خشونت شهرک‌نشینان؛ طرح رژیم صهیونیستی برای پاک‌سازی قومی در کرانه باختری

8:50 - 09 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۷۹۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خشونت شهرک‌نشینان؛ طرح رژیم صهیونیستی برای پاک‌سازی قومی در کرانه باختری
رژیم صهیونیستی فعالانه خشونت شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌ها را به عنوان بخشی از سیاست دیرینه خود در آوارگی فلسطینیان تشویق و حمایت می‌کند.

خبرگزاری میزان – شهرک‌نشینان صهیونیست در اوایل فوریه (بهمن ماه) به چوپانان فلسطینی در سادت الثعله حمله کردند؛ آن‌ها فلسطینی‌ها را از مراتع بیرون کردند و از هواپیما‌های بدون سرنشین برای ترساندن دام‌هایشان استفاده کردند که در نتیجه، چوپانان فلسطینی متحمل خسارات گسترده شدند.

این یک حادثه منفرد نبوده و بخشی از آن چیزی است که مدافعان حقوق بشر آن را «جنگ اقتصادی از سوی شهرک‌نشینان که منجر به آوارگی می‌شود» توصیف می‌کنند.

۵۶۱ حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان

آنچه در سادت الثعله اتفاق افتاد یکی از ۵۶۱ مورد حمله شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان است که دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) بین ۷ اکتبر (۱۵ مهر) تا ۲۰ فوریه (یکم اسفند) ثبت کرده است.

از ماه ژانویه (دی ماه)، براساس پایگاه داده سازمان ملل، دستکم ۸ فلسطینی در این منطقه بر اثر حمله شهرک‌نشینان به شهادت رسیده و ۱۱۱ نفر مجروح شده‌اند.

موج‌های مکرر خشونت از سوی شهرک‌نشینان، اغلب با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی، منجر به آواره شدن بیش از هزار و ۲۰۰ فلسطینی از جمله ۵۸۶ کودک در ۱۹۸ خانوار شده است.

در حالی که سازمان‌های بشردوستانه و حقوق بشر تمایل دارند این اعمال خشونت‌آمیز را به عنوان رویداد‌های جداگانه ثبت کنند، اما این اقدامات وحشیانه‌ای است که از سوی شهرک‌نشینان علیه فلسطینی‌های کرانه باختری اشغالی به موازات اقدامات نسل‌کشی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه انجام می‌شود.

خشونت شهرک‌نشینان با حمایت ارتش رژیم صهیونیستی

خشونت شهرک‌نشینان با حمایت نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و با کمک و حمایت کابینه، بخش مرکزی سیاست و برنامه این رژیم برای پاکسازی قومی سرزمین فلسطین اشغالی به منظور ایجاد حاکمیت کامل بر آن و امکان گسترش شهرک‌ها با وجود غیرقانونی بودن این اقدام براساس قوانین بین‌المللی است.

شهرک‌ها مجموعه‌ای از مستعمره‌های شهری تحت حمایت کابینه (یا عمدتا مورد تحمل کابینه، در مورد پاسگاه‌های غیررسمی و مزارع) هستند که برای صهیونیست‌ها در کرانه باختری اشغالی و بلندی‌های جولان ساخته شده‌اند.

شهرک‌سازی نقض ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو

تمامی شهرک‌های صهیونیستی براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی هستند، زیرا ناقض ماده ۴۹ کنوانسیون چهارم ژنو هستند که رژیم صهیونیستی نیز آن را تصویب کرده است.

علاوه بر این، برنامه‌های توسعه شهرک‌سازی اغلب به عنوان راهی برای تحکیم الحاق بالفعل سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی، در تضاد با ممنوعیت تسخیر ارضی از طریق خشونت مندرج در ماده ۲ (۴) منشور سازمان ملل استفاده می‌شود.

با وجود شفافیت قوانین بین‌المللی در این زمینه، با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ که از سوی آمریکا نیز وتو نشده است، رژیم صهیونیستی شرایط سیاسی و انگیزه‌های اقتصادی و همچنین حمایت زیرساختی را برای توسعه ۲۷۹ شهرک سازی در اراضی فلسطینی فراهم کرده است؛ محلی که حدود ۷۰۰ هزار شهرک نشین در آن ساکن هستند.

ردپای شهرک‌ها فراتر از مناطق شهری محصور شده به حومه اطراف گسترش می‌یابد، جایی که خانواده‌های آسیب‌پذیر فلسطینی در ترس دائمی از حمله به خانه‌هایشان و گله‌هایی که برای امرار معاش به آن‌ها وابسته هستند، زندگی می‌کنند.

در برخی از ۱۶ جامعه فلسطینی که از ۷ اکتبر به اجبار منتقل شده‌اند، مانند تپه‌های الخلیل جنوبی، شهرک نشینان پیش از این زمین‌ها را حصار کشیده و عملا آن را برای استفاده خود کنترل و از بازگشت جوامع فلسطینی جلوگیری می‌کنند.

خشونت شهرک‌نشینان به عنوان خشونت کابینه رژیم صهیونیستی

مواضع سیاسی شهرک‌نشینان که در قلب آن تمایل به پاک‌سازی کرانه باختری اشغالی از فلسطینیان است، وارد جریان اصلی سیاست رژیم صهیونیستی شده است.

پس از حوادث خشونت شهرک‌نشینان، مقامات رژیم صهیونیستی اینگونه اقدامات را پذیرفته و از آن حمایت کرده‌اند؛ وزرای صهیونیستی آشکارا شهرک‌نشینان را به ارتکاب اعمال خشونت‎آمیز علیه فلسطینیان تحریک کرده‌اند؛ به عنوان مثال، سال گذشته بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، خواستار نابودی شهر فلسطینی حواره شد.

شهرک‎نشینان نه‌تنها از حمایت سیاسی بلکه از حمایت نظامی نیز برخوردارند؛ در ۲ دهه گذشته، استقرار نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری برای کمک به «ایمن سازی» شهرک‌های غیرقانونی این رژیم گسترش یافته است.

علاوه بر این، به‌اصطلاح «واحد‌های دفاع سرزمینی» متشکل از شهرک‌نشینان از سوی ارتش رژیم صهیونیستی ایجاد، آموزش و مسلح شده است.

سال‎هاست که شهرک‌نشینان مسلح تحت حمایت و با مشارکت نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌ها حمله می‌کنند.

از ۷ اکتبر (۱۵ مهر)، بسیاری از واحد‌های ارتش رژیم صهیونیستی در غزه مستقر شده‎اند که به یگان‌های دفاع ارضی شهرک‌نشینان نقش برجسته‎تری در ایجاد کنترل بر سرزمین‌های اشغالی داده است.

مرز بین نیرو‌های امنیتی و شهرک‎نشینان مسلح به‌ویژه تحت مدیریت ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، به‌طور فزاینده‌ای مبهم شده است؛ او در ماه‌های اخیر دستور توزیع هزاران سلاح گرم و دیگر تجهیزات جنگی را بین شهرک‌نشینان صادر کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *