رئیس کل دادگستری استان کردستان: نهادینه‌سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه سبب ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود

10:40 - 03 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۰۲۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان کردستان: نهادینه‌سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه سبب ایجاد نشاط اجتماعی می‌شود
رئیس کل دادگستری استان کردستان ضمن دعوت از آحاد مردم استان به صلح، سازش و مودت، گفت: اگر فرهنگ صلح و سازش در جامعه نهادینه شود، معضل اطاله دادرسی و هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از رسیدگی‌های قضایی کاهش می‌یابد.

خبرگزاری میزان_ دومین همایش استانی ستاد صبر ستان کردستان با حضور رئیس کل دادگستری، معاون توسعه حل اختلاف، روسای دادگستری و دادستان‌های حوزه‌های قضایی تابعه و همچنین جمعی از صلح‌یاران استان، برگزار شد.

در ابتدای این همایش، حجت‌الاسلام المسلمین سید حسین حسینی رئیس کل دادگستری استان کردستان اجر و پاداش عمل و فعالیت صلح‌یاران را بسیار ارزشمند توصیف و اظهار کرد: اگر مردم گرایش به صلح و سازش داشته باشند، قسمت اعظم هزینه‌های مادی و روحی که بر اثر اختلاف و تنازع بعه آنان آن‌ها وارد می‌شود، کاسته می‌شود.

ارجاع پرونده‌ها به صلح‌یاران ضابطه‌مند شود

وی افزود: استان کردستان از لحاظ تعداد صلح‌یاران رتبه ممتازی در کشور دارد و از معاونت حل اختلاف استان انتظار می‌رود تا ارجاع پرونده‌ها به صلح‌یاران ضابطه‌مند شود.

رئیس کل دادگستری استان کردستان خطاب به صلح‌یاران تصریح کرد: در حرفه و عمل خود حساسیت زیادی به خرج دهید و با جدیت و در جهت ایجاد صلح و سازش در جامعه تمام تلاش خود را به کار گیرید.

وی ریشه و منشا تشکیل پرونده‌های قضایی در جامعه را ۳ عامل مشکلات اقتصادی، کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی در انجام وظایف محوله و همچنین تنزل و افت ارزش‌های اسلامی و آموزه‌های اخلاقی در جامعه بیان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی عنوان کرد: باید تلاش شود تا ریشه و منشا تشکیل پرونده در جامعه خشکانده شود چرا که اگر این مسئله حل نشود در صورتی که امکانات و نیروی انسانی قوه قضاییه نیز چند برابر شود، باز هم ورودی پرونده‌ها به دادگستری کاهش نخواهد یافت.

وی اضافه کرد: حل معضل اطاله دادرسی و عدم اتقان آرای قضایی و همچنین هزینه‌های تحمیلی شده دادرسی به مردم تنها و تنها از طریق نهادینه‌سازی فرهنگ صلح و سازش در جامعه میسر است و اگر مردم اخلاق‌مدارتر و صاحب گذشت و ایثار شوند جامعه‌ای عاری از جرم تجلی پیدا می‌کند.

رهایی ۱۲ نفر از محکومین به قصاص نفس در استان کردستان با پادرمیانی صلح‌یاران و متنفذین

بهادر اسدی معاون حل اختلاف استان کردستان نیز در ادامه این جلسه از ارجاع ۴ هزار پرونده در سال جاری به صلح‌یاران خبر داد و گفت: ۶۰ درصد از این تعداد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش میان طرفین دعوی شده است.

وی همچنین از فعالیت هزار و ۵۰۰ صلح‌یار و تشکیل ۴۰ هیئت صلح در استان خبر داد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ نفر از محکومین به قصاص نفس در استان با پادرمیانی صلح‌یاران و متنفذین از قصاص رهایی یافته اند.

گفتنی است؛ در این مراسم همچنین از صلح‌یاران برتر در حوزه‌های مختلف تجلیل شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *