لاهه؛ عرصه رویارویی جهان با رژیم صهیونیستی و حامیانش

12:13 - 12 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۳۴۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
لاهه؛ عرصه رویارویی جهان با رژیم صهیونیستی و حامیانش
دیوان بین‌المللی دادگستری در پی آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه به کانون بحث‌های جدی در موضوع فلسطین تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) در هفته‌های اخیر به محلی برای رویارویی جهان با رژیم صهیونیستی و متحدانش در موضوع فلسطین تبدیل شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری پس از آن که در ۲۶ ژانویه (۶ بهمن) رای اولیه خود در موضوع شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی را صادر کرد، ۱۹ فوریه (۳۰ بهمن) جلسات استماع خود را برای ارائه نظر مشورتی به مجمع عمومی سازمان ملل در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی بر اراضی فلسطینی از سال ۱۹۶۷ آغاز کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده یاد شده، به‌صورت اولیه وقوع نسل‌کشی در غزه را پذیرفت و دستور‌هایی را در این رابطه صادر کرد؛ ضمن اینکه به رژیم صهیونیستی دستور داد تا گزارشی از اجرای دستورات دیوان را طی یک ماه ارائه کند.

صدور حکم اولیه دیوان بین‌المللی دادگستری با واکنش‌هایی مواجه شد که خطوط حمایت از فلسطین را بیش از هر زمانی در سطح جهانی پررنگ کرد؛ حکم نهایی دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به اتهام نسل‌کشی احتمالا چند سال دیگر صادر می‌شود.

از سوی دیگر، جلسات تاریخی استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین از سال ۱۹۶۷ برای ارائه نظر مشورتی به مجمع عمومی سازمان ملل با حضور بیش از ۵۰ کشور از ۱۹ تا ۲۶ فوریه (۳۰ بهمن تا ۷ اسفند) ادامه یافت؛ این نخستین بار بود که مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه‌ای مصوب دسامبر ۲۰۲۲ (آذر ۱۴۰۱) از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا تاثیر حقوقی اشغال طولانی‌مدت، شهرک‌سازی و الحاق اراضی فلسطینی از جمله کرانه باختری را از سوی رژیم صهیونیستی تشریح کند.

در طول دهه‌های گذشته، رژیم صهیونیستی حدود ۲۰۰ شهرک غیرقانونی در سرزمین‌های فلسطینی ساخته است که نزدیک به ۷۰۰ هزار شهرک‌نشین غیرقانونی در آن زندگی می‌کنند؛ برخی از آن‌ها فقط چند کیلومتر از مرز غزه فاصله دارند.

برنامه‌های اعلام شده از سوی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ژوئن ۲۰۲۳ (خرداد ۱۴۰۲) برای ساخت هزاران واحد مسکونی جدید برای شهرک‌نشینان غیرقانونی در کرانه باختری، با وجود ممنوعیت‌های ساخت‌وساز، یکی از عوامل رقم خوردن عملیات طوفان الاقصی بود.

علاوه بر نمایندگان ۵۲ کشور، سه سازمان - اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه آفریقا - نیز در مورد اشغال غیرقانونی رژیم صهیونیستی و اعمال تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها در دیوان بین‌المللی دادگستری استدلال‌هایی ارائه کردند؛ بیشتر حاضران در کنار نمایندگان فلسطینی قرار گرفتند که خواستار پایان دادن به الحاق غیرقانونی رژیم صهیونیستی و اشغال بخش‌های وسیعی از سرزمین فلسطین بودند.

فقط تعداد انگشت‌شماری از کشور‌ها مانند آمریکا و انگلیس - دو کشوری که مسئول قرن‌ها استعمار شهرک‌نشینان برتری طلب سفیدپوست و قتل میلیون‌ها نفر از مردم بومی در قاره‌های مختلف هستند - در کنار رژیم نسل‌کش صهیونیستی ایستادند.

احتمالا اعلام رای هیئت متشکل از ۱۵ قاضی دیوان بین‌المللی دادگستری در این موضوع، شش ماه طول می‌کشد.

سازمان ملل از زمان تاسیس خود هرگز استقلال لازم را کنترل و نفوذ آمریکا نداشته است؛ از این رو انتظار نمی‌رود که دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان عالی‌ترین نهاد قضایی این سازمان که فاقد سازوکار‌های اجرایی است، بتواند گام مهمی در پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین بردارد.

با وجود این، جلسات دیوان بین‌المللی دادگستری در دو پرونده یاد شده سبب تقویت موج همبستگی با فلسطین در سراسر جهان شد.

به‌تازگی نیکاراگوئه از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا اقدام‌های موقتی را علیه آلمان به دلیل اقدام نکردن در موضوع جلوگیری از نسل‌کشی فلسطینی‌ها در غزه صادر کند.

در بیانیه مطبوعاتی دولت نیکاراگوئه آمده است که آلمان با ارائه حمایت مالی، سیاسی و نظامی از رژیم صهیونیستی به نقض جدی قوانین بین‌المللی کمک کرده است؛ ضمن اینکه کمک‌های خود را به آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) را براساس ادعا‌های رژیم صهیونیستی تعلیق کرده است.

شمار قابل توجهی از کشور‌ها نیز تعاملات خود در زمینه‌های مختلف را با رژیم صهیونیستی به حالت تعلیق درآورده یا قطع کردند.

گذشته از آرای احتمالی دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده‌های علیه رژیم صهیونیستی در این دیوان، طرح مسائل مربوط به فلسطین در این نهاد سازمان ملل سبب شد تا دیوان بین‌المللی دادگستری به محل رویارویی رژیم صهیونیستی و حامیانش با کشور‌های مختلف جهان در موضوع فلسطین تبدیل شود.

رقم خوردن موج جهانی همبستگی با فلسطین چشم‌انداز روشنی را برای حل‌وفصل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه می‌کند؛ ضمن اینکه می‌تواند از طریق اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی به احقاق حقوق فلسطینی‌ها به‌ویژه حق تعیین سرنوشت آن‌ها منجر شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *