تداوم اعتراض‌ها به خشونت پلیس در پایتخت فرانسه

11:18 - 03 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۴۴۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تداوم اعتراض‌ها به خشونت پلیس در پایتخت فرانسه
اقدام‌های مرگ‌بار پلیس فرانسه به دلیل خشونت و نژادپرستی کنترل نشده با وجود اعتراض‌ها و انتقادها همچنان ادامه دارد و مرگ آسیب‌پذیرترین افراد را رقم می‌زند.

خبرگزاری میزان – اعتراض‌ها به مرگ جوان فرانسوی بر اثر تعقیب‌وگریز پلیس در مناطق حاشیه‌ای پاریس، پایتخت این کشور ادامه دارد.

به گزارش فرانس ۲۴ و لاپاریزین، صد‌ها فرانسوی شب گذشته با حضور در خیابان‌های مناطق اطراف پاریس خواستار اجرای عدالت برای وانیس آر، جوان ۱۸ ساله شدند.

پلیس در ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) با تعقیب مرگ‌بار این موتورسوار، مرگ وی را رقم زد؛ ویدیو‌های منتشر شده از این حادثه نشان می‌دهد که وی پس از برخورد خودروی پلیس با موتورش جان خود را از دست داده است.

در حالی که پلیس مدعی است که این برخورد یک تصادف بوده، خانواده وانیس تاکید دارند که پلیس آگاهانه با خودرو به وی ضربه زده است.

برادر بزرگ‌تر وانیس گفت: برادر کوچکم به دست پلیس کشته شد؛ آن‌ها ناعادلانه جان وانیس را گرفتند؛ ما به دنبال خشونت نیستیم، بلکه فقط عدالت را می‌خواهیم.

وی همچنین گفت: پلیس کشتن افرادی مانند وانیس را به یک رویه عادی تبدیل کرده است.

تظاهرات‌کنندگان تابلو‌های در محکومیت نژادپرستی، خشونت پلیس و اسلام‌هراسی حمل می‌کردند.

خانواده آداما ترائوره، یکی دیگر از قربانیان خشونت پلیس فرانسه نیز در این تظاهرات شرکت داشتند؛ مرگ آداما ترائوره، جوان سیاه‌پوست فرانسوی به دست پلیس در سال ۲۰۱۶ به تقویت جنبش اعتراض به خشونت و نژادپرستی پلیس در این کشور کمک کرد.

عصر یکشنبه نیز شماری از شهروندان فرانسوی در اعتراض به مرگ وانیس آر به یک پاسگاه پلیس در لاکورنو حمله کردند؛ پلیس با نارنجک، گاز اشک‌آور و گلوله‌های فلش بال با معترضان برخورد کرد.

لاکورنو در حومه شمالی پاریس در بخش سن سن دنیس قرار دارد که میزبان سالن‌های المپیک ۲۰۲۴ است.

خشونت پلیس فرانسه موضوع جدید و نوظهوری نیست، بلکه گاه به گاه با یک نمونه جدید خشونت به کانون بحث تبدیل می‌شود و خشم عمومی را برمی‌انگیزد.

چرخه اعتراض به خشونت پلیس فرانسه به‌ویژه خشونت این نهاد علیه اقلیت‌های قومی و نژادی از دهه ۱۹۶۰ سرعت بیشتری یافت؛ پلیس فرانسه با هر بار اعتراض عمومی و سراسری به خشونت افسران پلیس در مواجهه با معترضان به خشونت گسترده‌تری دست زده و شماری را کشته یا زخمی کرد.

اعتراض‌های عمومی در پی ناآرامی‌های فزاینده به دلیل تیراندازی مرگ‌بار تابستان گذشته پلیس نانتر در حومه پاریس، پایتخت فرانسه به یک نوجوان آفریقایی‌الاصل دور جدیدی از خشونت‌های کنترل نشده علیه معترضان را در پی داشت و پلیس به سمت تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک و صد‌ها نفر را دستگیر کرد.

جامعه فرانسه به حدی از خشونت و بی‌کیفرمانی پلیس این کشور به ستوه آمده که با شرایط مشابه در دیگر نقاط جهان همذات‌پنداری می‌کند؛ نمونه این امر را می‌توان در اعتراض‌های صورت گرفته در فرانسه در پی قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس ایالت مینه سوتای این کشور، اشاره کرد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *