رهبر انقلاب پس از کاشت سه اصله نهال در روز درختکاری:

حضور در انتخابات جهاد ملت ایران بود

11:04 - 15 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۸۲۸
دسته بندی: سیاست ، عمومی
حضور در انتخابات جهاد ملت ایران بود
رهبر انقلاب اسلامی در هفته منابع طبیعی و همزمان با روز درختکاری سه اصله نهال کاشتند.

خبرگزاری میزان - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز بعد از کاشت ۳ اصله درخت که همزمان با روز درختکاری انجام شد، از حضور ملت ایران در پای صندوق‌های رأی در ۱۱ اسفند تشکر کردند و گفتند: حضور ملت ایران در انتخابات انجام وظیفه اجتماعی و تمدنی و یک جهاد بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: دشمنان حدود یکسال با تبلیغات خود تلاش کردند تا مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند و انتخابات از رونق بیفتد، اما مردم با حرکت بزرگ و حماسه‌آمیز خود در ۱۱ اسفند، به مواجهه با تلاش دشمنان رفتند، بنابراین این حرکت یک جهاد بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از دست‌اندرکاران انتخابات اعم از مسئولین برگزاری، تبلیغات و حفظ امنیت نیز تشکر و قدردانی کردند.

رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به وقوع سیل در بخش‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و خسارت‌های وارد شده به مردم تاکید کردند: کمک‌ها و امداد‌هایی که از طرف بخش‌های دولتی و غیر دولتی در حال انجام است، باید ادامه پیدا کند و کسانی هم که توانایی ورود به امداد و کمک را دارند، برای کمک‌رسانی وارد شوند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود با اشاره به روز درختکاری، کاشت درخت را یک سرمایه‌گذاری باصرفه و پرسود خواندند و افزودند: درخت دارای ثمرات زیادی همچون افزایش اکسیژن هوا و مقابله با آلاینده‌ها است، بنابراین یک سرمایه‌گذاری پرسود است به‌خصوص در شرایط زندگی ماشینی امروز که متاسفانه آلاینده‌ها افزایش پیدا کرده‌اند.

ایشان اهتمام اسلام را بر ارتباط انسان با طبیعت و همچنین مراقبت از طبیعت یادآور شدند و با اشاره به غرس سه اصله درخت برای نشان دادن اهتمام بیشتر به درختکاری، از جمله کاشت یک درخت زیتون گفتند: برای اعلام همبستگی و همدلی با مردم مظلوم و البته بسیار مقاوم فلسطین، یکی از درخت‌هایی که امروز کاشته شد، درخت زیتون بود و این اقدام نمادین در واقع برای ابراز سلام به آن‌ها بود و اینکه بگوییم همواره حتی در کاشت درخت نیز به یاد مردم فلسطین هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی علاوه برکاشت نهال زیتون، یک اصله نهال «سرو لاوسون» و یک اصله نهال «اَنجیلی» را که در داخل تولید شده اند، غرس کردند. 

درخت «َانجیلی»، یک درخت بومی جنگل‌های مازندران است که علاوه بر استفاده از چوب سخت آن در مصارف مختلف، ریشه و برگ‌های آن نیز استفاده دارویی دارند.

رهبر انقلاب: وجود درخت در شرایط زندگی ماشینی امروز و افزایش آلاینده‌ها یک نعمت الهی است

تشکر رهبر انقلاب از ملت ایران به خاطر حضور در پای صندوق‌های رای

رهبر انقلاب: کمک‌های دولتی و غیردولتی به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان ادامه پیدا کند

متن کامل بیانات رهبر انقلاب

بسم الله الرّحمن الرّحیم

بحمدالله روز درخت‌کاری هم دوباره فرارسید و ان‌شاءالله ملّت ایران موفّق بشوند به کار زیبا و پُرسود درخت‌کاری؛ ان‌شاءالله در سراسر کشور انجام بدهند این کار را و به این کار موفّق بشوند. آن‌طوری که شنیدم، سهم دویست‌وپنجاه‌میلیونیِ درخت‌کاریِ سالِ ۱۴۰۲ را مسئولین توانسته‌اند انجام بدهند که این خیلی مغتنم است و ما را به [کاشت]آن یک میلیارد درختی که وعده شده نزدیک میکند.

قبل از آنکه دو سه نکته درباره‌ی درخت‌کاری عرض بکنم، لازم میدانم اشاره کنم به موضوع مهمّ انتخابات و از ملّت ایران به خاطر حضورشان در پای صندوق‌های رأی تشکّر کنم. ملّت ایران با این حضور، هم یک وظیفه‌ی اجتماعی و تمدّنی را انجام دادند، هم یک جهاد انجام دادند. میگوییم «جهاد»؛ چرا؟ چون در مقابل تبلیغات دشمنان بود. تقریباً حدود یک سال، دشمنان ملّت ایران، دشمنان ایران اسلامی، دشمنان جمهوری اسلامی از اطراف دنیا تلاش کردند که مردم را از [شرکت در]انتخابات منصرف کنند و انتخابات را از رونق بیندازند. مردم با حضور خودشان در پای صندوقها، در مواجهه‌ی با این حرکت دشمنان، یک حرکت بزرگ و حماسه‌آمیزی را انجام دادند؛ بنابراین، این یک «جهاد» بود. از دست‌اندرکاران انتخابات هم تشکّر میکنیم؛ از مسئولین برگزاری، از مسئولین تبلیغات، از مسئولین امنیّت، از همه‌ی کسانی که به نحوی به برگزاری انتخابات کمک کردند.

یک مطلب هم درباره‌ی سیل اخیر بلوچستان عرض میکنم. این سیلی که در ناحیه‌ی جنوبی استان سیستان و بلوچستان اتّفاق افتاد، سیل مهمّی بود و خسارت‌های زیادی هم به مردم وارد کرده؛ [لذا]امداد‌هایی که دارد انجام میگیرد حتماً بایستی ادامه پیدا کند. بحمدالله گروه‌های امدادی ــ چه از مسئولین دولتی و چه غیر آن‌ها ــ مشغول کار هستند، تلاش میکنند، کمک میکنند؛ [این]باید ادامه پیدا کند و دیگرانی هم که میخواهند، میتوانند و مشتاق به ورود در این کمک‌ها هستند، وارد بشوند و بر این کمک‌ها اضافه کنند. امیدواریم ان‌شاءالله رنج‌های مردم با کمک‌هایی که میشود انجام بگیرد.

امّا راجع به درخت‌کاری؛ دو سه نکته را من در مورد درخت‌کاری عرض میکنم. نکته‌ی اوّل اینکه درخت‌کاری یک سرمایه‌گذاری است، آن هم سرمایه‌گذاریِ باصرفه و پُرسود. شما یک تکّه چوب را درون زمین میکنید، این تبدیل میشود به یک درخت و سودش را میبرید، در حالی که شما جز مراقبت کاری ندارید، [زیرا]تغذیه و رشد این درخت از سوی زمین و از سوی خورشید انجام میگیرد؛ شما فقط مراقبت میکنید، آب میدهید و مواظبید که آسیبی به آن نرسد؛ خود این درخت به کمک عوامل طبیعی که خدای متعال معیّن کرده، رشد میکند و به شما میوه میدهد. از این پُرسودتر چه سرمایه‌گذاری‌ای را میشود انسان پیدا کند؟ سرمایه‌گذاریِ پُرسود و باصرفه. بنابراین، هر کسی در این سرمایه‌گذاری شرکت بکند، قطعاً سود برده؛ چون شما که درخت را میکارید، عواملی غیر از شما در رشد این درخت و میوه‌دهی این درخت و ثمردهی این درخت فعّالند، امّا شما از این ثمر استفاده میکنید.

نکته‌ی دوّم: میوه‌ی درخت فقط همان میوه‌ای نیست که شما از درخت میوه‌دار میچینید؛ سایه‌ی این درخت هم میوه است، چوب این درخت هم میوه است، هوایی که ایجاد میکند و اکسیژنی که به هوا میدهد میوه است، مبارزه‌ای که این درخت با آلودگی‌ها و آلاینده‌های هوا میکند میوه است؛ همه‌ی این‌ها میوه‌های این درخت است. بنابراین، انواع و اقسام ثمرات را شما از این سرمایه‌گذاریِ خوبتان میبرید. بخصوص در زندگیِ ماشینیِ امروز که متأسّفانه آلاینده‌ها زیاد شده‌اند و به ضرر انسان تمام میشود، وجود درخت واقعاً یک نعمت بابرکت و یک لطف الهی است.

نکته‌ی سوّم این است که بدانیم در اسلام، بر ارتباط با طبیعت تکیه شده؛ یعنی اسلام انسان را از طبیعت جدا نکرده، به انسان توصیه کرده که هم به طبیعت برسد و هم از طبیعت استفاده کند. در قرآن کریم «وَ استَعمَرَکُم فیها» هم هست، یعنی خدای متعال از شما خواسته که زمین را آباد کنید، طبیعت را آباد کنید، «کُلوا مِن ثَمَرِه» هم هست: «کُلوا مِن ثَمَرِهِ اِذا اَثمَر»؛ از میوه‌ی آن استفاده کنید. بنابراین، هم شما به زمین رسیدگی میکنید و به طبیعت میرسید و از آن مواظبت میکنید و مراقبت میکنید، هم شما از طبیعت بهره‌مند میشوید؛ این در اسلام تأکید شده؛ این جزو چیز‌هایی است که در قرآن آمده، روایات فراوانی هم در باب محیط زیست داریم.

نکته‌ی آخر اینکه امسال ما سه درخت غرس کردیم؛ برخلاف [بعضی]سال‌های قبل که دو درخت غرس میکردیم، امسال تعداد درخت‌هایی را که غرس شده افزایش دادیم، به معنای اهتمام بیشتر به درخت‌کاری؛ و یکی از این سه درخت هم درخت زیتون است؛ این به معنای اظهار همبستگی و همدلی با مردم فلسطین است ــ که مرکز زیتون آنجا است ــ و میخواهیم به این مردم مظلوم و عزیز و بسیار مقاوم، از دور سلام بدهیم و بگوییم ما همه جور به یاد شما هستیم، از جمله اینکه درخت زیتون را به یاد شما غرس میکنیم.

به همه‌ی ملّت عزیزمان سلام و درود میفرستم و سلامت و عافیت و لطف و فیض الهی را برای همه‌ی ملّت و همه‌ی کشور از خداوند متعال طلب میکنم.

والسّلام علیکم و رحمةالله و برکاته

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *