نقض فاحش قوانین حقوق بشر بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی

15:14 - 26 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۰۳۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض فاحش قوانین حقوق بشر بین‌المللی از سوی رژیم صهیونیستی
کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل تخریب گسترده زیرساخت‌های غیر نظامی در نوار غزه را نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی خواند.

خبرگزاری میزان - فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل طی بیانیه‌ای تخریب گسترده زیرساخت‌های غیر نظامی در نوار غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی که با هدف ایجاد یک منطقه حائل انجام می‌شود را نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین‌المللی خواند.

در ادامه گزارش آمده که نظامیان صهیونیست در حال تخریب تمام ساختمان‌ها در نوار غزه هستند؛ ساختمان‌هایی که در یک کیلومتری حصار اراضی اشغالی و غزه قرار دارند و نظامیان صهیونیست با هدف ایجاد یک منطقه حائل، این منطقه را پاکسازی می‌کنند. 

تورک در این گزارش نوشت: در این رابطه به مقامات اسرائیلی تاکید می‌کنم که ماده ۵۳ کنوانسیون چهارم ژنو تخریب اموال متعلق به اشخاص خصوصی را از سوی قدرت اشغالگر ممنوع می‌کند.

این گزارش اضافه می‌کند: به نظر نمی‌رسد تخریب‌های انجام شده برای ایجاد یک منطقه حائل و جهت اهداف امنیتی مندرج در حقوق بین‌الملل بشردوستانه سازگار باشد. 

علاوه بر این، تخریب گسترده اموال، که با ضرورت نظامی توجیه نشده و به‌طور غیرقانونی و عمدی انجام شده باشد، به منزله نقض فاحش کنوانسیون چهارم ژنو است و جنایت جنگی بشمار می‌رود.

تورک همچنین گفت: از اواخر اکتبر ۲۰۲۳، دفتر اینجانب گزارش‌های تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی و سایر زیرساخت‌ها، از جمله ساختمان‌های مسکونی، مدارس و دانشگاه‌ها از سوی ارتش اسرائیل در مناطقی که در آن‌ها دیگر درگیری نظامی وجود ندارد را ثبت کرده است. چنین تخریب‌هایی در بیت حانون در شمال غزه، شجاعیه در شهر غزه و اردوگاه النصیرات در مرکز غزه رخ داده است. علاوه بر آن، تخریب‌هایی از مناطق دیگر نیز گزارش شده است؛ از جمله گزارش‌هایی مبنی بر تخریب بسیاری از ساختمان‌ها و بلوک‌های مسکونی در خان‌یونس که در هفته‌های اخیر رخ داده است.

برای تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی، رژیم صهیونیستی دلایل قانع کننده‌ای ارائه نکرده است. 

این‌گونه تخریب خانه‌ها و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی ضروری، جابجایی جوامعی که قبل از تشدید درگیری‌ها در این مناطق زندگی می‌کردند را تقویت کرده و به نظر می‌رسد هدف آن غیرممکن کردن بازگشت غیرنظامیان به این مناطق باشد. 

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: به مقامات اسرائیل یادآوری می‌کنم که انتقال اجباری غیرنظامیان می‌تواند جنایت جنگی باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *