، تحت کنترل است.

این اعلامیه چند روز قبل از برگزاری نشست سه‌جانبه منتشر شده بود.

مناقشه بر سر دریای چین جنوبی در بحبوحه افزایش تنش بین فیلیپین و چین در آب‌های مورد مناقشه دوباره در کانون توجه قرار گرفته است.

همانند دیگر زمینه‌هایی که آمریکا برای رقابت و مقابله با چین در آن دخالت می‌کند، مناقشه دریای چین جنوبی نیز شاهد دخالت‌های آشکار واشنگتن بوده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *