برگزاری ۲۳ دادگاه آنلاین در استان مرکزی/۶۳۴ فقره پرونده مسن و ۸۴ فقره پرونده کثیر الشاکی تعیین تکلیف و مختومه شد/ تحقق مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی با پیشرفت فیزیکی ۳ پروژه احداث

9:53 - 02 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۷۹۹
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برگزاری ۲۳ دادگاه آنلاین در استان مرکزی/۶۳۴ فقره پرونده مسن و ۸۴ فقره پرونده کثیر الشاکی تعیین تکلیف و مختومه شد/ تحقق مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی با پیشرفت فیزیکی ۳ پروژه احداث
رئیس کل دادگستری استان مرکزی از برگزاری تعداد ۲۳ دادگاه آنلاین در این استان خبر داد.

خبرگزاری میزان - دادرسی الکترونیک و برگزاری دادگاه‌های برخط (آنلاین)، از جمله اقدامات مهمی است که قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی فرآیند‌های قضایی و توجه به حقوق شهروندی انجام داده است.

به طور کلی دو نوع دادگاه برخط وجود دارد، دادگاه‌هایی که دو طرف پرونده می‌توانند به صورت آنلاین در آن شرکت کنند و با نام «دادگاه الکترونیک» شناخته می‌شود، اما به‌صورت آنلاین برای مردم پخش نمی‌شود، و نوع دیگر، دادگاه‌هایی که دو طرف یا یک طرف در دادگاه حضور دارند و با رضایت طرفین و تشخیص قاضی، دادگاه به‌صورت برخط برگزار می‌شود و مردم نیز می‌توانند دادگاه را از طریق سامانه‌های اعلام شده، مشاهده کنند که با نام «دادگاه علنی برخط» شناخته می‌شود؛ بنابراین پخش آنلاین دادگاه، مشمول دادگاه‌هایی است که از نظر قانون و قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده برگزاری علنی آن بلامانع است.

دادگاه الکترونیک یا برخط پدیده‌ای تقریبا نوظهور است که از طریق آن، دو طرف دعوا یا یک طرف دعوا و یا وکلای آن‌ها در بستر فضای مجازی در دادگاه حضور پیدا می‌کنند و بدون آنکه نیازی به حضور فیزیکی در مراجع قضایی باشد؛ دادگاه آن‌ها برگزار می‌شود و همانند دادگاه فیزیکی، حق دفاع و صحبت نیز برای طرفین و وکلای آن‌ها محفوظ است.

در دادگاه الکترونیک، اتفاق مهمی که رخ می‌دهد، این است که دادرسی‌های آنلاین مختص به ایرانیان داخل کشور نیست و ایرانیان خارج از کشور نیز می‌توانند بدون آنکه وارد کشور شوند، در بستر فضای مجازی در دادگاه خود شرکت کنند. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور اطلاعی از خدمات مجازی ندارند و نمی‌دانند که می‌توانند به‌صورت الکترونیک در جلسات شرکت کنند.

برگزاری ۲۳ دادگاه آنلاین در این استان مرکزی

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در گفتگو با میزان، درباره اینکه چه تعداد دادگاه آنلاین (برخط) در داد گستری استان مرکزی برگزار شده است اظهار کرد: تعداد ۲۳ دادگاه آنلاین در این استان برگزار شده است.

۶۳۴ فقره پرونده مسن و ۸۴ فقره پرونده کثیر الشاکی تعیین تکلیف و مختومه شد

وی درباره دستاورد‌های رسیدگی به پرونده‌های مسن و کثیر الشاکی در استان گفت: با توجه به اقدامات انجام شده از ۱ هزارو ۳۱ فقره پرونده مسن، تعداد ۶۳۴ فقره از پرونده‌ها تعیین تکلیف و مختومه شده است این موضوع به طور مستمر در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال جاری بخش عمده پرونده‌های مسن مختومه خواهد شد. از مجموع ۱۴۳ پرونده کثیرالشاکی تعداد ۸۴ فقره مختومه شده و تلاش جهت تعیین تکلیف این پرونده‌ها تا پایان سال ادامه دارد.

تحقق مصوبات سفر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی با پیشرفت فیزیکی ۳ پروژه احداث

رئیس کل دادگستری استان مرکزی بیان کرد: در سفر رئیس قوه قضاییه و مقامات عالی قضایی کشوربه استان دستوراتی صادرو دادگستری استان اقداماتی را به ثمر رسانده است به طوری که پروژه احداث ساختمان دادگستری خنداب با متراژ زیربنای ۱۳۴۰ متر مربع در ۳ طبقه از محل اعتبارات مصوبات سفر ریاست قوه قضاییه با اعتبار اولیه ۱۷۴، ۰۳۵ میلیون ریال در حال انجام و پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۵ درصد است که تا پایان سال تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: از مصوبات دیگر این سفر پروژه احداث دادگستری شهرستان خمین بود زمین پروژه در مساحت ۳۵۹۷ مترمربع از اراضی ملی در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان تملک، آزمایشات مکانیک خاک، نقشه‌های توپوگرافی utm زمین و نقشه‌های اجرایی ساختمان با متراژ زیر بنای ۲۳۰۰ متر مربع در ۳ طبقه انجام و قرارداد اجرای پروژه با پیمانکار منعقد و عملیات اجرایی پروژه از آبان ماه سال جاری آغاز شده که پیشرفت ۱۵ درصدی داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جزایی اظهار کرد: پروژه احداث دادسرای عمومی و انقالب شهرستان زرندیه مصوبه دیگر سفر رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی بود زمین پروژه در متراژ ۲۱۲۴ متر مربع به صورت حبه از خیرین تملک شده، آزمایشات مکانیک خاک و نقشه‌های توپوگرافی utm زمین و نقشه‌های اجرایی ساختمان در متراژ ۲۳۰۰ مترمربع در ۳ طبقه تهیه و با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته و تغییر اعتبار پروژه به عمومی – حساب خاص، بعد از تخصیص اعتبار عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *