انتخابات آمریکا|

پیروزی نیکی هیلی در پایتخت آمریکا؛ مقبولیت جو بایدن کاهش یافت

9:50 - 14 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۶۱۵
پیروزی نیکی هیلی در پایتخت آمریکا؛ مقبولیت جو بایدن کاهش یافت
نیکی هیلی، دونالد ترامپ را در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواهان در پایتخت آمریکا شکست داد.

خبرگزاری میزان - نیکی هیلی، تنها رقیب باقی‌مانده دونالد ترامپ در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه در رای‌گیری حزبی واشنگتن، پایتخت آمریکا پیروز شده و برای نخستین بار ترامپ را شکست داد.

در همین حال، فاصله آرای دو رقیب به قدری زیاد است که پیروزی نهایی ترامپ در رقابت برای کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه قطعی به نظر می‌رسد.

جمهوری خواهان پایتخت آمریکا در انتخابات حزبی خود شرکت کردند و در نهایت نیکی هیلی توانست با کسب ۶۳ درصد آرا در برابر ۳۳ درصد دونالد ترامپ، پیروز واشنگتن شود و هر ۱۹ نمایندگی الکترال این شهر و محدوده را به خود اختصاص دهد.

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل اکنون با کسب آرای پایتخت در مجموع ۴۳ نمایندگی الکترال در برابر ۲۴۷ نمایندگی الکترال ترامپ را کسب کرده است.

با این حال، هیلی با نتایجی که در پایتخت آمریکا به دست آورد، نخستین زن تاریخ حزب جمهوری‌خواه آمریکا شد که در یک رقابت مقدماتی حزبی پیروز شده است.

دونالد ترامپ تاکنون همه انتخابات‌های ایالتی را با پیروزی پشت سر گذاشته و انتظار می‌رود ۵ مارس (۱۵ اسفند) که چند انتخابات ایالتی به‌طور همزمان برگزار می‌شود (سه‌شنبه بزرگ)، او بتواند نامزدی برای حزبش را قطعی کند.

کاهش مقبولیت جو بایدن

براساس نظرسنجی‌های انجام شدە، مقبولیت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بە شکل کم سابقەای کاهش یافته است.

براساس آخرین نظرسنجی انجام شدە از سوی موسسه تحقیقاتی کالج سی‌نا که به سفارش نیویورک تایمز انجام شده، تنها ۴۳ درصد از رای‌دهندگان آمریکایی بایدن را گزینە مناسبی برای ریاست‌جمهوری آمریکا می‌دانند. این رقم برای دونالد ترامپ ۴۸ درصد است.

بخشی از مخالفان ترامپ امیدوارند کە دادگاه عالی آمریکا صلاحیت این نامزد انتخابات را با توجه بە حجم پرونده‌های زیادی کە علیه او در جریان است، تایید نکند. اما بە گفتە کارشناسان بە همان اندازە کە ترامپ پیروزی‌های بیشتری بە دست می‌آورد، احتمال همچنین تصمیمی بعیدتر بە نظر می‌رسد.

دادگاه عالی آمریکا به حکم کلرادو درباره ترامپ رسیدگی می‌کند

دادگاه عالی آمریکا ممکن است امروز حکمی را در مورد تلاش کلرادو در جهت منع دونالد ترامپ از نامزدی ریاست‌جمهوری صادر کند.

دادگاه عالی کلرادو در ماه دسامبر (آذر) اعلام کرد که ترامپ نمی‌تواند در انتخابات این ایالت شرکت کند، زیرا او درگیر شورش شده بوده است. این ایالت استدلال کرد که ترامپ باید براساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا از حضور در انتخابات منع شود.

قاضی‌های دادگاه عالی کلرادو حکمی صادر و ترامپ را از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل نقشش در ناآرامی‌های ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی ۱۳۹۹) رد صلاحیت کردند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *