دستگاه قضایی در سال ۱۴۰۲|

حضور رئیس قوه قضاییه در زندان‌ها در جریان سفر‌های استانی و رسیدگی به مشکلات زندانیان در سال ۱۴۰۲

9:36 - 07 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۲۹۰۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
حضور رئیس قوه قضاییه در زندان‌ها در جریان سفر‌های استانی و رسیدگی به مشکلات زندانیان در سال ۱۴۰۲
رئیس قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ از زندان مرکزی بجنورد، زندان اوین و زندان مرکزی اصفهان بازدید کرد.

خبرگزاری میزان- بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، از جمله تأکیدات همیشگی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بوده و وی طی مدت اخیر شخصاً چندین بازدید از زندان‌های سراسر کشور انجام داده است.

زندان مرکزی ایلام، زندان رجایی‌شهر، زندان دماوند، زندان اوین، زندان مرکزی مشهد، زندان مرکزی اصفهان، زندان ساری و زندان زنان قرچک از جمله ندامتگاه‌هایی هستند که رئیس قوه قضاییه از ابتدای تصدی منصب قضا از آن‌ها سرکشی کرده و در جریان این بازدید‌ها بر لزوم تحول رفتاری و ساختاری در امر زندان‌بانی و ارتقاء وضعیت زندانیان در حوزه‌های مختلف تأکید کرده است.

علاوه بازدیدهای فوق، رئیس قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ از زندان مرکزی بجنورد، زندان اوین و زندان مرکزی اصفهان بازدید کرد.

بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی بجنورد (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی و در ادامه بازدید‌های میدانی و آسیب‌شناسانه خود از مراکز و مراجع قضایی، روز چهارشنبه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) از زندان مرکزی بجنورد بازدید کرد.

ویژه عید///بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان‌ها در سال ۱۴۰۲

رئیس دستگاه قضا در جریان این بازدید، ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان آن و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذی‌صلاح صادر کرد.

سرکشی به سالن‌هان زندان مرکزی بجنورد از جمله بخش قرنطینه و مجتمع اشتغال و حرفه‌آموزی ندامتگاه، بخش‌هایی از بازدید رئیس قوه قضاییه بود.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان مرکزی بجنورد، وی در گفتگوی چهره به چهره با محکومان این زندان، در رابطه با جرم ارتکابی، مدت زمان سپری‌شده از محکومیت آن‌ها، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید، خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد تاکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری، میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ رئیس عدلیه به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک تک نامه‌ها و درخواست‌های مدجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

رئیس دستگاه قضا خطاب به مددجویان زندان مرکزی بجنورد گفت: اشخاصی را مسئول خواهم کرد تا در صورت لزوم برای پیشبرد امور شما، وفق درخواست‌هایی که دارید با قاضی صادرکننده حکم و قاضی اجرای احکام پرونده در جهت اعمال ارفاقات قانونی، رایزنی داشته باشند.

در جریان این بازدید به دستور رئیس قوه قضاییه، تمامی نامه‌های زندانیان که حاوی درخواست‌های آن‌ها بود، جمع‌آوری شد تا مبتنی بر جهات و ملاحظات قانونی به آن‌ها ترتیب اثر داده شود.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید وجود سه شاخصه مهم «رفتار پسندیده در زندان»، «نداشتن سابقه» و «اطمینان یافتن مسئولان امر از عدم ارتکاب جرم توسط محکوم» برای قرار دادن اسامی زندانیان در فهرست عفو‌های مناسبتی تأکید کرد.

رئیس قوه قضاییه در این بازدید در جریان فرآیند تولید محصولات مختلف در این مجتمع قرار گرفت و خطاب به مددجویان فعال در این مجتمع گفت: در امر تولید محصولات و مصنوعات، نهایت دقت و ظرافت را به کار ببندید تا همگان بدانند که کیفیت محصولات تولیدی در کارگاه‌های زندان‌ها از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بازدید رئیس قوه قضاییه از ندامتگاه اوین (جمعه ۸ دی۱۴۰۲)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه بازدید‌های میدانی و آسیب‌شناسانه خود از مراکز و مراجع قضایی و همچنین در راستای نظارت بر میزان بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان، عصر و روز جمعه (۸ دی ماه ۱۴۰۲) به مدت ۴ ساعت، از زندان اوین بازدید کرد.

ویژه عید///بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان‌ها در سال ۱۴۰۲

رئیس قوه قضاییه در جریان سرکشی خود از زندان اوین، علاوه بر بند‌های عمومی همانند دفعات قبلی، از برخی بند‌های امنیتی این زندان نیز بازدید کرد.

آسیب‌شناسی ارتباط با علل شکل‌گیری پرونده‌های مالی در خلال گفت‌وگوی بی‌واسطه با محکومان مالی مستقر در زندان اوین از جمله برنامه‌های رئیس عدلیه در این بازدید بود.

رئیس دستگاه قضا در جریان بازدید از زندان اوین ضمن سرکشی از بخش‌های مختلف این زندان، از نزدیک با مسائل و مشکلات مددجویان و کادر ندامتگاه آشنا شد و دستورات مقتضی را به مسئولان ذی‌صلاح صادر کرد.

رئیس قوه قضاییه، ضمن دقت پیرامون برگه‌هایی که وضعیت زندانی و سیر رسیدگی به پرونده او، در آن‌ها درج شده بود، از مسئولان مربوطه در زندان، به صورت موردی، در رابطه با اقدامات انجام شده در قبال پرونده برخی از زندانیان، سؤالاتی را مطرح کرد.

در جریان بازدید رئیس عدلیه از بخش‌های مختلف زندان اوین، وی در گفتگوی چهره‌به‌چهره با متهمان و محکومانِ مستقر در این زندان، در مورد اتهام و جرم ارتکابی آن‌ها، مدت زمان سپری شده از محکومیت‌شان، شرایط بهداشتی و غذایی زندان و نحوه بهره‌مندی مددجویان از امکانات ورزشی، رفاهی و آموزشی کسب اطلاع کرد.

رئیس دستگاه قضا خطاب به مددجویان زندان اوین تأکید کرد که طی نامه‌ای با ذکر جزئیات، درخواست‌های خود، وضعیت خانوادگی، نوع محکومیت، سوابق کیفری و میزان بهره‌مندی خود از ارفاقات قانونی را درج کنید؛ وی به مددجویان این زندان اطمینان خاطر داد که به تک‌تک نامه‌ها و درخواست‌های مدجویان مبتنی بر اقتضائات قانونی، رسیدگی خواهد شد.

رئیس قوه قضاییه درباره این نامه‌ها به مددجویان گفت: فکر نکنید که این نامه‌ها خوانده نمی‌شوند؛ مطمئن باشید تمامی این نامه‌ها با دقت خوانده می‌شوند تا در چارچوب قانون، مشکلات و مسائل مربوط به پرونده نگارنده نامه برطرف شود و از خلال محتویات این مرقومه‌ها، آسیب‌شناسی مربوط به علل ایجاد پرونده‌های قضایی صورت گیرد و ریشه‌هایی که بعضاً مشترک هستند و سبب ازدیاد پرونده‌های قضایی می‌شوند شناسایی و رفع گردند.

رئیس عدلیه در گفتگو‌های با مددجویان زندان اوین ضمن اشاره به سیاست‌های قوه قضاییه در راستای حبس‌زدایی و فراهم کردن شرایط عفو و آزادی زندانیان واجد شرایط، بر این موضوع تأکید کرد که مرتکبین جرائم خشن و سرقت که امنیت فیزیکی و روانی مردم و شهروندان را تهدید می‌کنند، در فهرست عفو‌ها قرار نمی‌گیرند و تأسیسات ارفاقی شامل آن‌ها نمی‌شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه خطاب به محکومان مالی در اندرزگاه شماره ۶ زندان اوین، گفت: تمام تلاش‌تان را برای دریافت رضایت از شکات خود انجام دهید و در صورت تمایل در نامه‌ای به من، با جزئیات و بصورت واضح، مسائل خود را قید کنید، از جمله آنکه اصل بدهی‌تان چه مقدار است و آیا این بدهی در اثر تورم افزایش داشته است یا خیر؟ همچنین طرف شکایت خود را هم ذکر کنید و درج کنید که آیا وی آمادگی برای اعمال رضایت دارد یا خیر؟ چنانچه مُعسر نیز هستید، جزئیات مربوطه را در نامه‌تان درج کنید.

یکی از زندانیان مستقر در اندرزگاه مزبور، خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: در طول ۱۳ سالی که در این اندرزگاه، دوران محکومیت خود را می‌گذرانم، شما اولین رئیس قوه‌ای هستید که برای بازدید به این اندرزگاه می‌آیید؛ رئیس دستگاه قضا در پاسخ به این زندانی تصریح کرد: هدف من از انجام این بازدید‌ها و سرکشی‌ها، بررسی وضعیت زندان و زندانیان است و به هیچ وجه نمی‌خواهم و مایل نیستم که شما به تمجید از من و یا مسئولان زندان و زندانبان‌ها بپردازید؛ من به اینجا آمده‌ام تا مشکلات موجود را بی‌واسطه از زبان خود شما زندانیان بشنوم و در حد وسع و توان و مقدورات قانونی، اقدامات اصلاحی را ترتیب دهم.

قاضی‌القضات خطاب به زندانیان گفت: در بیان مسائل و مشکلاتتان، سانسور و لکنت نداشته باشید و بدانید که به اینجا نیامده‌ام تا یک کار نمایشی انجام دهم؛ بلکه می‌خواهم آسیب‌شناسی داشته باشم و مشکلات شما مددجویان و زندانیان را رفع کنم.

رئیس عدلیه همچنین خطاب به مسئولان زندان اوین گفت: علت اینکه روز جمعه را برای بازدید از زندان اوین انتخاب کرده‌ام این است که وقت مبسوط و موسّع برای سرکشی از تمامی بخش‌ها را داشته باشم، لذا هر کجا لازم است و تصور می‌کنید وضعیت زندان و زندانیان در آن بخش و اندرزگاه مطلوب نیست، اعلام کنید تا شخصاً سرکشی کنم و از نزدیک به بررسی مشکلات بپردازم.

بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان مرکزی اصفهان (۲۳ بهمن ۱۴۰۲)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، همزمان با ایام جشن پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، در مراسم آزادی زندانیان و محکومان واجد شرایط در این ندامتگاه، شرکت کرد.

ویژه عید///بازدید رئیس قوه قضاییه از زندان‌ها در سال ۱۴۰۲

رئیس قوه قضاییه در این بازدید، به تبیین عوامل موثر در اعطای ارفاقات قانونی به محکومان واجدشرایط پرداخت و به زندانیان توصیه کرد از اتلاف وقت خود بپرهیزند و از اوقاتی که دارند برای حرفه‌آموزی و ارتقای شغلی و یا ادامه تحصیل و افزایش معلومات، استفاده کنند و در کلاس‌های آموزشی زندان شرکت کنند.

رئیس عدلیه خطاب به زندانیان گفت: زندانیان در ندامتگاه‌ها از فرصت و بستر موجود برای اصلاح رفتار و بازاجتماعی شدن خود بهره بگیرند و از همنشینی با افراد شیطان‌صفت و بدکردار که قصد اصلاح ندارند، اجتناب کنند و پیوسته به فکر خانواده و نزدیکان خود در بیرون از زندان باشند.

رئیس قوه قضاییه در جریان سرکشی از زندان مرکزی اصفهان، از نمایشگاه کشفیات این زندان در حوزه مواد مخدر، اشیاء ممنوعه و مسروقه، بازدید کرد و توصیه‌هایی تخصصی را خطاب به مسئولان این زندان برای جلوگیری از ورود مواد مخدر و اشیای ممنوعه به داخل زندان مطرح کرد.

«ایجاد شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن زندانیان»، «اشتغال زندانیان»، «حبس‌زدایی»، «اعمال تأسیسات ارفاقی» و «ایجاد ترتیبات فنی و قضایی برای استفاده از پابند الکترونیک در قبال محکومان واجد شرایط قانونی» از جمله رویکرد‌های تحولی در مقوله زندان و زندانیان است که مورد تاکید جدی رئیس قوه قضاییه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: رئیس قوه قضاییه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *