تولید سیگار با شعار سال مغایرت دارد/ کاهش مصرف سیگار با افزایش قیمت

12:12 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۵۱
تولید سیگار با شعار سال مغایرت دارد/ کاهش مصرف سیگار با افزایش قیمت
معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن انتقاد از بالا نبودن قیمت سیگار در کشور گفت: تجربه نشان داده که در کشورهای مختلف افزایش قیمت سیگار منجربه کاهش مصرف آن شده است.

خبرگزاری میزان - حسین فرشیدی، امروز شنبه ۵ خرداد ماه ۱۴۰۳ در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با دخانیات ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش گفت: به عنوان معاون بهداشت وزارت بهداشت افتخار می‌کنم که در دولتی خدمت می‌کنم که رئیس دولتش در راه خدمت به مردم جان خود را فدا کرد.

وی با بیان اینکه بیش‌از ۵۰ هزار مرگ سالانه در ایران با مصرف دخانیات ارتباط مستقیم دارد و هیچ سرطانی نیست که با دخانیات ارتباط نداشته باشد، ادامه داد: حال این سوال مطرح می‌شود که چرا با وجود همه مضراتی که درباره دخانیات می‌دانیم آمارها در حال افزایش است؟

فرشیدی با اشاره به اینکه علاوه بر مصرف‌کنندگان افرادی که در معرض دود سیگار هستند نیز با مشکلاتی مواجه‌ می‌شوند، بیان کرد: قیمت سیگار در کشورهای دیگر بسیار بالاست و این در حالیست که قیمت دخانیات در کشور ما تا این حد بالا نیست، تجربه نشان داده که در هر کجا که قیمت دخانیات بالا رفته مصرفش کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان این نکته که کاهش قیمت دخانیات هیچ ربطی به افزايش قاچاق این محصولات ندارد گفت: لازم است بین ۴ تا ۶ برابر قیمت سیگار هزینه مالیات باشد و به جیب دولت برود چراکه فردی که بر اثر مصرف سیگار دچار سرطان ریه می‌شود هزینه‌های بسیاری را به دولت تحمیل می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: در کشور ما مصرف دخانیات در بین زنان و نوجوانان پایین بود اما در سال‌های اخیر تبلیع‌های شرکت‌های دخانیات به سمت نوجوانان و زنان کشیده شده است و در سریال‌های تلویزیونی و شبکه خانگی مصرف دخانیات وجود دارد در حالی که باید به سمتی برویم که کاهش در مصرف داشته باشیم‌.

وی با تاکید بر اینکه سیاست ما این است که بیمار نشویم نه اینکه بیمار شویم بعد درمان کنیم و به همین دلیل باید مصرف دخانیات را کاهش دهیم، عنوان کرد: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی برای روز جهانی بدون دخانیات «حفاظت از کودکان در برابر صنعت دخانیات» و شعار کشور ما در این روز «حفاظت از کودکان و نوجوانان حق و مسئولیت همه» است.

فرشیدی اظهار کرد: وزارت بهداشت هیچ مجوزی برای تولید و واردات سیگار الکترونیک صادر نکرده است و در هر جایی که به فروش برسد بازرسان وزارت بهداشت مراجعه کرده و با آنها برخورد می‌کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: عده‌ای می‌گویند اگر مالیات را افزایش دهید قاچاق بیشتر می‌شود و در زمینه تولید مشکل ایجاد می‌شود که با شعار سال مطابقت ندارد اما نباید از شعار سال برای این منظور سوءاستفاده شود و تولید سیگار با شعار سال مغایرت دارد و سیگار سم است و نباید تولید شود و بسیار نیز موجب ضرر اقتصادی می‌شود.

ضرر اقتصادی دخانیات سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان است

جعفر جندقی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: امروز به عنوان اولین روز هفته بدون دخانیات به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان دربرابر دخانیات؛ ضامن نسل بدون دخانیات، یکشنبه به‌نام حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با ترویج اماکن عاری از دخانیات، دوشنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ با قوانین بازدارنده و‌موثر که می‌توان این قوانین بازدارنده، گرانی دخانیات باشد. سه‌شنبه به نام حفاظت از کودکان و نوجوانان؛ با جلوگیری ازنمایش و تبلیغ مصرف دخانیات، چهارشنبه به‌نام حفاظت کودکان و نوجوانان باجلوگیری از تولید، فروش سیگار الکترونیکی و محصولات نوپدید دخانی، پنجشنبه به‌نام حفاظت از کودکان و نوجوانان با آموزش و توانمند سازی همگانی در برابر دخانیات و جمعه به نام کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات با آموزه‌های دینی نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: در سریال‌های نمایش خانگی هیچ کنترلی بر مصرف دخانیات وجود ندارد، شخصیت‌های مثبت و منفی مصرف دخانیات دارند و روش‌های مختلف مصرف را نیز نمایش می‌دهند که مصداق تبلیغ است. ما از سازمان‌های متولی درخواست داریم در ارائه مجوز به این سریال‌ها دقت لازم را داشته باشند.

جندقی تاکید کرد: روش‌های بازاریابی در محصولات دخانی بسیار گسترده است و به نوعی تبلیغ می‌شود که گویی مضر نیستند، اما در واقع مصرف محصولات نو پدید دخانی مانند سیگار‌های الکترونیک به شدت مضر هستند.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه هدف ما کاهش دسترسی فیزیکی و اقتصادی به سیگار است، ادامه داد: سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان ضرر اقتصادی دخانیات است، ۱۳۶ تریلیون ریال هزینه‌های مستقیم تحمیل شده به حوزه سلامت برای درمان بیماری‌ها و ۲۲۶ تریلیون ریال خسارت بابت مرگ زودهنگام مصرف‌کنندگان است، دخانیات بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌های زیر سن ۷۰ سال را نیز به خود اختصاص داده است.

مخالف عرضه سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم

رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه با وجود فشارها به شدت مخالف عرضه سیگار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستیم، گفت: به ما فشار می‌آورند که سیگار برگ تولید کنند آن هم به بهانه اینکه از قاچاق جلوگیری شود، اما ما می‌دانیم که تولید ربطی به قاچاق ندارد.

بهزار ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت نیز در این نشست با بیان اینکه مصرف دخانیات در مردان طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی بیش‌از ۱۸ سال حدود ۳ درصد و در بین زنان ۱۱ درصد افزایش داشته است گفت: مصرف قلیان نسبت به سال ۱۳۹۵ حدود ۵۴ درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: روند افزایش مصرف دخانیات طی سالهای ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال در بین زنان حدود ۹۰ درصد و در بین مردان ۳۴ درصد افزایش داشته است، همچنین مصرف روزانه سیگار در بین زنان حدود ۱۹ درصد و در بین مردان ۴۶ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/

 

 

 

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *