رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مرگ زودرس؛ بحرانی پنهان در زندان‌های آمریکا

14:15 - 18 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۸۷۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مرگ زودرس؛ بحرانی پنهان در زندان‌های آمریکا
تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از زندانیان آمریکایی به دلیل مشکلات قابل پیشگیری جان خود را از دست می‌دهند و این بحرانی در زندان‌های سراسر آمریکاست.

خبرگزاری میزان - جنیفر جاسپر تامپسون، شهروند آمریکایی، زمانی که از اداره زندان‌های نیوجرسی، تماسی دریافت کرد، شوکه شد. برادرزاده او، دیمین جاسپر، که در زندان ایالتی شمالی در نیوآرک زندانی بود، تنها در ۳۲ سالگی جان خود را از دست داده بود.

به گفته انجمن سرطان آمریکا، کالبدشکافی انجام شده نشان داد که او بر اثر یکی از قابل درمان‌ترین انواع سرطان حتی در مراحل پیشرفته، جان باخته است.

براساس سوابق بررسی شده از سوی گاردین، با وجود داشتن یک تومور قابل مشاهده و شکایت چندین ماهه از درد شدید، جاسپر هرگز تشخیص سرطان یا هیچ درمانی دریافت نکرد؛ از این رو خانواده او غافلگیر شدند که به‌زودی نه‌تنها به اندوه بلکه به خشم تبدیل شد.

جاسپر تامپسون گفت: اداره زندان‌های نیوجرسی برادرزاده من را کشت.

مرگ بالقوه قابل پیشگیری جاسپر در سال ۲۰۲۰ تنها یک مورد مجزا نیست؛ تحقیقات اختصاصی گاردین نشان داده است افرادی که در زندان ایالتی نیوجرسی زندانی می‌شوند، سال‌ها زودتر و جوان‌تر در مقایسه با کل جمعیت می‌میرند.

این مرگ‌ها اغلب پس از دریافت مراقبت‌های بهداشتی کم در پی بیماری روی می‌دهد.

سوابق در این باره به‌طور نسبی در دسترس هستند و به ساخت تصویری که اغلب در جا‌های دیگر مبهم است کمک می‌کنند.

مدافعان حقوق زندانیان بر این باورند که مرگ زودرس هشداردهنده در زندان‌های ایالتی یک بحران پنهان است که در سراسر آمریکا امری عادی است و اغلب با استاندارد‌های پایین و غیرقانونی مراقبت‌های بهداشتی دامن زده می‌شود.

از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲، مردان در زندان‌های نیوجرسی با میانگین سنی ۵۹ سال و ۲ ماه و در این میان، مردان سیاه‌پوست در سن کمتر از ۵۷ سال و ۴ ماه جان خود را از دست دادند.

جمعیت زندانیان به‎طور متوسط جوان‌تر از جمعیت عمومی آمریکاست، با این حال این اعداد در مقایسه با میانگین سنی کل مرگ‌ومیر ایالتی که از سوی مقامات بهداشتی نیوجرسی ۷۱ سال و ۸ ماه برای همه مردان و ۶۴ سال و ۴ ماه برای مردان سیاه پوست ایالت ثبت شده است، هنوز به طرز شگفت‌آوری کمتر است.

در طول ۵ سال مورد مطالعه، اداره زندان‌های نیوجرسی به‌طور متوسط ۱۶ هزار و ۴۸۸ نفر را در زندان‌های ایالتی نگه داشته که ۱۱ هزار و ۴۶۸ نفر را در زندان‌های مردان بزرگسال و ۵۱۵ نفر را در زندان ادنا ماهان، تنها موسسه تعیین شده برای زنان، نگه داشته است.

دیوید فتحی، وکیل دادگستری و مدیر پروژه زندان ملی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، یافته‌های گاردین را بررسی کرد و گفت که نیوجرسی دارای سیستم مراقبت بهداشتی به شدت ناکارآمد است.

این وکیل دادگستری آمریکا تاکید کرد: با این حال، سراسر آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ ارائه مراقبت‌های بهداشتی در زندان‌های سراسر آمریکا به‌طور کلی از نظر سیستمی ناکافی است.

دادگاه عالی آمریکا در حکم خود در سال ۱۹۷۶، دریافت که «بی‌تفاوتی عمدی» به نیاز‌های بهداشتی افراد زندانی، حفاظت اصلاحیه هشتم در برابر مجازات‌های ظالمانه و غیرعادی را نقض می‌کند.

طبق قانون این کشور، افراد زندانی از حقوق اساسی برخوردارند و باید از مراقبت‌های بهداشتی کافی برخوردار باشند که افراد خارج از زندان از آن برخوردار نیستند -حتی اگر اجرای این حمایت کار دشواری باشد.

واندا برترام، از گروه تحقیقاتی و حمایتی ابتکار سیاست زندان، می‌گوید: من می‌خواهم استدلال کنم که کل سیستم مراقبت‌های بهداشتی در زندان‌های آمریکا عمدا بی‌تفاوت است.

گاردین با ثبت درخواست‌های سوابق عمومی، داده‌های مربوط به همه ۲۷۲ نفری را که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ در زندان‌های ایالت نیوجرسی جان خود را از دست داده‌اند و همچنین نتایج کالبدشکافی ۲۶۵ نفر از این افراد را به‌دست آورد.

بیماری قلبی عامل ۶۹ مورد از مرگ و میر‌ها بوده که آن را به دلیل اصلی‌ترین علت این بیماری تبدیل می‌کند و افراد به‌طور متوسط در سن ۶۲ سالگی بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. دو عامل بعدی مرگ و میر، کرونا (میانگین سن مرگ: ۶۰ سال) و سرطان (۵۹ سال) بودند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *