افزایش اسلام‌هراسی در آمریکا؛ از رویکرد ضداسلامی ترامپ تا لفاظی‌های بایدن

15:23 - 17 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۷۳۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
افزایش اسلام‌هراسی در آمریکا؛ از رویکرد ضداسلامی ترامپ تا لفاظی‌های بایدن
اسلام‌هراسی در آمریکا روندی به شدت افزایشی داشته و در برخی از جنبه‌ها دولت بایدن حتی از رویکرد افراطی ترامپ نیز پیشی گرفته است.

خبرگزاری میزان - افزایش اسلام‌هراسی در آمریکا طی سال ۲۰۲۳ وحشتناک است؛ وادیا الفیومه، کودک مسلمان ۶ ساله فلسطینی در شیکاگو با ضربات چاقو به شهادت رسید، یک معلم در ایالت جورجیا دانش‌آموزی را به دلیل انتقاد از پرچم رژیم صهیونیستی که در کلاس درس نصب شده بود، تهدید به قطع سر وی کرد و طبق گزارش‌ها، اهدای معمول به یک مرکز مسلمان در مریلند به تعویق افتاد.

در ۳ ماه آخر سال ۲۰۲۳، شورای روابط آمریکایی-اسلامی، بزرگترین سازمان حقوق بشری و مدافع مسلمانان در آمریکا، ۳ هزار و ۵۷۸ شکایت در مورد تبعیض براساس نژاد، قومیت یا مذهب دریافت کرد.

 این آمار نشان دهنده این واقعیت نگران کننده است که در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، تعصب اسلام‌هراسی به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده و از برخی جهات حتی از سابقه وحشتناک دولت قبلی آمریکا نیز پیشی گرفته است.

در مقایسه، در ۳ ماه پس از وعده کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۵ برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا، این سازمان هزار و ۹۰۸ شکایت دریافت کرد.

 سپس دونالد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید دستور اجرایی صادر کرد که ممنوعیت ورود از چند کشور مسلمان را اجرا کرد؛ در ۳ ماه بعد از اجرای این دستور نیز شورای روابط آمریکایی-اسلامی هزار و ۸۱۳ شکایت دیگر دریافت کرد که مجموع شکایت‌ها را در آن زمان به ۲ هزار و ۹۱۱ مورد رساند.

اقدامات ترامپ با به‌کارگیری عمدی کلیشه‌های اسلام‌هراسی و ضدمهاجرتی تقویت شد؛ این امر با بیانیه مطبوعاتی کمپین وی درباره اعلام تعهد خود برای ممنوعیت ورود مسلمانان آغاز شد، که به نظرسنجی عمیقا ناقص و نادرست یک سازمان اسلام‌هراسانه در مورد اعتقادات ادعایی مسلمانان آمریکایی در مورد قوانین اسلامی و خشونت اشاره داشت.

بایدن در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری خود، ترامپ را متهم به ایجاد «شعله‌های نفرت» در آمریکا کرد و وعده داد آنچه را «ممنوعیت شرم‌آور ورود مسلمانان» خواند، لغو کند.

اما لفاظی‌های بایدن از زمان تشدید خشونت‌ها در ارضی اشغالی و فلسطین در ماه اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه گذشته) به شدت تغییر کرده است؛ او و دیگر سیاستمداران آمریکایی نه‌تنها در بحبوحه نسل‌کشی علیه فلسطینیان، از رژیم صهیونیستی حمایت سیاسی و نظامی بی‌قید و شرط کرده، بلکه تبلیغات اسلام‌هراسانه این رژیم را نیز تکرار کرده‌اند.

رد کردن زودهنگام گزارش‌های وزارت بهداشت فلسطین درباره شمار قربانیان فلسطینی از سوی بایدن، یک شعار مشترک و اسلام‌هراسانه به کار گرفت؛ «آن‌ها دروغ می‌گویند».

این واقعیت که او از اعداد منعکس کننده داده‌های وزارت بهداشت فلسطین در سخنرانی خود استفاده کرد، نمی‌تواند آسیب وارده را جبران کند.

جان کربی، یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا، که با احساساتی قابل مشاهده برای جان غیرنظامیان اوکراینی سوگواری می‌کرد، کشتار گسترده فلسطینیان را به اجتناب‌ناپذیری جنگ نسبت می‌دهد، که منعکس کننده استفاده از لفاظی‌های اسلام‎هراسانه غیرانسانی است که در دولت ترامپ دیده می‌شد.

در همین حال، متحدان بایدن در کنگره به حزب جمهوری‌خواه پیوستند و اتهامات پوچ را به رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی تبار کنگره آمریکا زدند و رای به خاموش کردن صدای وی دادند.

در بحبوحه خشم از افزایش فزاینده اسلام‌هراسی، دولت بایدن نتوانست هیچ‌گونه اعتمادی را ایجاد کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *