سازمان‌های حقوق بشری: غزه، مرگ‌بارترین مکان جهان برای کودکان است

12:27 - 04 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۱۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
سازمان‌های حقوق بشری: غزه، مرگ‌بارترین مکان جهان برای کودکان است
ادامه جنگ در غزه، کودکان این منطقه را بیش از گذشته در معرض خطر مرگ قرار داده است، زیرا اکنون گرسنگی در کنار حملات رژیم صهیونیستی کودکان غزه را قتل‌عام می‌کند.

خبرگزاری میزان – غزه در پی گذشته بیش از چهار ماه جنگ رژیم صهیونیستی به یکی از دشوارترین مکان‌های جهان برای زندگی تبدیل شده است؛ این دشواری نه فقط از جنگ بلکه از اقدام‌های غیرانسانی رژیم صهیونیستی برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها به‌وجود آمده است.

استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح از سوی رژیم صهیونیستی سبب شده تا خانواده‌های آواره فلسطینی اکنون ناچار به تغذیه با خوراک پرندگان و حیوانات شوند.

در این میان، شرایط برای کودکان دشوارتر از بزرگسالان است.

هشدار صندوق بین‌المللی نجات کودکان

به گزارش صندوق بین‌المللی نجات کودکان، پنج ماه جنگ و کاهش سریع کمک‌های بشردوستانه، همه ۱.۱ میلیون کودک غزه را در معرض گرسنگی قرار داده است.

آنچه اکنون بیش از بمب‌ها کودکان غزه را می‌کشد، کمبود موادغذایی و گرسنگی است؛ با در نظر داشتن این واقعیت که کمک‌های بشردوستانه همچنان راهی برای ورود به غزه زیر بمباران ندارند، پیش‌بینی می‌شود، خطر قحطی در این منطقه افزایش پیدا کند.

سازمان ملل اعلام کرد که بین ۱ ژانویه تا ۱۵ فوریه (۱۱ دی تا ۲۶ بهمن)، بیش از ۵۰ درصد از کمک‌های ارسال شده به شمال غزه که نرخ گرسنگی در آن در بالاترین حد است، از سوی رژیم صهیونیستی رد شده است.

رژیم صهیونیستی در حالی از گرسنگی به‌عنوان سلاحی برای مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌های ساکن غزه استفاده می‌کند که قوانین بین‌المللی چنین اقدامی را به شدت ممنوع و تاکید می‌کنند که استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح پیامد‌های مرگ‌باری را به ویژه برای کودکان خواهد داشت.

برنامه جهانی غذا این هفته تحویل کمک‌ها به شمال غزه را به دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف کرد و دلیل آن سطوح بی‌سابقه ناامیدی و نیاز فوری به باز کردن مسیر‌های کمک‌های بیشتر بود؛ این در حالی است که براساس آخرین گزارش‌ها، در طول ماه دسامبر تا ژانویه (آذر تا دی)، بیش از ۹۰ درصد از کودکان زیر ۲ سال و زنان باردار و شیرده در شمال غزه و رفح با فقر شدید غذایی مواجه بودند.

گزارش مذکور همچنین نشان داد که از هر شش کودک در شمال غزه، یک کودک دچار سوءتغذیه حاد است؛ وضعیتی که می‌تواند منجر به تحلیل رفتن شدید بدن کودک شده و با تضعیف سیستم ایمنی بدن، وی را در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های رایج دوران کودکی و چالش‌های رشد قرار دهد.

تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی در طول بیش از چهار ماه جنگ، خدمات ضروری مانند آب، بهداشت، مواد غذایی، برق، بهداشت را از بین برده است که همه این‌ها کودکان را سریع‌تر و شدیدتر از بزرگسالان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در عین حال، تعلیق کمک‌های مالی از سوی کمک‌کنندگان اصلی به آنروا (آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) باعث می‌شود که کمک‌های نجات‌دهنده سازمان ملل به فلسطینی‌ها در غزه، کرانه باختری و سراسر منطقه در عرض چند هفته تمام شود.

یکی از مقام‌های صندوق بین‌المللی نجات کودکان اظهار کرد: این گرسنگی دادن دسته‌جمعی یک ملت است؛ پشت تلفات عظیم این جنگ، گرسنگی باعث می‌شود کودکان و خانواده‌ها به تدریج بمیرند؛ گرسنگی دادن به غیرنظامیان به‌عنوان یک روش جنگی بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه به شدت ممنوع است.

وی تاکید کرد: تنها راه پایان دادن به این شرایط، برقراری آتش‌بس فوری و قطعی و افزایش فوری کمک‌های بشردوستانه بدون محدودیت است؛ بدون همه اینها، پاسخ معنادار در داخل غزه غیرممکن است و کودکان همچنان خواهند مرد.

هشدار سازمان پزشکان بدون مرز

رئیس سازمان پزشکان بدون مرز MSF به شورای ۱۵ عضوی امنیت سازمان ملل، گفت: کودکانی که از این جنگ جان سالم به در می‌برند، نه تنها زخم‌های قابل مشاهده، بلکه زخم‌های نامریی را نیز تحمل خواهند کرد؛ جابجایی مکرر، ترس دائمی و دیدن تکه تکه شدن اعضای خانواده به معنای واقعی کلمه در مقابل چشمان آن‌ها رخ می‌دهد؛ این آسیب‌های روانی باعث شده است که کودکان پنج‌ساله به ما بگویند که ترجیح می‌دهند بمیرند.

وی ضمن انتقاد شدید از آمریکا به دلیل استفاده مکرر از حق وتو برای متوقف کردن تلاش‌ها جهت برقراری آتش‌بس در غزه، گفت: مردم غزه به آتش‌بس نیاز دارند، نه در صورت امکان، بلکه هم اکنون؛ آن‌ها به یک آتش‌بس پایدار و نه یک دوره آرامش موقت نیاز دارند و هر چیزی کمتر از این سهل‌انگاری آشکار است.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *