گفت‌وگو|

۵۷۵ هکتار از اراضی ملی با رای دادگاه‌های استان گلستان به بیت‌المال بازگشت

8:00 - 01 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۳۵۲۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
۵۷۵ هکتار از اراضی ملی با رای دادگاه‌های استان گلستان به بیت‌المال بازگشت
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: امسال با رای دادگاه‌های استان نزدیک به ۵۷۵ هکتار جنگل و مرتع به بیت‌المال بازگشت.

حیدر آسیابی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به بازگشت ۵۷۵ هکتار از اراضی ملی به بیت‌المال گفت: از این سطح بیش از ۷۷ هکتار اراضی جنگلی و بیش از ۴۷۵ هکتار هم مرتع بوده است.

وی افزود: بیش از ۲۳ هکتار هم از اراضی ساحلی استان جزو اراضی بود که با ورود دادگستری استان، خلع ید شد.

اختصاص دادگاه‌های ویژه‌

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برای اعمال دقت و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به اراضی ملی، دادگاه‌های ویژه‌ای در حوزه‌های قضایی استان اختصاص داده شد که نتیجه آن افزایش آراء خلع ید از عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان است.

عید// ۵۷۶ هکتار از اراضی ملی با رای دادگاه‌های استان گلستان به بیت‌المال بازگشت

وی ادامه داد: تاکید دادگستری بر اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری زمین‌های کشاورزی و باغی سبب شد امسال از تغییر کاربری ۱۴ هکتار زمین کشاورزی و باغی استان هم جلوگیری شود.

صدور سند ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان گلستان

آسیابی افزود: امسال همچنین با پیگیری دادگستری، برای حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان به نام منابع دولت، سند صادر شد.

رئیس کل دادگستری گلستان افزود: مسدود شدن ۴۳۱ چاه غیرمجاز، آزادسازی ۱۵۲ هکتار حریم و بستر رودخانه‌ها از تلاش‌های دادگستری استان در حوزه حفظ حقوق عامه طی امسال بود.

رئیس دستگاه قضا روز دوشنبه (۱۴ اسفند) طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به در پیش بودن هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، ضمن تشریح اقدامات و تدابیری که دستگاه قضایی در راستای احیای حقوق عامه در حوزه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست صورت داده است، اعلام کرد: در برخی موضوعات مرتبط با تضییع حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست به صورت موردی ورود پیدا کردیم؛ نظیرِ اقدامی که چندی پیش در نوشهر صورت گرفت و به موجب آن، با دستوری که صادر کردیم، مقام قضایی بصورت ویژه به موضوع ورود کرد و با سرعت در راستای احیای حقوق عامه تدابیر مقتضی اتخاذ شد و ضمن تخریب ساخت‌وساز‌های غیرمجاز که در قالب ۶۴ ویلا در زمین‌های چندین هکتاری جنگل‌های جلگه‌ای نوشهر بود، کار بازگرداندن آن اراضی به حالت اولیه نیز با هزینه خودِ فردِ خاطی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بسیاری از اراضی که در آن‌ها ساخت‌وساز‌های غیرمجاز صورت گرفته است پس از اجرای قانون در قبال آن‌ها و قلع و قمع، مجدداً به حالت اولیه بازنمی‌گردند، اما در اقدام صورت گرفته در اراضی نوشهر، در نتیجه تدابیر اتخاذ شده، این مهم تحقق یافت و در این اراضی با هزینه خودِ فردِ خاطی، درختکاری برای انتفاع عمومی صورت گرفت.

رئیس عدلیه در ادامه تصریح کرد: با اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در قوه قضاییه، از میزان تصرفات اراضی و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز کاسته شده است؛ با این وجود همچنان باید اقدامات پیشگیرانه را در این حوزه با قوت در دستور کار داشت؛ بر همین اساس، با عنایت به در پیش بودن تعطیلات نوروز، دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور در قبال این موضوع، تدابیر پیشگیرانه مقتضی را اتخاذ کنند.

انتهای پیام/ 



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
0
0
عالی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *