دادستان کرمانشاه: بانک اطلاعاتی برای هزار و ۴۴۹ مجرم سابقه‌دار تشکیل شده است/ رسیدگی به ۴۰ هزار پرونده در دادسرا

12:29 - 03 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۰۴۷
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
دادستان کرمانشاه: بانک اطلاعاتی برای هزار و ۴۴۹ مجرم سابقه‌دار تشکیل شده است/ رسیدگی به ۴۰ هزار پرونده در دادسرا
دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه از شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی برای هزار و ۴۴۹ مجرم خطرناک و سابقه دار در کرمانشاه خبر داد.

خبرگزاری میزان_ حمیدرضا کریمی، با اشاره به اجرای سند طرح تحول قضایی در استان، اظهار کرد: در این سند چند شاخص مهم همچون کاهش آمار پرونده‌های ورودی و پرونده‌های موجود، کاهش اطاله دادرسی، کاهش شعب غیرمتعارف، کاهش پرونده‌های مسن، افزایش آمار صلح و سازش در پرونده ها، اتقان آرا قضایی و پیگیری حقوق عامه مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در این راستا یک کارگروه ۸ نفره را در دادسرای کرمانشاه تشکیل دادیم تا تمام شعب را در اجرای این شاخص‌ها مورد رصد و ارزیابی قرار دهیم.

رسیدگی به ۴۰ هزار پرونده در دادسرای کرمانشاه

دادستان عمومی و انقلاب استان به عملکرد دادسرای کرمانشاه در تعدادی از این شاخص‌ها اشاره کرد و گفت: ابتدای امسال حدود ۵ هزار و ۱۰۰ پرونده از سال قبل در شعب دادسرای کرمانشاه مانده بود و طی ۱۱ ماهه سال جاری هم حدود ۳۹ هزار و ۵۰۰ پرونده جدید به آن اضافه شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته طی سالجاری بیش از ۴۰ هزار پرونده در دادسرای کرمانشاه مورد رسیدگی قرار گرفت که عملکرد مثبتی است.

کریمی با بیان اینکه در بحث اجرای احکام هم ۱۰ هزار و ۶۰۰ پرونده از سال قبل باقی مانده بود، عنوان کرد: در ۱۱ ماهه امسال هم ۱۶ هزار و ۵۳۰ پرونده جدید اجرای احکام داشتیم، اما  در مجموع ۱۶ هزار و ۶۰۰ پرونده را تعیین تکلیف کردیم.

هزار پرونده مسن در استان داریم

وی با بیان اینکه پرونده‌های مسن به پرونده‌هایی گفته می‌شود که علی‌رغم اینکه ۶ ماه از تشکیل آن‌ها گذشته، اما هنوز مختومه نشده اند، گفت: در شروع سال جاری بیش از ۵ هزار پرونده مسن در شعب دادسرای کرمانشاه داشتیم که تا پایان بهمن ماه حدود ۳ هزار و ۹۹۰ فقره از آن‌ها تعیین تکلیف شدند و در حال حاضر قریب به هزار پرونده مسن باقی مانده داریم.

کاهش شعب غیرمتعارف در کرمانشاه

دادستان کرمانشاه در ادامه گفت: ابتدای امسال ۶ شعبه غیرمتعارف (شعب با بیش از ۲۰۰ پرونده) داشتیم که این تعداد اکنون به سه شعبه کاهش پیدا کرده و تا پایان سال آن را صفر می‌کنیم.

وی  به جایگاه مطلوب دستگاه قضایی کرمانشاه در اتقان آرا هم اشاره کرد و افزود: از مجموع پرونده‌هایی که یکی از طرفین دعوا روی آن اعتراض داشته و به دادگاه ارسال شده، تنها رای ۶ درصد از آن‌ها نقض خورده و ۹۴ درصد مابقی مورد تائید قرار گرفته که نشان از وضعیت مطلوب صدور آرا در کرمانشاه دارد.

کریمی به اقدامات صورت گرفته در حوزه ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها هم اشاره داشت و عنوان کرد: در سالجاری ۴ هزار و ۱۲ پرونده در دادسرا به صلح و سازش رسیده که حدود ۱۱ درصد از کل پرونده‌هایی است که قابلیت صلح و سازش داشته اند.

وی به اهمیت توجه و پیگیری حقوق عامه در سند تحول قضایی هم پرداخت و اعلام کرد: در این راستا نشست‌های حفظ حقوق بیت المال را به صورت مستمر برگزار می‌کنیم و اقداماتی هم در این زمینه اجرایی شده است.

بازگشت ۳۱۵ هکتار اراضی کشاورزی به وضع سابق

دادستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: طی سال جاری مجموعا ۳۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی تغییر کاربری داده شده به وضع سابق بازگشته اند و حدود هزار مورد قلع و قمع ساخت و ساز در این اراضی را داشته ایم.

به گفته حیدری، طی این مدت حدود ۳۰۷ مورد عملیات، مجموعا ۲۹۵ هکتار از اراضی ملی و جنگلی استان هم به وضع سابق خود بازگشت.

اجرای طرح کاداستر برای ۳۷ درصد از اراضی کشاورزی کرمانشاه

وی به آخرین وضعیت اجرای طرح کاداستر در استان هم اشاره کرد و گفت: مشاع بودن زمین‌های کشاورزی در ۶۰ سال گذشته باعث ایجاد اختلاف، نزاع و حتی گا‌ها قتل در بین مردم روستا‌ها شده، چراکه حدود اراضی به صورت دقیق مشخص نیست.

دادستان کرمانشاه به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه اجرای طرح کاداستر پرداخت و عنوان کرد: تاکنون در ۹۹.۵ درصد از اراضی ملی کشور اجرای طرح کاداستر اجرا شده و در اراضی کشاورزی هم علی‌رغم اینکه تا چندماه پیش فقط ۱۷ درصد اجرای کاداستر داشتیم، اما اکنون به ۳۷ درصد رسیده است.

انسداد ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز در کرمانشاه در سال جاری

وی در ادامه از  برخورد شدید دستگاه قضایی با حفارین چاه‌های غیرمجاز در استان هم خبرداد و افزود: از ابتدای امسال ۳۵۰ حلقه چاه غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق در استان مسدود شده است.

دادستان کرمانشاه خاطرنشان کرد: به همه کسانی که به فکر تغییر کاربری اراضی و حفر چاه‌های غیرمجاز هستند، تذکر می‌دهیم که قطعا با آن‌ها برخورد صورت می‌گیرد و هر هزینه‌ای هم که می‌کنند به ضررشان تمام خواهد شد.

دغدغه رفع مشکلات واحد‌های تولیدی را داریم

وی به دغدغه دستگاه قضایی برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی هم اشاره کرد و گفت: در این راستا، نشست‌های ستاد اقتصاد مقاومتی را به صورت منظم در محل دادگستری کرمانشاه برگزار می‌کنیم و در آن معضلات و مشکلات واحد‌های تولیدی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.  

کریمی تاکید کرد: تنها در سال گذشته حدود ۷۰ مصوبه برای رفع مشکلات واحد‌های تولیدی استان را داشتیم که حدود ۷۰ درصد از این مصوبات اجرایی شد.

تشکیل بانک اطلاعاتی هزار و ۴۴۹ مجرم خطرناک و سابقه‌دار در کرمانشاه

وی در بخش دیگری از سخنانش به برخورد جدی دستگاه قضایی با مخلین امنیت مردم و جامعه هم اشاره کرد و گفت: در جرائم مهم و خشن که به امنیت جامعه خدشه وارد می‌کند و به روح و روان مردم آسیب می‌زند، در چارچوب قانون با هیچ‌کس مماشاتی نخواهیم داشت.

دادستان کرمانشاه تاکید کرد: در این راستا، به منظور اشراف بر فعالیت مجرمین خشن و سابقه‌دار، یک بانک اطلاعاتی را از آن‌ها تشکیل داده و تاکنون با شناسایی هزار و ۴۴۹ مجرم خشن و سابقه‌دار، اطلاعات آن‌ها را در این بانک ثبت و ضبط کرده ایم.

به گفته وی این  آمار هر روز در حال بروزرسانی است و برای این دسته از مجرمین از هیچ نهاد ارفاقی، حتی مرخصی استفاده نمی‌شود.

تعیین تکلیف ۸ هزار و ۱۷۰ موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه

کریمی در ادامه به تاکید دادستان کل کشور مبنی بر لزوم تعیین تکلیف خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های رسوبی در پارکینگ‌ها اشاره و عنوان کرد: طی سال جاری حدود ۸ هزار و ۱۷۰ موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌های استان شناسایی و همه آن‌ها تعیین تکلیف شدند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خودرو‌ها هم ۲ هزار و ۳۶۶ خودرو رسوبی شناسایی شده که بخشی از آن‌ها تعیین تکلیف شده و در حال حاضر ۲ هزار و ۲۱ خودرو رسوبی همچنان در پارکینگ‌ها هستند.

کشف ۳ هزار و ۸۰۰ قبضه انواع سلاح در کرمانشاه

دادستان کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش در خصوص آمار کشفیات مواد مخدر و سلاح در استان هم گفت: طی سالجاری ۳ هزار و ۲۴۹ کیلوگرم انواع مواد مخدر در سطح استان شناسایی و کشف شده است.

وی یادآو رشد: حدود ۳ هزار و ۸۰۰ قبضه انواع سلاح شامل سلاح جنگی و شکاری هم طی این مدت کشف و ضبط شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *