رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رفح در آستانه فاجعه؛ ‌همراهی نهادهای بین‌المللی با جنایت‌های رژیم صهیونیستی

9:00 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۲۸۱
رفح در آستانه فاجعه؛ ‌همراهی نهادهای بین‌المللی با جنایت‌های رژیم صهیونیستی
بی‌عملی و سکوت نهادهای بین‎‌المللی عامل اصلی جنایت‌های رژیم صهیونیستی و فاجعه‌ای است که در آستانه وقوع در رفح است.

خبرگزاری میزان – دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به‌تازگی از رژیم صهیونیستی خواست تا اقدامات موقتی را که ماه گذشته برای جلوگیری از نسل‌کشی در غزه صادر کرده بود، به‌طور مؤثر اجرا کند.

به گفته دبیرکل سازمان ملل، دیوان لاهه یادآوری می‌کند که تحولات اخیر در نوار غزه، و به‌ویژه در رفح، به‌طور تصاعدی آنچه را که در حال حاضر یک کابوس بشردوستانه با پیامد‌های ناگفته منطقه‌ای است، افزایش می‌دهد.

در بیانیه دیوان لاهه آمده است که وضعیت خطرناک در غزه و رفح، جنوبی‌ترین شهر محاصره شده، نیازمند اجرای فوری و موثر اقدامات موقتی است که از سوی این دادگاه در دستور ۲۶ ژانویه ۲۰۲۴ (۶ بهمن) مشخص شده است.

رفح در آستانه فاجعه؛ ‌نهادهای بین‌المللی مسئول جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند.

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه ۸۵ درصد از جمعیت این منطقه را در میان کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو به آوارگی داخلی سوق داده است و به گفته سازمان ملل، بسیاری از زیرساخت‌های این منطقه آسیب دیده یا ویران شده است.

با وجود اعتراضات بین‌المللی، رژیم صهیونیستی اکنون در حال برنامه ریزی برای حمله زمینی به رفح است که حدود ۱.۴ میلیون آواره را در خود جای داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، مدعی شده که «تا پیروزی کامل بجنگد و این شامل یک اقدام قدرتمند در رفح است».

هشدار پزشکان سازمان ملل درباره غزه

پزشکان سازمان ملل روز چهارشنبه گذشته هشدار دادند که اگر تهاجم گسترده ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب غزه رخ دهد، از یک فاجعه انسانی «فراتر از تصور» بیم دارند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) با تکرار مجدد نگرانی عمیق مارتین گریفیتس، مقام ارشد بشردوستانه سازمان ملل، درباره اینکه حمله به رفح می‌تواند منجر به کشتار شود، همچنین قاطعانه اتهامات مربوط به تبانی طولانی مدت با شرکای غیر بهداشتی را رد کرد.

رفح در آستانه فاجعه؛ ‌نهادهای بین‌المللی مسئول جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند.

یک پزشک سازمان جهانی بهداشت معدود بیمارستان‌های نیمه‌کاره باقی مانده در رفح را «کاملاً پر، مملو از جمعیت و در حال از کار افتادن» توصیف و تاکید کرد که از چند ماه گذشته، تنها ۳۰ درصد از مأموریت‌های سازمان جهانی بهداشت در شمال غزه از سوی مقامات صهیونیست تسهیل شده است.

علاوه بر این، گروه امدادرسانی پزشکان بدون مرز در حالی که ۱.۴ میلیون نفر در جنوبی‌ترین شهر غزه با حملات رژیم صهیونیستی، گرسنگی و بیماری مواجه هستند، هشدار می‌دهد: رفح پایان خط است، هیچ جای دیگری برای فرار وجود ندارد.

فلسطینی‌ها به رفح پناه برده‌اند، زیرا رژیم صهیونیستی از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) بقیه مناطق محاصره شده را هدف حمله قرار داده و کل محله‌ها را نابود کرده است؛ بمباران رژیم صهیونیستی منجر به شهادت بیش از ۲۸ هزار فلسطینی شد که اکثریت آن‌ها کودک و زن هستند.

سازمان‌های حقوق بشری و دولت‌ها از رژیم صهیونیستی خواسته‌اند که به رفح حمله نکند، زیرا غیرنظامیان جایی برای جست‌وجوی امنیت ندارند و هشدار داده‌اند که این اقدام «حمام خون» در پی خواهد داشت.

رفح، یک «عملیات زمینی» در حال پیشروی رژیم صهیونیستی و تاثیر آن بر بیش از یک میلیون غیرنظامی محبوس شده سرفصل‌های اصلی خبرهاست.

رفح در مرز میان نوار غزه و مصر قرار دارد؛ در سمت فلسطین، نام جنوبی‌ترین استان غزه و پایتخت آن و همچنین گذرگاه به سینای مصر است، از طرف مصر، این شهر در استان سینا شمالی است.

رفح در آستانه فاجعه؛ ‌نهادهای بین‌المللی مسئول جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند.

وعده رژیم صهیونیستی که محقق نشد

رفح فلسطینی ۶۴ کیلومتر مربع (۲۵ مایل مربع) وسعت دارد و با حمله رژیم صهیونیستی به غزه در چند ماه گذشته، نیرو‌های نظامی صهیونیست افراد بیشتری را به داخل آن آواره کردند که همچنان قول امنیت «در جنوب‌ترین مناطق» را به آنها می‌دهند که هرگز محقق نشد.

وعده مناطق امن نه‌تنها در رفح بلکه از روز‌های آغازین تجاوز به غزه، از سوی رژیم صهیونیستی با هدف کوچاندن اجباری فلسطینیان مطرح شده، اما هرگز منطقه امنی از سوی این رژیم ایجاد نشد.

رژیم صهیونیستی ساکنان شمال غزه را مجبور به تخلیه منازل خود کرد، اما آن‌ها را حتی در مسیر‌های حرکت به جنوب غزه هدف بمباران و شلیک تک‌تیرانداز‌ها قرار داد.

این منطقه امن سپس درباره رفح مطرح شده و اکنون این منطقه هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار دارد.

بی‌عملی نهاد‌های بین‌المللی درباره رفح

نهاد‌های بین‌المللی و از جمله شورای امنیت و سازمان ملل در میانه هشدار‌های بی‌شمار درباره قریب‌الوقوع بودن فاجعه در رفح هیچ اقدامی برای متوقف کردن رژیم صهیونیستی انجام نداده‌اند.

مقامات ارشد سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تنها به ابراز نگرانی بسنده کرده و عملا در جلوگیری از قوع بحران انسانی در رفح گامی برنداشتند.

در حال حاضر حدود ۱.۴ میلیون فلسطینی به وسیله بمباران بی‎امان رژیم صهیونیستی، به رفح رانده شده‌اند که نزدیک به ۳۰۰ هزار فلسطینی را هدف قرار داده است.

افراد در خوشه‌های متراکم در فضای محدودی قرار دارند که پر از زباله با شرایط وخیم و کمبود شدید هستند.

رژیم صهیونیستی مدعی است که ۴ تیپ جنبش مقاومت اسلامی حماس در رفح حضور دارند و از این ادعا برای توجیه حملات هوایی و همچنین حمله زمینی برنامه‌ریزی شده استفاده می‌کند.

رفح در آستانه فاجعه؛ ‌نهادهای بین‌المللی مسئول جنایت‌های رژیم صهیونیستی هستند.

این رژیم همچنین مدعی است که طرح‌هایی برای تخلیه شهر -جایی که مشخص نیست- در حال آماده‌سازی است.

از سویی دیگر مصر هشدار داده که هرگونه حمله زمینی رژیم صهیونیستی به رفح پیامد‌های فاجعه‌بار خواهد داشت و هدف رژیم صهیونیستی برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمینشان، توافق صلح کمپ دیوید ۴۰ ساله بین رژیم صهیونیستی و این کشور را تهدید می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *