ثبت احوال|

سامانه هدا چیست؟ + نحوه ثبت‌نام

17:02 - 19 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۵۹۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
سامانه هدا چیست؟ + نحوه ثبت‌نام
سامانه هدا یا سامانه هویت دیجیتالی ایرانیان، سامانه‌ای است که توسط سازمان ثبت احوال کشور، برای انجام احراز هویتی اینترنتی در مورادی مانند دریافت نشان ویژه کسب‌وکار‌های آنلاین راه‌اندازی شده است.

خبرگزاری میزان - در پی فرآهم آوردن زیرساخت‌های الکترونیکی لازم، برای راه‌اندازی کسب‌وکار‌های مجازی بر روی پلتفرم‌های ایرانی، دولت و سازمان ثبت احوال، زیرساخت دیگری را برای احراز هویت در پذیرنده‌ها و پلتفرم‌های مجازی ایرانی، فرآهم کرده است.

به این منظور، افراد برای احراز هویت در سایت‌های پذیرنده کسب وکار ابتدا باید، در سامانه هدا ثبت احوال (هویت دیجیتال ایرانیان)، ثبت نام کنند.

سامانه هدا درگاهی ایمن و پنجره واحد ارائه خدمات هویتی ایرانیان است. طراحی این سامانه با هدف کاهش جرایم فضای مجازی، افزایش امنیت فضای مجازی، کاستن تعداد کاربران ناشناس، ایجاد بستری جهت مدیریت بر آمار‌ها و اطلاعات احراز هویت و کاهش خطر جعل در فضای مجازی و ... است.

برای این منظور لازم است شهروندان و تمامی اشخاص حقوقی با ورود به سایت ثبت احوال هدا به آدرس الکترونیکی auth.ncr.ir در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات خود را جهت احراز هویت وارد کنند.

معرفی سامانه «هدا»

درگاه «هدا» که کوتاه شده عبارت «هویت دیجیتال ایرانیان» است، درگاهی جهت ارائه خدمات هویتی به ایرانیان است. هدف از ایجاد این سامانه، تشکیل یک نظام هویت معتبر در فضای مجازی است که در آن اعتبارسنجی هویت شهروندان در فضای مجازی برای پذیرندگان کسب و کار بسیار راحت‌تر از گذشته شده است.

سازوکار سامانه هدا ثبت احوال به این نحو است که کاربران با مراجعه به این سایت، مشخصات خود را ثبت می‌کنند و هر زمانی که یک کسب و کار اینترنتی یا سازمان دولتی قصد اعتبار سنجی او را داشته باشند، می‌تواند بدون نیاز به درگیر شدن در فرایند‌های معمول، تنها از طریق سایت هدا ثبت احوال به احراز هویت شخص بپردازد.

بدین ترتیب دیگر شهروندان نیازی به ثبت نام در سایت‌های مختلف ندارند و با یک بار ورود به سایت ثبت احوال هدا و ثبت نام در آن می‌توانند اطلاعات خود را ثبت کنند. انتقال اطلاعات کاربر به کسب و کار پذیرنده تنها منوط به آگاهی، رضایت و موافقت وی بوده و او کاملا به این امر نظارت دارد.

 سامانه هدا بستر تمام سامانه‌های احراز هویت در کشور شده و به نوعی بستر واحدی در حوزه احراز هویت برای بخش‌های دولتی و خصوصی خواهد بود. بزرگ‌ترین مزیت سامانه هدا ثبت احوال در این است که یک بستر امن و شفاف برای ارائه خدمات به شهروندان فراهم کرده است. اشخاص حقیقی نیز با استفاده از این سامانه، به راحتی می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن احتمال جعل و انکار هویت به انتقال اطلاعات در پروتکل‌های امن اقدام کنند.

راهنمای سامانه هدا

سازمان ثبت احوال کشور در راستای اجرای تکالیف قانونی خود و اجرای سند «نظام هویت معتبر در فضای مجازی» که از سوی شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شده است و همچنین مطابق نامه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشوردر سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، به‌منظور ایجاد سازوکاری آسان و کارآمد برای اعتبار سنجی اقلام هویتی شهروندان در فضای مجازی (اینترنت و اینترانت)، اقدام به راه ¬اندازی سامانه هُدا (هویت و دسترسی ایرانیان) کرده است.

سازوکار سامانه به این نحو است که یک کسب‌وکار اینترنتی یا یک سازمان دولتی و ... زمانی که نیاز به اعتبارسنجی اقلام هویتی شهروندان ایرانی داشته باشد، می¬تواند بدون درگیر شدن در پیچیدگی‌های معمول این فرآیند، این امر را از طریق سامانه هُدا سازمان ثبت احوال کشور، انجام دهد.

در این شیوه، دیگر نیازی به ثبت‌نام کاربر، در هریک از سایت‌های اینترنتی موجود در فضای مجازی کشور نیست. اقلام هویتی مورد نیاز کسب‌وکار (پذیرنده) نیز، در سایت کسب‌وکار دریافت نخواهد شد، بلکه شهروند توسط سازمان ثبت احوال کشور (به‌عنوان متولی هویت اشخاص حقیقی ایرانی) شناسایی می‌شود و در این فرایند، شهروند کاملاً نظارت، آگاهی و اختیار دارد.

درحالت کلی، سازوکار سامانه هُدا، شبیه به پرداخت اینترنتی است به این صورت که ابتدا شهروند یک‌بار برنامه تلفن همراه هُدا را بر روی گوشیب همراه خود نصب می‌کند و یا درصورت عدم دسترسی به تلفن همراه هوشمند، می‌تواند از طریق وب و به‌صورت برخط یک‌بار در سامانه هُدا ثبت‌نام کند؛ سپس در فضای مجازی، هر زمان که کسب‌وکارِ بهره‌بردار از سامانه هُدا نیاز به شناسایی شهروند داشته باشد، بدون نیاز به ثبت‌نام یا اخذ اقلام هویتی از شهروند، وی را به درگاه اینترنتی هُدا سازمان ثبت احوال کشور انتقال داده و پس از شناسایی شهروند توسط سازمان ثبت احوال، چنانچه شهروند با ارائه اطلاعات موردنیاز پذیرنده موافقت کند، اطلاعات مربوطه توسط سازمان ثبت احوال کشور در اختیار کسب‌وکار مذکور قرار خواهد گرفت.

شهروند در این عملیات کاملاً نظارت، آگاهی و اختیار دارد. یکی از کاربرد‌های برنامه تلفن همراه هُدا، تولید رمز‌های یک‌بارمصرف کوتاه‌مدت جهت شناسایی در درگاه هُدا است. شهروندانی که دسترسی به تلفن همراه هوشمند ندارند و یا تمایل به نصب برنامه مذکور ندارند می‌توانند به‌صورت تحت وب و بدون نیاز به نصب برنامه، ثبت‌نام نمایند و هنگام شناسایی در درگاه هُدا، رمز‌های یک‌بارمصرف را از طریق پیامک دریافت نمایند.

راهنمای ورود به سامانه هدا ثبت احوال

برای ثبت اطلاعات در سامانه هدا کاربران ابتدا باید از طریق گوشی همراه یا وب وارد این سایت به آدرس https://auth.ncr.ir/hooda-api شوند و با ارائه اطلاعاتی که در تصویر زیر درخواست شده، یک حساب کاربری ایجاد کند.

سامانه هدا چیست؟

در زمان ورود به سایت ثبت احوال هدا، این سامانه برای ورود کاربران یک رمز یکبار مصرف کوتاه مدت صادر می‌کند تا فرایند شناسایی به راحتی امکان‌پذیر شود. برای کاربرانی که به طریق وب وارد می‌شوند این رمز به وسیله پیامک ارسال خواهد شد.

بعد از ثبت نام و ورود به سامانه، کاربر باید روی گزینه «ثبت نام شهروندان» کلیک کرد.

در این مرحله فرمی به نمایش در می‌آید که لازم است اطلاعات خواسته شده در آن پر شده و سپس گزینه «ادامه» را انتخاب شود.

در مرحله بعد نتیجه احراز هویت شامل اطلاعاتی همچون نام، نام‌خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد به نمایش در می‌آید که به منزله احراز هویت شخص است در صورت درست بودن این اطلاعات باید بر روی گزینه «بله تایید می‌کنم» کلیک شود. در غیر این صورت با انتخاب گزینه «تلاش مجدد» امکان ویرایش اطلاعات وجود دارد.

پس از وارد کردن اطلاعات در سامانه هدا، کاربر احراز هویت می‌شود. منظور از احراز هویت این است که اطلاعات ثبت شده در سامانه توسط کاربر با اطلاعات ثبت شده در سازمان ثبت احوال یکی باشد و یک شخص معتبر باشد.

کاربران باید به این موضوع، توجه داشته باشند که نباید به هیچ وجه رمز عبور یا اطلاعات شخصی خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا از بروز سوء استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود. همچنین، هرگز نباید فریب پیامک‌های که از کاربر رمز عبور یا اطلاعات دیگر می‌خواهند را بخورد، زیرا سازمان ثبت احوال چنین پیامک‌های را ارسال نمی‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *