جلالیان: نگران تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق کودکان هستیم

11:52 - 25 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۵۴۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جلالیان: نگران تاثیر تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق کودکان هستیم
معاون حقوق بشر وزارت دادگستری با ارائه گزارشی از اقدام‌های ایران در زمینه حقوق کودکان به شورای حقوق بشر از تاثیر تحریم‌ها و اقدام‌های قهری یک‌جانبه بر حقوق کودکان ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری میزان – عسکر جلالیان، معاون حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در آیتم سالانه حقوق کودک نشست شورای حقوق بشر به‌عنوان سخنران حضور داشت و گزارشی از رویکرد و کارنامه ایران را در این نشست ارائه کرد.

متن سخنرانی وی به شرح زیر است:

معاون رئیس

شرکت‌کنندگان محترم

جمهوری اسلامی ایران مصمم است به تلاش خود برای ایجاد سیستم‌های جامع حمایت از کودکان، بهبود چارچوب‌های قانونی و رسیدگی به دلایل ریشه‌ای آسیب‌پذیری کودکان، بدون تبعیض ادامه دهد؛ در این چارچوب موفق شده‌ایم یک سازوکار برای شناسایی و سپس حمایت از کودکان قربانی راه‌اندازی کنیم که به‌واسطه آن ارائه، مراقبت، توانبخشی و ادغام مجدد برای آن‌ها تضمین شود.

در چارچوب ساختن جامعه‌ای فراگیر و مشمول که مشارکت کودکان در فرآیند‌های مهم مانند تصمیم‌گیری را تضمین کند، جمهوری اسلامی ایران موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است که برخی از آن‌ها را به شرح زیر بیان می‌کنم:

- تصویب قانون حمایت از اطفال و نوجوانان در سال ۱۳۸۱ و اصلاح آن در سال ۱۳۹۹ با هدف ارائه حمایت‌های گسترده از کودکان و نوجوانان.

- از سال ۱۳۸۷ در کلیه مدارس ایران شورای دانش آموزی با عضویت دانش آموزان منتخب ایجاد شد؛ اهداف این نهاد، ایجاد زمینه برای رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی، توسعه همکاری در امور آموزشی و تعامل بین آن‌ها و مسئولان است.

- در ایران نزدیک به یک قرن است که آموزش رایگان و اجباری برای همه کودکان بدون توجه به ملیت و شرط اقامت آن‌ها تامین می‌شود.

- همچنین حمایت قابل توجهی از سازمان‌های غیردولتی و تسهیل کار آن‌ها در زمینه امور کودکان برای توانمندسازی آن‌ها در رسیدن به اهدافشان صورت می‌گیرد.

در پایان نگرانی خود را نسبت به تاثیر اقدام‌های قهرآمیز یک‌جانبه و تحریم‌های ظالمانه بر ظرفیت اقتصادی دولت‌ها در حمایت از کودکان و اختصاص منابع برای رشد و پیشرفت آن‌ها ابراز می‌کنم.

از شما متشکرم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *