رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

روایت پزشکان از رنج و بحران در بیمارستان‌های نوار غزه

8:47 - 07 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۴۲۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
روایت پزشکان از رنج و بحران در بیمارستان‌های نوار غزه
روایت‌های پزشکانی که از نوار غزه خارج شده‌اند وضعیت بحرانی و فاجعه‌بار بیمارستان‌های نوار غزه مانند بیمارستان الناصر را نشان می‌دهد.

خبرگزاری میزان - بیمارستان الناصر در نوار غزه هفته گذشته پس از محاصره و حمله نظامی از سوی نظامیان رژیم صهیونیستی که به گفته سازمان ملل آن را به «محل مرگ» تبدیل کرده است، فعالیت خود را متوقف کرد.

هزاران فلسطینی آواره که در این بیمارستان شهر خان‌یونس در جنوب غزه پناه گرفته بودند، تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی مجبور به فرار شدند.

اما طبق گزارش سازمان ملل، هنوز ۱۰ هزار نفر در داخل این بیمارستان محبوس هستند، از جمله کادر پزشکی که بر رها نکردن افراد تحت مراقبت خود متعهد هستند.

روایت پزشکان از وضعیت بیمارستان الناصر

ثائر احمد، پزشک اورژانس فلسطینی-آمریکایی، برای چندین هفته در بیمارستان الناصر فعالیت داشت و درست قبل از اینکه نیرو‌های نظامی صهیونیست آخرین حمله مرگ‌بار خود را به زیرساخت‌های پزشکی فلج شده غزه انجام دهند، آنجا را ترک کرد.

این پزشک در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی، تجربه «شگفت‌انگیز» خود را در غزه، در محاصره مرگ، بمباران و رنج وصف‎ناپذیر روایت کرد.

ثائر احمد در این گفت‌وگو می‌گوید: در تمام تجربه‌ام، این چیزی نبود که برای آن آماده شده باشم؛ لحظه‌ای که وارد بیمارستان الناصر می‌شوید، تعداد زیادی از مردم آنجا هستند.

این تنها بیماران نیستند که تحت تأثیر حملات جنگنده‌ها و یا تانک‌ها قرار می‌گیرند؛ افرادی هستند که از خانه‌های خود آواره شده‎اند؛ از شمال غزه، از شهر غزه، از دیرالبلح، در داخل و اطراف بیمارستان پناه گرفته‌اند.

جنگ مرگ‌بار رژیم صهیونیستی در غزه که اکنون پنجمین ماه خود را سپری می‌کند، اکنون نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده، ۷۰ هزار نفر دیگر را مجروح کرده و حملات روز به روز ادامه دارد.

پیش از محاصره و یورش نیرو‌های نظامی صهیونیست، بیمارستان الناصر یکی از معدود مراکز درمانی بود که در این منطقه فعال بود، احمد ثائر و همکارانش هر روز با صد‌ها بیمار سروکار داشتند.

یک پزشک فلسطینی دیگر می‌گوید: این می‌تواند یک‌باره اتفاق بیفتد، شما می‌توانید صدای بمبی را بشنوید که احساس می‌کنید در فاصله ۵۰ تا ۱۰۰ متری شما منفجر می‌شود، شما احساس می‌کنید که بیمارستان می‌لرزد، ممکن است شیشه بشکند و بعد از ۱۰ دقیقه با موج افرادی مواجه می‌شوید که در اثر این حمله مجروح یا کشته شده‌اند.

احمد ثائر در اوایل ژانویه (دی ماه) به عنوان بخشی از تیم فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت به همراه ۲ پزشک مراقبت‌های ویژه، یک جراح عمومی و یک پزشک اطفال به غزه رفت.

یکی از این پزشکان درباره درباره وضعیت کنونی بیمارستان‌های نوار غزه گفت با همکارانی که در این بیمارستان‌ها باقی مانده‌اند در تماس بوده و تمام تلاش خود را برای کمک به بیماران انجام داده است.

یکی از آن‌ها خالد السر است که با وجود داشتن «فرصت‌های متعدد برای خروج» در بیمارستان‌های غزه باقی مانده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این پرشک فلسطینی در رسانه اجتماعی اینستاگرام نیز به‌روزرسانی‌هایی را ارائه می‌کرد که ناگهان در یک زمان متوقف شد و نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت سلامتی و گمانه‌زنی‌هایی درباره دستگیری او از سوی نظامیان صهیونیست ایجاد کرد.

شکست جامعه بین‌المللی در موضوع غزه

یکی از پزشکان فلسطینی می‌گوید: برای من، این یک نقطه شکست جامعه بین‌المللی و قطعا در آمریکا به شمار می‌رود؛ اینکه ما حتی نمی‌توانیم بیانیه‌ای بدهیم که بگوییم «لطفا از بیمارستان‌ها محافظت کنید، پزشکان یا پرستاران را نکشید، آن‌ها را ایمن نگه دارید»، ناامید کننده و یک نقطه شکست است.

این شکست نشان‌دهنده این است که وضعیت بحرانی در غزه برای مدت طولانی ادامه داشته و مردم غزه رنج می‌برند و به نظر می‌رسد که آن‌ها به تنهایی رها شده‌اند.

احمد ثائر از تجربیات خود در مورد اینکه چگونه مقاومت پزشکان و مردم غزه تأثیری ماندگار بر ذهن او گذاشته است، صحبت کرد؛ «فکر می‌کنم اگر پزشکان فلسطینی که آنجا بودند، پزشکان غزه نبودند، وضعیت بسیار دشوارتر می‌شد.»

پزشکان و پرستاران غزه همگی، دارایی و نزدیکان خود را از دست داده‎اند، اما آن‌ها راهی برای مراقبت از بیماران و حمایت از آن‌ها پیدا کردند، اما در غرب، به‌ویژه در رسانه‌های غربی، برای مدت طولانی، آن‌ها را غیرانسانی جلوه داده‌اند، آن‌ها به نوعی معرفی شده‌اند که گویا رفتارشان غیرانسانی بوده است.

بحرانی که در بیمارستان الناصر نوار غزه وجود دارد، در تمامی بیمارستان‌های نوار غزه قابل مشاهده است؛ تمامی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با حملات رژیم صهیونیستی از کار افتاده و یا خدمات بسیار محدودی ارائه می‌دهند، محاصره همه‌جانبه رژیم صهیونیستی موجب شده که آنها با کمبود شدید دارو، تجهیزات و سوخت مواجه شوند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *