امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد

17:22 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۹۳۰
امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد
وزیر امور خارجه که منظور شرکت در اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین به جده سفر کرده، با وزیر خارجه این کشور و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که منظور شرکت در اجلاس اضطراری وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین به جده سفر کرده، با فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان به‌طور دوجانبه دیدار و گفت‎وگو کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از این دیدار، از قبول پیشنهاد ایران برای برگزاری این اجلاس فوق‎العاده و حمایت از آن و نیز میزبانی نشست ویژه فلسطین در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی تشکر کرد و بر اهمیت اتخاد موضع منسجم و قوی در این اجلاس در حمایت از فلسطین و تلاش مؤثر برای پایان دادن به جنایت جنگی علیه فلسطینیان تاکید کرد.  

وزیر امور خارجه با اشاره به موضع مشترک ایران و عربستان در ضرورت حمایت از فلسطین، گفت: انتطار ما آن است که در این اجلاس علاوه بر مواضع مشترک، گام‌های مؤثر برای حمایت از فلسطین و پایان نسل‌کُشی فلسطینان برداشته شود.  

وی از روند همکاری‌های دو کشور نیز ابراز خرسندی و با طرح برخی موضوعات و اولویت‌های مشترک همکاری، برای پیشبرد این روند ابراز آمادگی کرد.  

امیرعبداللهیان تقویت روابط اقتصادی و تجاری و تسهیل فعالیت‌های تجار را یک از اولویت‌های مهم دانست و گفت: لازم است همسو با روند رو به رشد روابط سیاسی، زمینه‌های تقویت این بخش از همکاری‌های دوجانبه را تسهیل کنیم.  

فیصل بن‌فرحان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار با اشاره به وضعیت سخت فلسطین و شرایط اسفناک انسانی در غزه، بر اهمیت اجلاس جده در مسیر تداوم تلاش‌ها برای پایان جنگ علیه فلسطین تاکید کرد.

وی بر اهمیت تلاش‌های دسته‎جمعی کشور‌های اسلامی چه در سازمان همکاری اسلامی و چه در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل تاکید کرد.  

بن‌فرحان از روند روابط دو کشور نیز ابراز خرسندی و بر اراده عربستان برای برداشتن گام‌های جدید در مسیر پیشبرد روابط تاکید کرد.  

طرفین با طرح برخی موضوعات مورد اهتمام در حوزه روابط دوجانبه، نسبت به تلاش مشترک برای تحقق برنامه‌ها و اهداف مشترک توافق کردند.  

دو طرف سلام متقابل رؤسای دو کشور را ابلاغ کردند.

دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

وزیر امور خارجه با حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان با تشکر از اهتمام دبیرکل سازمان همکاری اسلامی به مسئله غزه و تلاش‌های وی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین، نسبت به وضعیت وخیم انسانی در فلسطین به‌ویژه در نوار غزه به شدت ابراز نگرانی کرد.

وزیر امور خارجه از دبیرکل سازمان همکاری اسلامی برای اجابت فوری درخواست ایران و برخی دیگر از کشور‌های اسلامی برای برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه تشکر کرد.

امیرعبداللهیان مسئله فلسطین را مسئله محوری و مرکزی جهان اسلام دانست و بر ضرورت تلاش قوی‌تر و موثرتر سازمان همکاری اسلامی برای پایان دادن هر چه سریع‌تر به جنایت جنگی علیه ملت مظلوم فلسطین به‌ویژه فاجعه انسانی در غزه تاکید کرد.

وی اهمیت اجلاس جاری غزه همزمان با تداوم وضعیت فاجعه‌بار انسانی را در نوار غزه برشمرد و تاکید کرد: لازم است کشور‌های اسلامی شرکت کننده در این نشست با اتخاذ تصمیمات قوی، پیام محکم و بازدارنده به رژیم صهیونیستی و حامیان آن ارسال کرده و گام‌های قوی برای پایان دادن به این نسل‌کُشی بیرحمانه بردارند.

امیر عبدالهیان

وزیر امور خارجه همچنین از روند تعامل و مشورت‌های ایران و دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی به‌ویژه تماس‌ها و رایزنی‌های مشترک با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ابرار خرسندی و با توجه به ابعاد و آثار مثبت حاصله، از تداوم این مشورت‌ها و همکاری‌ها استقبال کرد.

حسین ابراهیم طه نیز با تشکر از موضع قوی ایران در حمایت از فلسطین و ابتکار و مشارکت وزیر امور خارجه در این نشست، به تشریح برخی تلاش‌ها و اقدامات سازمان همکاری اسلامی درباره تحولات فلسطین پرداخت و آمادگی خود را برای پیگیری مجدانه تصمیمات شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین اظهار داشت.

امیرعبداللهیان: جمهوری آذربایجان در سیاست همسایگی ایران از جایگاه مهمی برخوردار است

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در جده، با جیحون بایرامف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار با همتای آذربایجانی گفت، جمهوری آذربایجان در سیاست همسایگی ایران از جایگاه مهمی برخوردار است و دو ملت فراتر از پیوند‌های همسایگی و تاریخی، دارای پیوند‌های خویشاوندی هستند.

امیرعبداللهیان با تبریک مجدد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر سرزمین‌های جمهوری آذربایجان، از روند توسعه روابط دوجانبه ابراز رضایت کرد. 
وی گفت: خوشبختانه صفحه جدیدی در روابط دو کشور باز شده که برای دو ملت امید بخش است و فرصت‌های زیادی پیش روی دو کشور برای همکاری‌های مفید متقابل وجود دارد.

امیرعبداللهیان با تاکید بر سیاست کشورمان برای توسعه روابط با جمهوری آذربایجان در تمام زمینه‌ها، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی اجلاس آتی کمیسیون مشترک دو کشور در تهران را در تاریخ مورد توافق اعلام داشت.

وی ابراز خرسندی کرد که در چارچوب توافق دو رئیس جمهور، همکاری‌ها در زمینه‌های مورد توافق بخوبی پیش می‌رود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر اهمیت تلاش و اقدام مشترک برای فعالتر کردن ساختار‌های چندجانبه منطقه‌ای در مسیر منافع مشترک کشور‌های منطقه تاکید نمود.

بایرامف وزیر خارجه آذربایجان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، مشورت‌های مستمر دوجانبه با همتای ایرانی را مفید و سازنده توصیف کرد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از تبریک رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کشورش گفت، سیاست کشورش داشتن روابط ممتاز با همسایگان است و در این میان ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و آذربایجان مصمم به توسعه روابط با ایران است.

بایرامف با اشاره به پیشرفت اجرای برخی پروژه‌های مشترک، اظهار امیدواری کرد این پروژه‌ها در چارچوب زمانبندی انجام شده در سریعترین زمان ممکن اجرا و افتتاح شوند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت همکاری‌های حمل و نقلی و ترانزیتی دو کشور، بر آمادگی آذربایجان برای تقویت همکاری‌ها در کریدور ترانزیتی شمال جنوب تاکید کرد.

وزیر خارجه آذربایجان با اظهار خرسندی از روند کار کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و تاکید بر نقش آن در توسعه روابط دوجانبه، اظهار امیدواری کرد که اجلاس آتی با موفقیت در تهران برگزار شود.

طرفین در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و مسئله فلسطین گفتگو و تبادل نظر کردند.

دیدار امیرعبداللهیان با وزیر خارجه ترکیه 

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشور‌های سازمان همکاری اسلامی در جده، با هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با همتای خود و استمرار مشورت‌های مستمر، به سفر موفقیت آمیز اخیر رئیس جمهور کشورمان به آنکارا و برگزاری هشتمین نشست شورای عالی دو کشور اشاره کرد و اهمیت اجرای توافقات حاصله در این نشست را مورد تاکید قرار داد. همچنین مسئولیت مهم وزارتخانه‌های خارجه دو کشور در اجرای توافقات حاصله در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به آنکارا را خاطر نشان نمود. 

امیرعبداللهیان بر لزوم فعالتر کردن کمیته‌های مشترک همکاری دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید نمود.

وزیر امور خارجه کشورمان اهمیت روان سازی سفر کامیون‌ها برای تسهیل و تقویت همکاری‌های تجاری دو کشور را نیز یادآور شد و آمادگی کشورمان برای ازسرگیری همکاری‌های ریلی مسافری و باری با ترکیه را اعلام داشت.

وی با توجه به نگاه مشترک دو کشور در مبارزه با تروریسم، تداوم و تقویت همکاری‌ها در این زمینه را مهم دانست. وزیر خارجه کشورمان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به وضعیت فلسطین و نوار غزه، دیدگاه‌های کشورمان در اینخصوص را تشریح کرد.

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، سفر موفقیت آمیز آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ترکیه را حائز اهمیت دانست و از نتایج آن ابراز خرسندی نمود. وی برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در ایران را تبریک گفت. همچنین با اشاره به روابط عمیق و دوستانه دو کشور، توسعه روابط با ایران در همه زمینه‌ها را از اولویت‌های مهم ترکیه دانست. همچنین در چارچوب عزم دو کشور برای توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، اهمیت از سرگیری همکاری‌های حمل و نقل ریلی و نیز تسهیل روابط مردمی میان دو کشور همگام با دیگر ابعاد روابط مشترک را مورد تاکید قرار داد. 

وی همچنین از تقویت همکاری‌های دو کشور در مجامع ببن المللی استقبال نمود.

دو وزیر همچنین در خصوص وضعیت فلسطین و راه‌های پایان بخشیدن به جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان مظلوم نوار غزه تبادل نظر کردند.

 

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد

 

دیدار و گفتگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه تاجیکستان

امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس جده با سراج الدین مهرالدین، وزیر خارجه تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد.

امیرعبداللهیان دو ملت ایران و تاجیکستان را خویشاوند دانست و با تاکید بر اهمیت توسعه روزافزون روابط با تاجیکستان بعنوان اولویت مهم سیاست خارجی و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران، بر آمادگی برای اجرای کامل همه اسناد امضا شده در دیدار متقابل رؤسای جمهور دو کشور در تهران و دوشنبه تاکید نمود. 

وزیر امور خارجه کشورمان همکاری‌ها در زمینه خدمات فنی مهندسی، شرکت‌های دانش بنیان، ترانزیت، انرژی، علمی و آموزشی را از فرصت‌های خوب همکاری میان دو کشور برشمرد و گفت توافقات خوبی میان دو کشور در این زمینه‌ها وجود دارد که باید با تلاش مشترک آن‌ها را اجرایی و محقق کنیم. 

امیرعبداللهیان از تسهیل ارتباطات مردمی میان دو کشور استقبال و حمایت کرد. همچنین از تداوم مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال و برای انجام آن در تهران و دوشنبه اعلام آمادگی نمود. 

وزیر امور خارجه کشورمان از مواضع دولت تاجیکستان در ارتباط با فلسطین تشکر کرد و مشارکت تاجیکستان در نشست جده و سخنرانی وزیر خارجه تاجیکستان را دارای پیامی مهم و امیدبخش برای ملت فلسطین ارزیابی نمود.

وزیر خارجه تاجیکستان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار، از ابتکار ایران برای برگزاری اجلاس فوق العاده وزرای خارجه کشور‌های اسلامی در خصوص فلسطین تشکر کرد و آن را نشانه اهتمام عالی و انسانی ایران نسبت به مسئله فلسطین دانست. 

وی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران را تبریک گفت و افزود: تقویت روابط با ایران از اولویت‌های قطعی تاجیکستان است. وی بر اهمیت اجرای اسناد امضا شده در جریان دیدار رؤسای دو کشور در دوشنبه و تهران تاکید نمود.

همچنین بر ضرورت تسهیل سفر‌های مردمی میان دو کشور تاکید کرد.

وزیر خارجه تاجیکستان از افزایش حجم همکاری‌های تجاری دو کشور اظهار خرسندی نمود و اظهار امیدواری کرد که در نتیجه اجرای توافقات حاصله در اجلاس قبلی کمیسیون‌مشترک دو کشور، شاهد توسعه هرچه بیشتر این روابط باشیم. 

وزیر امور خارجه تاجیکستان اهمیت همکاری‌های مشترک دو کشور در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی و تلاش مشترک برای حل و فصل بحران‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد. همچنین بر اهمیت مشورت‌های سیاسی میان دو کشور تاکید نمود.

دو طرف در خصوص مسائل افغانستان نیز گفتگو و تبادل نظر کردند.
 
دو وزیر سلام‌های متقابل رؤسای دو کشور را ابلاغ کردند.

امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان و دبیرکل سازمان همکاری اسلامی دیدار کرد

 

 

در حال تکمیل...

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *