گزارش| 

تلاش قوه قضاییه برای حرفه‌آموزی زندانیان/ هزار و ۱۵۱ مددجو در زندان‌های استان سمنان مشغول به‌کار هستند

8:30 - 28 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۹۴۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تلاش قوه قضاییه برای حرفه‌آموزی زندانیان/ هزار و ۱۵۱ مددجو در زندان‌های استان سمنان مشغول به‌کار هستند
مدیرکل سازمان زندان‌های سمنان گفت: در حال حاضر در بخش کارگاه‌های تحت نظارت بنیاد، انجمن حمایت و کارگاه‌های خودگردان در زندان‌های استان تعداد ۲۳۸ نفر زندانی و در بخش اعزام به کار تعداد ۴۶۳ نفر زندانی و در بخش اشتغال نشسته تعداد ۴۵۰ زندانی که در مجموع تعداد هزار و ۱۵۱ نفر زندانی در بخش‌های فوق مشغول به کار هستند.

خبرگزاری میزان- نتایج تحقیقات و تجربیات در سال‌های اخیر نشان داده که هیچ برنامه اصلاحی همچون اشتغال و حرفه آموزی، برای بازپروری و باز اجتماعی کردن زندانیان و بزهکاران موثر نبوده و نیست.

از این روست که سازمان زندان‌ها تمام تلاش و توان خود را در جهت توسعه اشتغال و مهارت آموزی و مولد سازی زندانیان بکار گرفته است و برای نیل به این هدف والا، در حال توسعه ظرفیت اشتغال و کارآفرینی برای مددجویان و خانواده‌های آنان است.

زندانیان به واسطه این ماموریت مهم و اساسی سازمان زندان‌ها در طول دوران محکومیت خود با حرف و فنون مختلف آشنا شده و در کارگاه‌های بیرون، داخل و پیرامون زندان‌ها به انجام شغلی درآمدساز مشغول می‌شوند تا علاوه بر حرفه آموزی بتوانند درآمدی برای گذران زندگی خود کسب کنند و از این حرفه پس از آزادی از زندان نیز خود و خانواده شان را بهره‌مند کنند.

سمنان/ 

بر همین اساس است که غلام‎علی محمدی، رئیس سازمان زندانیان کشور روز ۱۲ بهمن ماه امسال، گفت: مهمترین رسالت و ماموریت سازمان زندان‌ها اصلاح و تربیت است و اشتغال بهترین شیوه برای بازاجتماعی کردن زندانیان است و هدف اصلی و منتهای آمال و آرزوی ما نیز این موضوع است.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی بسیاری در سازمان زندان‌ها اجرا می‌شود، گفت: سال گذشته مسابقات قرآنی در استان قم برگزار شد، اما در کنار همه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، اشتغال جایگاه ویژه‌ای دارد، همانطور که بیکاری موجب فقر، سرخوردگی و ایجاد آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اشتغال موجب نشاط و شادابی و افزایش خودباوری در زندان می‌شود.

محمدی افزود: اشتغال بهترین مسیر در اصلاح و تربیت است، در تلاشیم که از همه ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده کنیم، که مهمترین موضوع در این راستا استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کار آفرینان است. مجلس فرصت خوبی را در اختیار سازمان زندان‌ها جهت استفاده از استفاده خدمات کارآفرینی قرار داده است، این تلاش بدین گونه بود که در سال گذشته خدمات ورودی زندان‌ها که ماحصل کارآفرینان این حوزه بود مالیات معاف شدند که امیدواریم این امر به قانون دائمی تبدیل شود.

سمنان/ 

محمدی با بیان اینکه تسهیلات مجلس در حوزه اشتغال زندانیان قابل تقدیر است، گفت: حرکت رو به جلویی در حوزه توسعه اشتغال زندانیان در حال انجام است و این نهضت خوبی است تا از ظرفیت کارآفرینان در حوزه اشتغال استفاده شود، رقابتی مبارک در بین کارآفرینان استان‌ها به راه افتاده است که جا دارد از مدیریت سازمان تعاون زندانیان تقدیر کنیم.

این عزم جزم سازمان زندانها، نتیجه خود را در کاهش تعداد زندانیانی که به چرخه بزه و زندان برمی‌گردند، نشان داده است. چنانچه اداره کل زندان‌های استان سمنان نیز در اجرای این ماموریت مهم، بر اساس آمار بسیار فعال بوده است.

امید کهربایی، مدیرکل سازمان زندان‌های استان سمنان، در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به تعداد زندانیان شاغل در زندان‌های استان سمنان بیان کرد: در حال حاضر در بخش کارگاه‌های تحت نظارت بنیاد و انجمن حمایت و کارگاه‌های خودگردان در زندان‌های استان تعداد ۲۳۸ نفر زندانی و در بخش اعزام به کار تعداد ۴۶۳ نفر زندانی و در بخش اشتغال نشسته تعداد ۴۵۰ زندانی که در مجموع تعداد هزار و ۱۵۱ نفر زندانی در بخش‌های فوق مشغول به کار هستند.

سمنان/ 

مشاغلی که بنیاد تعاون زندانیان ایجاد کرده است

وی با اشاره به مشاغلی که بنیاد تعاون زندانیان ایجاد کرده نیز عنوان کرد: کارگاه مصنوعات چوبی (اردوگاه) - کارگاه تولید نوار دور درب خودرو (اردوگاه) اغذیه فروشی زندان مرکزی- کارگاه خیاطی زندان مرکزی- کارگاه پوتین کارگاه صنایع دستی- محصولات بتی و بلوک‌های شهری پازل‌های شهرداری- کارگاه محصولات کنجدی است.

 توانمند سازی تقویت بنیه اقتصادی زندانیان

مدیرکل سازمان زندان‌های استان سمنان درباره اینکه اشتغال آفرینی تا چه حد در قطع چرخه معیوب بزهکاری موثر است نیز توضیح داد: توانمند سازی تقویت بنیه اقتصادی زندانیان از طریق درآمد زایی و نیز ایجاد مشغولیت به منظور جلوگیری از انحراف زندانیان و پر کردن اوقات فراغت آنان از اصلی‌ترین برنامه‌های دفتر برنامه ریزی اشتغال سازمان زندانهاست تا از بازگشت مجدد زندانیان به زندان‌ها جلوگیری شده و روند باز اجتماعی شدن آن‌ها نیز محقق شود.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی

وی افزود: بنیاد تعاون زندانیان استان و انجمن‌های حمایت از زندانیان استان با وارد کردن بخش خصوصی به عرصه اشتغال زندانیان توانستند گام‌های اثر بخشی در این زمینه بردارند.

سمنان/ 

 فروشگاه ویژه ارائه مواد مصرفی صنایع دستی راه اندازی می‌شود

کهربایی با اشاره به فروشگاه فروش محصولات زندانیان در استان سمنان گفت: به دلیل محدودیت فضا در زندان‌های استان، کلیه اجناس مورد نیاز زندانیان شاغل در بخش صنایع دستی از طریق فروشگاه‌های مستقر در هر زندان به زندانیان عرضه می‌شود. در حال حاضر برنامه ریزی شده تا در زندان مرکزی سمنان در اوایل سال آتی فروشگاه ویژه ارائه مواد مصرفی صنایع دستی راه اندازی شود.

محصولات تولیدی زندانیان

مدیرکل سازمان زندان‌های استان سمنان با اشاره به محصولاتی که به همت زندانیان و با سازمان دهی بنیاد تعاون تولید می‌شود نیز اظهار کرد: در کارگاه‌های داخل زندان: تولید جعبه‌های نفیس چوبی و با روکش مخمل در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون برای شرکت‌های مختلف که عمدتا به خارج از کشور صادر می‌شوند اعم از؛ تولید نوار دور درب خودرو شرکت پارمیدا، تولید پوتین کفش بهمن، تولید البسه برای شرکت‌ها و موسسات سطح شهر، تولید صنایع دستی نظیر کیف‌های چرمی در ابعاد مختلف، تسبیح، عینک چوبی، ساعت چوبی در اشتغال نشسته زندانیان در کارگاه‌های خارج از زندان: تولید قطعات خودرو، تولید مواد شوینده، تولید نوار دور درب خودرو، تولید قاب‌های بتنی و پیش ساخته اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/


برچسب ها: سمنان زندانها

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *