اقتصاد شکننده؛ پاشنه آشیل دولت ترکیه

15:55 - 21 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۲۳۰
اقتصاد شکننده؛ پاشنه آشیل دولت ترکیه
ترکیه که طی سال‌های گذشته با مشکلات اقتصادی مواجه بوده اکنون نیز دوباره وارد بازار اوراق قرضه یورو شده است.

خبرگزاری میزان - ترکیه طی سال‌های گذشته همواره با تورم بالا روبرو بوده است؛ کارشناسان بار‌ها درباره این موضوع هشدار داده‌اند.

براساس آمار بانک مرکزی ترکیه، تورم این کشور در ماه ژانویه با ۶.۷ درصد افزایش در مقایسه با دسامبر، بیشترین جهش ماهانه خود را از ماه آگوست ثبت کرد.

این در حالی است که تورم سالانه در ترکیه به حدود ۶۵ درصد رسیده است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده سالانه برای این کشور دارای ۸۵ میلیون نفر جمعیت، ۶۴.۸۶ درصد افزایش یافته که در مقایسه با ۶۴.۷۷ درصد در دسامبر روندی افزایشی را نشان می‌دهد. 

جدیدترین گزارش تورم ترکیه تنها چند روز پس از آن منتشر شد که حفیظه ارکان، رئیس بانک مرکزی این کشور استعفا خود را اعلام کرد و گفت که این تصمیم به دلیل کمپین «ترور آبرو» و نیاز به محافظت از خانواده‌اش بوده است.

ارکان با فرمان ریاست‌جمهوری ترکیه در ژوئن ۲۰۲۳ به ریاست بانک مرکزی این کشور رسید و همراه با مهمت سیمک، وزیر دارایی ترکیه چرخش در سیاست پولی این کشور و افزایش متعاقب نرخ بهره را مدیریت کرد. 

در نهایت فاتح کاراهان جایگزین ارکان شد. 

رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه مانند حفیظه ارکان و مهمت شیمشک، تجربه کار را در آمریکا دارد.

کاراهان مدرک کارشناسی ارشد و دکترا خود را در اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا به پایان رساند و پس از آن به مدت ۱۰ سال در بانک فدرال رزرو نیویورک مشغول به کار شد.

او سپس به‌عنوان اقتصاددان ارشد در شرکت آمازون منصوب شد و هم‌زمان نیز به‌عنوان مدرس در دانشگاه‌های کلمبیا و نیویورک تدریس می‌کرد.

اکنون ترکیه ورود مجدد قابل توجهی به بازار اوراق قرضه یورو داشته است.

این نخستین ورود ترکیه به بازار اوراق قرضه یورو پس از انتخاب شدن دوباره اردوغان در انتخابات ماه می ۲۰۲۳ به‌ حساب می‌آید.

در آن دوره، اردوغان برنامه اقتصادی بازار پسندتری را اجرا کرده بود.

انتشار موفقیت‌آمیز اوراق قرضه ۱۰ ساله سه میلیارد دلاری بر تلاش‌های ترکیه برای سرمایه‌گذاری بر اعتماد سرمایه‌گذاران در میان تغییرات قابل توجه در استراتژی اقتصادی خود تاکید می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *